Gå til innhold

Nappet til fremmed på tur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ute å går tur med hunden min i skogen, og hunden fikk løpe løs for å få strekker litt på seg. Han er en liten hund på 30 cm.

Rundt en sving møter vi en jogger som tydligvis ikke liker hunder, og hunden min blir skremt.

Hunden løper rundt joggeren og bjeffer. Joggeren blir skremt og går truende mot hunden og snakker strengt til den og "flakser" med henda. Hunden hopper opp mot joggeren og kommer bort i/ napper hånda hans. Joggeren fikk et lite risp fra ene hjørnetannen til hunden.

Regnes dette som et bitt?

Joggeren ble fly forbannet (redd regner jeg med), å gikk og sparket mot hunden!

Jeg tok tak i armen til mannen og sa han ikke kunne sparke hunden.

Da begynte han å prate og true hunden med at den skulle være glad for at jeg var med, for ellers....!

Jeg beklaget selvfølgelig flere ganger og tok hunden i bånd resten av turen.

Mannen truet med at nåde meg om han møtte oss på tur flere ganger om hunden var løs..

Kan jeg aldri stole på hunden min igjen nå og la han gå løs?

Videoannonse
Annonse
Gjest enirac
Skrevet

Om du ikkje har kontroll på hunden og den har gjort slikt, så bør du ikkje ha den løs i områder det fins andre folk.

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet

gå med hunden i bånd! jeg har selv blitt bitt (i ansiktet da) så jeg blir redd når hunder går løse..selv om jeg elsker hunder og har min egen men når hunder går løs får jeg litt noia.jeg hilser aldri på hunder jeg ikke kjenner osv.

• Liker 7
Gjest Bobler
Skrevet

Hvis du ikke har kontroll på hunden din, skal du ikke ha den løs. Punktum.

Tviler på at det blir noe videre med denne saken, mtp "bittet".

Men en hund som er til sjenanse for andre, som napper, og ikke hører på eier, skal ikke være løs. Det er ditt ansvar som hundeeier at hunden ikke er til plage for andre.

Nei du bør ikke slippe hunden løs noe mer, når du tydeligvis ikke har kontroll.

• Liker 23
Skrevet

Jeg mener at en løs hund ikke skal bite sånn, den kunne løpt unna om den følte at joggeren var truende.. Kanskje du kan gå på hundekurs eller noe for å få ordnet opp i dette, øve på innkalling og å ikke løpe bort til fremmede? Dumt om det skjer med et barn.

(Synes uannsett ikke han burde sparke hunden din da)

• Liker 2
Gjest snoopy_93
Skrevet

Om du ikkje har kontroll på hunden og den har gjort slikt, så bør du ikkje ha den løs i områder det fins andre folk.

Sier meg enig der. (går ikke å plusse. )

Skrevet

Om du har hunden din løs er det lurt å kalle den inn hver gang du møter på noen mens du har den løs,iallefall om du er usikker på hvordan den vil reagere. Gjerne ta den i bånd igjen,for så å slippe den løs etter dere har passert. En viktig regel er jo at om man skal ha hunden sin løs er det viktig å ha full kontroll ovenfor andre mennesker,man vet jo ikke om de man møter på vil reagere,og kanskje de er redd for hunder så da er det rett og rimelig iallefall at man har kontroll over hunden sin i slike situasjoner som du akkuratt havnet opp i.

• Liker 3
Gjest BamseB
Skrevet

Et bitt er et bitt!

Jeg er selv enn 100% hundemann, men når folk ikke har kustus på bikkjene sine så kan de heller ikke klandre folk for at de reagerer.

Ble angrepet av et mannevondt uhyre på jobb en gang, han fikk smake hammeren, jeg ble anmeldt, men vant.

Hundeeiere stiller dårlig i slike saker.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hunder som kan gå løs der andre ferdes er hunder som knapt legger merke til folk som passerer, i min mening. Så ja, du bør ha båndet på.

