Eliza Doalot Skrevet 16. januar 2004 #1 Skrevet 16. januar 2004 Har lest og hørt mange steder at loff er usunt, men jeg sliter litt meg å skjønne hvorfor. Jeg har ikke noe problem med å forstå at det er mindre sunt enn grovt brød, pga fiberinnhold ol. Men loff inneholder da hverken spesielt mye mer fett eller karbohydrater enn grovt brød....eller? Noen som tar på seg å forklare dette for meg??
Gjest Poirot Skrevet 16. januar 2004 #2 Skrevet 16. januar 2004 Meg bekjent er det vel det at det er lite fiber som gjør at man blir raskt sulten igjen, dvs at man spiser mer.
Veronal Skrevet 16. januar 2004 #3 Skrevet 16. januar 2004 Usunt er ikke det samme som fetende. Usunt betyr at næringsinnholdet er lavt sammenlignet med energimengden som gis. Næring = vitaminer og mineraler.
Bentebent Skrevet 16. januar 2004 #4 Skrevet 16. januar 2004 Loff består hovedsaklig av siktet hvetemel. og det er vanskelig for kroppen å fordøye, og inneholder mye karbohydrater
Spiralis Skrevet 16. januar 2004 #5 Skrevet 16. januar 2004 Har lest og hørt mange steder at loff er usunt, men jeg sliter litt meg å skjønne hvorfor. Jeg har ikke noe problem med å forstå at det er mindre sunt enn grovt brød, pga fiberinnhold ol. Men loff inneholder da hverken spesielt mye mer fett eller karbohydrater enn grovt brød....eller? Noen som tar på seg å forklare dette for meg?? Loff har en større andel av korte karbohydrater (feks. sukker) enn grove brødslag. Korte karbohydrater er ikke nødvendigvis ille, men det er snakk om mengden. Loff gir oss mye kjapp energi selv om vi ikke trenger så mye energi kjappt og dermed lagrer kroppen overskuddet som fett. deretter blir vi fort sultne igjen. Lange karbohydrater passer bedre med kroppens behov for gjevn tilførsel av litt energi over lang tid, i og med at det tar lengre tid å fordøye. Loff har lite kostfiber. Kostfiber bidrar til at fordøyelsen din skal fungere riktig.
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2004 #7 Skrevet 17. januar 2004 Da hadde jeg på en måte rett da... Ikke direkte usunt, bare mindre sunt :D Hilsen Eliza D.
-Fisken- Skrevet 17. januar 2004 #8 Skrevet 17. januar 2004 I grovbrød er det ofte flere forskjellige korntyper, altså mer variert enn loff.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå