Gå til innhold

Vask av brudepikekjole i sateng

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre latt en brudepikekjole i sateng ligget skitten et par år, og skal nå vaske den.

Jeg sprayet bio tex flekkfjerner på noen flekker. Lot det virke i 5-10 min før jeg la kjolen i kaldt (romtemp ca.) vann med vanlig vaskepulver.

Hvor lenge bør jeg la den ligge før jeg gjør noe mer? Tenkte å vaske den på finfinvask i maskin etterpå.

Og hvor lenge kan den ligge i vannet uten at den blir ødelagt?

Noen som har tips og råd for å bevare den på best mulig måte?

Jeg gidder ikke å koste på den rens da jeg ikke betalte så mye for kjolen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker også tips til hvordan jeg skal få vekk flekkene dersom de ikke går vekk i maskina etterpå.

Er det noe jeg evt på ha på før jeg legger den i maskina.

Det er hovedsaklig mat/saus..

Skrevet

Sateng kan være veldig knot å rengjøre på en varsom måte, det kan fort bli skjoldete selv om flekken er borte, så jeg tror heller jeg hadde levert den til rens.

AnonymBruker
Skrevet

Det gikk faktisk veldig bra. :)

Det var igjen en litt vrien liten flekk på en godt synlig plass etter første maskinvask (på vrangen på 30 grader). Spraya på litt bio tex flekkfjerner og gnikka litt med en mikrofiberklut, gjentok dette et par ganger, og da forsvant den litt etter litt. Vaska den i maskin en gang til etterpå, og da ble kjolen så god som ny. Bare noen få bittesmå svake flekker nederst på kanten igjen, hvis man ser nøye etter.

Jeg vet ikke hva flekken var for noe. Sausflekken midt på magen forsvant lett ved første maskinvask.

Skrevet

Det var bra!

Jeg er livredd for å vaske slike klær, særlig sateng har en tendens til å få skjolder selv om man er aldri så forsiktig.

Det er vel bare posetivt at du ikke husker hvordan du fikk flekken, da har kost deg for mye til å ha lagt merke til det;)

AnonymBruker
Skrevet

Det var bra!

Jeg er livredd for å vaske slike klær, særlig sateng har en tendens til å få skjolder selv om man er aldri så forsiktig.

Det er vel bare posetivt at du ikke husker hvordan du fikk flekken, da har kost deg for mye til å ha lagt merke til det;)

hehe! Hadde det vært min kjole så.. Kjolen var brukt av ei lita snelle på 3 år. ;)

Jeg er også redd for å vaske sånne klær, men rens kostet nesten like mye som jeg betalte for kjolen. Er også usikker på om jeg skal selge den eller ikke, så jeg tenkte at det får bære eller briste. Skulle den gå til helvete, så trenger jo ikke vi den mer uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...