Og hunden din har hørsel med mindre han er døv, han hørte nok joggeren så det finnes vel grenser for hvor skremt han ble.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er hundeeier, og vi har gått kurs, men jeg kan ikke si jeg alltid har full kontroll. Dessuten er det en stor hund (irsk ulvehund), og det er jo skremmende nok, selvom jeg vet hat hun er verdens snilleste Så jeg slipper henne bare steder jeg er trygg på at jeg har kontroll eller at det ikke er noe særlig andre folk. Da tar jeg henne i bånd igjen akkurat hvis det kommer noen med barn eller som ser litt ukomfortabel ut. Om hun mot formodning hadde bitt noen så hadde hun aldri blitt sluppet løs igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunden din mangler oppdragelse..fysj a meg! hadde vært fly forbanna på deg og den stygge hunden din. Du må oppdra denne bikkja.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Den der hunden din burde ikke vært løs! Tenk om det hadde vært et barn dette? Da hadde nok du blitt anmeldt og hunden din risikert å blitt avlivet!

Jeg hadde også sparket etter en hund dersom den sprang rundt meg, bjeffet og nappet etter meg. Jeg hadde gjort det i panikk og selvforsvar, og det er min fulle rett. Jeg er veldig glad i dyr, men løse hunder som har en truende adferd og sirkler rundt meg takler jeg ikke.

Jeg har min hund i bånd ALLTID fordi jeg vet den er ikke særlig begeistret for små barn, og den er elendig på innkalling. Den er også aggressiv mot større hunder. Dette er mitt ansvar!

Dersom man ikke kjenner hunden sin 100% og vet hva den gjør i alle slags situasjoner, MÅ man ha hunden i bånd. Jeg mener du har opptrådt uansvarlig her.

• Liker 11
Skrevet (endret)

Problemet er at man aldri kan vite 100% sikkert om hunden kommer til å bite, selv om man føler man har svært god kontroll. At hunden aldri har bitt noen før, betyr ikke at den aldri kommer til å gjøre det. Klart man kan vurdere risikoen som lav/høy, men det er mye uforutsett som kan skje. "Verdens snilleste hund" får kanskje smerter i ryggen en dag, og glefser etter et barn som klapper forsiktig - rett og slett fordi det gjør vondt. Puddelen som er så glad i mennesker, og er vant til klapp og kos, kan bite fordi han plutselig møter på en som er livredd hunder, og dermed gjør alt feil. Kanskje synes hunden det er kjempeartig å jage etter en som løper unna, hoppe på ham og legge ham i bakken, ta tak i buksebeinet og riste løs - ikke fordi hunden er mannevond, men fordi det blir en artig lek. At det uheldigvis gikk hull på huden når hunden tok tak i buksebeinet, er - om enn et uhell - fortsatt et bitt, og en skremmende situasjon for personen som opplevde det.

Den største faren her er dog ikke at hunder biter mennesker (selv om det er det man ser på som mest alvorlig), men at de biter andre hunder/dyr. Jeg har i løpet av mine 30 år kun blitt bitt av to hunder (hull på huden, men ingen alvorlige skader), men jeg har ikke tall på hvor mange ganger hunden min har blitt angrepet av løse hunder som er "sååååå snille" :kjefte: Felles for alle disse eierene (de som var tilstede når hunden var løs, vel og merke), er at det kom som et stort sjokk på samtlige at den snille og rolige hunden deres kunne bite en annen hund.

Om hunden biter eller ikke, vet man dessverre ikke før den har bitt noen - og da er det for sent. Derfor synes jeg alle bør ta ansvar og sørge for å holde hunden i bånd der det ferdes andre folk og dyr. Unntakene er på hundetrening, på egen eiendom, og i skogen - dersom man har en hund som alltid kommer på innkalling.

Endret av Antlers
  • Liker 10
Gjest Survival
Skrevet

Det er flere momenter i saken her jeg syns du bør tenke over.

1) Du har sannsynligvis dårlig kontroll på hunden din, siden dette skjedde. Hva er grunnen til at hunden din går bort til fremmede og bjeffer på de i begynnelsen? Jeg forstår hundens reaksjon på mannens rare armbevegelser, der ble den nok litt redd og truet og ønsket å forsvare seg, men det som skjedde før det? Hvorfor fikk du ikke tak i hunden tidligere, eller kunne få hunden tilbake til deg? Mangel på kontroll på hunden, går jeg ut fra. Det er nok alltid en farlig situasjon.

2) Er det båndtvang der du bor? Det er uansett ikke nøye, du bør ha hatt hunden din i bånd hele tiden uansett siden du ikke har kontroll på den. Det er viktig moment at mange mennesker dessverre er redde for hunder, og de skal få slippe å få en redd, løs hund hoppende på seg.

3) At mannen sparket hunden din er totalt uansvarlig og idiotisk. Hunden fortjener ikke et spark fordi den "nippet" etter hånda på mannen. Hunden handlet, i min mening, etter frykt eller nervøsitet. Mannen er et menneske og vet utmerket godt at å sparke hunden ikke hjelper på situasjonen i det hele tatt, og at det kan skade en hund som ikke er i stand til å forsvare seg selv.

• Liker 3
Skrevet

Er det ikke båndtvang i Norge? Du skal uansett ha en rimelig oppdragen hund før du slipper den løs på offentlige områder. Og selv da kan man aldri være 100% sikker. Og mange er jo redd hunder. Jeg liker hunder, men jeg har stor respekt for fremmede hunder, og jeg foretrekker at de er i bånd.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

jeg er hundeperson selv, men om det var jeg som var joggeren så hadde jeg skjelt deg ut til ørene dine falt av, og hadde jeg hatt med hunden min og din hund hadde kommet bort på den måten, så hadde hunden din blitt bitt. Hold hunden i bånd på steder der du kan møte andre mennesker og dyr!

• Liker 8
Skrevet

Slik jeg ser det er ikke joggeren helt uskyldig i dette tilfellet. Hunden din har klart reagert med frykt når en fremmed mann har kommet mot ham og i tillegg flakset med armene (som oppleves truende for hunden). Selvsagt kunne hunden din valgt å løpe unna i stedet for å angripe, men på en annen side har hunden din kun markert et bitt. Om hunden din virkelig hadde ønsket å angripe mannen hadde bittet etterlatt mye mer enn bare en rift.

At joggeren som hevn valgte å gå bort å sparke til hunden din kan ikke regnes for annet enn forkastelig. Synes du skal fortsette å la hunden din løpe fritt der det er lov, men øv på å kalle den inn når det kommer folk. Båndtvang er først og fremst for å beskytte dyreliv, ikke folk.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke båndtvang i Norge? Du skal uansett ha en rimelig oppdragen hund før du slipper den løs på offentlige områder. Og selv da kan man aldri være 100% sikker. Og mange er jo redd hunder. Jeg liker hunder, men jeg har stor respekt for fremmede hunder, og jeg foretrekker at de er i bånd.

Aj Aj Aj......

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Det at man ikke kan stole 100% på hunden sin synes jeg bare er tull. Om man har middels over gjennomsnittet ser man når hunden oppfører seg annerledes enn normalt lenge før situasjonen oppstår. Min har hatt en del vondt i visse tider, men alltid vært like snill uansett. Dette handler om sosialisering, trening og underdanighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et bitt er et bitt!

Jeg er selv enn 100% hundemann, men når folk ikke har kustus på bikkjene sine så kan de heller ikke klandre folk for at de reagerer.

Ble angrepet av et mannevondt uhyre på jobb en gang, han fikk smake hammeren, jeg ble anmeldt, men vant.

Hundeeiere stiller dårlig i slike saker.

presis hva gjorde du med hammeren?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et godt tips er å ta den med til store folkemengder, og la den hilse på så mange som overhode mulig når den er valp :) Det er dog vanskelig å gjøre når den allerede har bitt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...