Zoë Castillo Skrevet 24. mars 2012 #1 Skrevet 24. mars 2012 ... hvor høyt er det under taket? Går det greit med lav takhøyde? Vi skal til å by på en bolig, hvor vi er avhengig av å innrede kjelleren. Det er bare betonggulv der nå, og takhøyden er på 2,1-2,2 m. Vi skal ha kjellerstue og soverom der nede. Budsjettet (og ryggen!) ønsker ikke å senke gulvet, og jeg lurer derfor på om en takhøyde på ca 2-2,1 meter er ok? Vi skal bo i dette huset, ikke selge det, så vi trenger ingen godkjent løsning, bare det blir fine soverom og fin stue til barna. Hva tror du?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #2 Skrevet 24. mars 2012 Jeg ville aldri hatt soverom i kjelleren. Tenk på radon, mugg etc. 2
Brunhilde Skrevet 24. mars 2012 #3 Skrevet 24. mars 2012 Det kan føles noe lavt, men det bør gå. Det er viktig med rømningsvei - har dere det? Selv om dere ikke skal selge, så kan det jo begynne å brenne, da er det dumt om noen er innesperret i kjelleren...
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #4 Skrevet 24. mars 2012 For det første går det ikke ann å ha oppholdsrom på 2 - 2,1, 2,5 er et minimum. Men det jeg reagerer mest på er at du skriver at det ikke behøver å være lovlig. Planlegger du å la dere og barna sove på soverom uten godkjent rømningsvei? Det er en grunn til at byggeforskriftene, og krav til vindushøyde, er som de er.
Gjest BamseB Skrevet 24. mars 2012 #5 Skrevet 24. mars 2012 Har 2 blank oppunder taket i kjelleren, det går helt greit å ferdes nede der for en mann på 182 cm. Problemet er lyspærene, å skalle i ei gloheit lyspære for så å sette strøm på håret er ikke noe særlig 2,1-2,2 burde gå greit!
Zoë Castillo Skrevet 24. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 24. mars 2012 Takk for svar. Det jeg mener med "ikke godkjent" er at jeg vet at takhøyden er for lav til at rommet blir godkjent som oppholdsrom. Vi skal imidlertid selvsagt drenere, sette inn store nok vinduer og innrede skikkelig! Det er jo barna våre som skal sove der, så alle brann-relaterte forholdsregler skal selvsagt tas.
Antlers Skrevet 24. mars 2012 #7 Skrevet 24. mars 2012 Har ikke kjeller, men bodde en gang i en leilighet hvor takhøyden var 195 cm. Jeg er 168 cm, og den eneste gangen jeg tenkte over hvor lavt det egentlig var, var da jeg skulle vaske taket. Det var jo for så vidt bare positivt, siden jeg ikke trengte å stå på noe for å rekke opp. Broren min på to meter, syntes derimot ikke det var noe særlig grei takhøyde, siden han måtte gå krumbøyd rundt i leiligheten når han kom på besøk Jeg tror det går helt fint, så lenge det ikke er høye mennesker som må oppholde seg der hver dag. Husk bare å sørge for store nok vinduer, slik at man har rømningsvei i tilfelle brann.
Ryvre Skrevet 24. mars 2012 #8 Skrevet 24. mars 2012 Jeg ville ikke satset på det nei. Husk at om det er betonggulv så må dere jo legge gulv oppå det igjen. Ikke bare teppe/parkett/laminat, men for at det ikke skal bli voldsomt gulvkaldt så burde dere jo ha noe under det igjen også. Og om det ikke er godkjente rømningsveier så hadde jeg ikke turt å gamble med mitt eget og min familie sitt liv på den måte
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #9 Skrevet 24. mars 2012 Dere har lov til å innrede og kalle det for rom, med en takhøyde ned til 2m. Har akkurat hatt takstmann på huset vårt, og vi har 2,1, og det er en del av boligen men skulle vi ha innredet for å leie ut krever det 2.5m høyde. Rømningsvei er det viktigste, og det skal være to veier ut. Det vil si døren og minst et av vinduene skal være i en høyde som gjør det mulig å komme seg ut.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #10 Skrevet 24. mars 2012 Vi har kjeller med takhøyde på 210 cm og har bl.a kjellerstue + gjesterom nede. Om våre barn skulle hatt soverom der måtte vi satt inn et litt større vindu for å tilfredsstille kravene til rømningsvei, husker ikke målene her og nå, men vinduene trenger ikke være så alt for store visstnok. Om vi skifter vindu kunne vi godt latt barn sove nede da kjelleren er helt tørr og muggfri, mange kjellere er jo noe fuktig, så ville passet litt på. Så, rømningsvei og god luft/inneklima er avgjørende for min del, er jo mange som bruker kjelleren til soverom
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #11 Skrevet 24. mars 2012 Dere har lov til å innrede og kalle det for rom, med en takhøyde ned til 2m. Har akkurat hatt takstmann på huset vårt, og vi har 2,1, og det er en del av boligen men skulle vi ha innredet for å leie ut krever det 2.5m høyde. Rømningsvei er det viktigste, og det skal være to veier ut. Det vil si døren og minst et av vinduene skal være i en høyde som gjør det mulig å komme seg ut. Mener du at dere har 201 cm eller 210 cm takhøyde? Rart om utleierom skulle kreve 250 cm takhøyde, da vanlig takhøyde er 240 cm? Men du mener kanskje 205 cm?
ToveM Skrevet 24. mars 2012 #12 Skrevet 24. mars 2012 (endret) Hos oss er det vel rundt 2m takhøyde i kjelleren. To unger som bor nede, har aldri vært et problem. Og sønnen i huset er 190. Må selvsagt passe på og ikke ha "hengelamper"i taket. Har en tørr fin kjeller, og har alltid litt varme på, året rundt for å unngå den rå luften. Endret 24. mars 2012 av ToveM
Zoë Castillo Skrevet 24. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 24. mars 2012 Tusen takk for svar! Jeg kan ikke se hvordan jeg gambler med livet til barna mine ved å la de sove i kjelleren, så lenge åpningen på vinduet på soverommet deres tilfredsstiller kravet (b+h må være minst 150 cm)? Jeg er bare 1,55 selv og synes derfor at alle rom er høye nok, så det var fint å få litt innspill her (kom gjerne med flere!) Inne på byggebolig-forumet får en inntrykk av at det er 2,4 or die, og det blir et altfor stort og dyrt prosjekt for oss.
skrue Skrevet 24. mars 2012 #14 Skrevet 24. mars 2012 Har 2.06 for å være nøyaktig. Dette er gulv med varmekabler. Aldri vært noe problem for min del. Har gjeste- og treningsrom i kjelleren ved siden av kjellerstue og arbeidsrom. Nye hus bygges med høyere kjeller nå, men man klarte seg utmerket før også (20+ år siden). Eventuelle problemer med radon kan i de aller fleste tilfeller løses med utbedringer.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #15 Skrevet 24. mars 2012 Jeg bor i en gammel, men nyoppusset kjellerleilighet hvor det kun er 2,13 på det høyeste. Jeg er riktignok er jente på 170 så å skalle hode blir hvertfall ikke noe problem, og den eneste forskjellen jeg legger merke til fra tidligere hjem er at strømmen er billigere. Med hvite vegger og mye vinduer føles ikke taket så lavt som det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå