AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #1 Del Skrevet 24. mars 2012 Jeg sitter og tenker litt på min neste hunderase, og har funnet ut at Westie og Yorkshire terrier er to raser som hadde passet fint for meg. Det eneste jeg er litt skeptisk til er pelsstellet. Nå har jeg en hund som sjelden trenger pelsstell, bare en gjennombørsting i røyteperiodene og en dusj en sjelden gang. Men disse rasene skal jo nappes og børstes og dusjes og styres med, får jeg inntrykk av. Jeg har ingen interesse av utstilling, så for min del kan jeg bare klippe den i en lettstelt rufsesveis. Men denne nappingen... Er det bare for å få den til å se fin ut (for det betyr virkelig ingenting for meg), eller er det av praktiske årsaker også? Eller går det like greit å bare klippe dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #2 Del Skrevet 24. mars 2012 Hvis du klipper pelsen på en Westie, blir den silkemyk og trekker til seg støv og skitt. Napper du den, holder den seg stri og smussavstøtende. Så det er en grunn til dette, dessuuten praktisk når hunden er hvit! Opprinnelig ble pelsen naturlig nappet når den jaget etter gnagere i steinrøysene i Skottland. Dette med napping gjelder forøvrig også Cairn, skotter, border, fox etc. Yorkshire terrier kjenner jeg ikke noe til, men har ikke den silkebløt, lang pels? Det er vel ingen tradisjonell terrier, og har muligens litt andre behov når det gjelder pelsstell? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luux Skrevet 24. mars 2012 #3 Del Skrevet 24. mars 2012 Du kan klippe hunder som egentlig skal nappes med en barbermaskin beregnet på hund. MEN når u først har gjort dette er det ikke noen vei tilbake. Mange som ikke har napperaser som utstillingshunder velger etterhvert å klippe i stedet. Både fordi det er smertefritt for hunden og enklere å gjøre. Napping er ganske dyrt å få gjort og mange hunder syns det i tillegg er vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 25. mars 2012 #4 Del Skrevet 25. mars 2012 Pelsstell på Yorkshireterrier har jeg ikke peiling på, men den har i hvert fall ikke typisk terrierpels. Pelsstellet på små napperaser derimot ser ikke jeg på som spesielt krevende. Man napper når pelsen "løsner" vår og høst og tar man litt og litt er det verken vanskelig eller vondt for hunden. Vitsen er jo at man bare skal nappe ut hår som allerede sitter løst i hårsekkene. Nappe er forresten et litt feil uttrykk, for man skal ikke nappe, men dra jevnt slik at de allerede løse hårene slipper hårsekken og resten blir igjen. Og så må man selvfølgelig venne hunden til dette fra den er liten. Nå happer man selvfølgelig ikke en liten valp, men å venne den til at man drar i pelsen er viktig. Mange som napper "profesjonellt" bruker trimmekniv og da er det lett for at det blir med for mange hår og at pelsen kuttes. Det første gjør vondt for hunden og det andre gir dårlig pelskvalitet. Det beste er derfor å bruke fingrene og evt. slike "gummitupper" på tommel- og pekefinger hvis man opplever at man blir sår på fingrene. Men, som sagt, det er ikke noe problem å nappe en hund selv og bonusen er at man slipper noe særlig røyting ellers i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #5 Del Skrevet 25. mars 2012 Så man kan på en måte bare sitte og "plukke" av pelsen med fingrene? Nå må jeg innrømme at jeg kjenner meg selv såpass at vet at jeg kommer til å være litt slapp når det gjelder det der, så jeg lurer derfor på hva som skjer med pelsen til en Westie, for eksempel, hvis den ikke blir nappet? Hvis jeg nå ikke gjør noe med pelsen utenom å børste den? Uff, så synd hvis det er pelsstell som gjør at jeg er nødt til å droppe en rase som ellers virker perfekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #6 Del Skrevet 25. mars 2012 Så man kan på en måte bare sitte og "plukke" av pelsen med fingrene? Nå må jeg innrømme at jeg kjenner meg selv såpass at vet at jeg kommer til å være litt slapp når det gjelder det der, så jeg lurer derfor på hva som skjer med pelsen til en Westie, for eksempel, hvis den ikke blir nappet? Hvis jeg nå ikke gjør noe med pelsen utenom å børste den? Uff, så synd hvis det er pelsstell som gjør at jeg er nødt til å droppe en rase som ellers virker perfekt. Det fører jo til at pelsen blir veldig lang, kanskje den blir lett flokette osv og den kan bli veldig stiv og litt ekkel. Vi måtte også trimme(nappe) hunden våres og hadde heller ikke erfaring med det. Men, vi leste mye på internett, kjøpte noen bøker om det og følgte etter en "mal" på hvordan vi skulle gjøre dette. Den første gangen så ble ikke resultatet så veldig bra, og det tok veeldig lang tid, men etterhvert så har det bare gått bedre og bedre, dette er noe som kommer seg. Du må også tenke på at å trimme hunden din er ikke noe du må gjør ofte, vi gjorde det bare 2-3 ganger i året. Som regel så gjorde vi det når det begynte å bli mildere, altså etter vinteren og etter sommeren, men skal du bruke hunden din til utstilling så må du kanskje gjøre det oftere. Vi hadde forresten en airedale terrier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå