Gå til innhold

å gå på ski med liten hund

Vilje

Anbefalte innlegg

hvordan skal jeg gjøre det rent praktisk? hunden svinser og svanser og surrer meg fort inn i det lange båndet (har sånn lenke som regulerer seg selv i lengda)...hunden er redd skiene (aldri sett sånne før) og vil helst gå på andre siden av løypa, der motgående skiløpere kommer susende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hm. Dette har aldri vært noen aktuell problemstilling for meg *ler* - så jeg har ikke kommet på problemet. Det beste hadde sikkert vært å la den gå uten bånd så kunne den holde seg på avstand fra skiene om den vil det. Regner jo med at ingen kjører på den - de bør jo se den. Vet foresten ikke hvordan det er med sånne "løypeetikette". :wink:

Om dere har den "på plass" ved siden så vil dere kunne stikke den med skistavene og det er jo ikke så bra. Og om den går forran så vil skiene deres komme mellom bena på den. Og om den går bak så kan den få skistavene i ansiktet. Hm- pleier folk å ha hunden med når de går på ski?? :oops: .

Jeg ville latt den løpe løs tror jeg forutsatt at den ikke stikker av eller er sinna. Da kan den få styre det selv om den er redd- og den vil jo sikkert venne seg til det også etterhvert.

Mine foreldre kjøpte trimsykkel - og hunden likte ikke dette nye rare i huset *ler* - stod mistroisk forran og kikket på den som satt oppå - og det såg ut som om han lurte på om det var nødvendig med assistanse fra hans side for å redde de ned*ler*.....Så jeg ser ikke bort fra at rare saker på beina og i hendene kan utløse lignende reaksjoner :wink:

Foresten - de som trener med hund - de har den vel gående forran i en sånn strikk rundt livet? men dette er sikkert noe de har måttet trent på - og det er jo helst for store sterke hunder.

Hva med ryggsekk? :ler:

*Virgo leter etter veien ut - for her hadde hun lite å bidra med* :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe huff.

Skal prøve å tenke konstruktivt. *legge ansikt i alvorlige folder*

Det som må til er tilvenning. Dere må gradvis introdusere den for disse skremmende nye ting . *fnise*. Hva med å ta den på tur og ha med en skistav i hver hånd? Og hva med å bytte ut båndet til et som ikke blir så langt og som surrer seg slik? Eller å iallefall trene den på å holde seg på venstre siden der hunder hører hjemme (om den ikke er vant med det). Når dette går greit etter litt tilvenneing og øvelse- så prøver dere med skiene. Uten staver. Muligens med en ski - og senere to. Og så prøver dere å ha den på venstre siden og roser den for det. Når det går greit så kan dere prøve med både ski og staver. Og vips- dere er klare til skitur!

Eh - er dette mulig å gjennomføre?

:ler:

Jeg hadde planer om å sykle med Voffsen min - men det gikk ikke. han var redd sykkelen og ville helst trekke seg bort sånn at han hadde en tendens til å havne under trøene eller under hjulene. Det hjalp heller ikke med sånn springer dings på sykkelen. Mamma og de sin hund han kastet seg forran sykkelen og trakk som en gal. Så jeg gav opp jeg :wink: han var dessuten for liten til å være med på sykkeltur. hadde vel passet best i sykkelkurven. Men det gir jo ikke mosjon :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde sikkert vært å la den gå uten bånd så kunne den holde seg på avstand fra skiene om den vil det. Regner jo med at ingen kjører på den - de bør jo se den.

Ikke bli sur på meg om jeg kommer susende ned en bakke på riktig side av sporet og kjører på hunden din som svinser og svanser rundt ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare - vi går ikke på ski. :D Snø er penest på postkort

Pleier faktisk å ha meninger som er helt motsatt av mine du Poirot ............ :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

been there - done that! Vovsen spankulerte lykkelig på andre siden av sporet hvor skiløpere i motsatt retning kommer susende....men vovsen har opparbeidet seg en strategi hvor den ser skiløperen, men prøver å psyke han ut 8) ..like før skilpøperen skal til å kjøre på henne, kaster hun seg ut i en oooooverdrevet lang sidelengs salto langt ut i grøfta :)

strategien funker den, men det er vel bare tidsspørsmål før en skiløper skjeller meg ut for ikke å ha kontroll over hunden :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de første forsøkene på et øde sted og begynn med å gå veldig sakte. Vis hunden at (Forsiktig!) at det er ubehagelig å bli truffet av ski!

Jeg går ikke på ski selv, men har sett at mine egne huker seg ned og lar skiløperen kjøre over! Ser helt sinnsykt ut og ingen tror at det går bra, men det gjør det! (De har alle vært dachser). Min nåværende har jeg "skremt" (Med vilje og v.h.a. ovennevnte metode), så han holder seg unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken side er det man passerer på da ? Hundens plass å gå på er jo på venstre siden. Om man passerer på høyre side så er det jo ikke noe problem. Men om hunden der den går kommer mellom sporene - så ser jeg jo at det kan bli et problem.

I såfall så må den kanskje trenes til å gå på høyre side? Min hadde kommet til å trenge myyyye trening for å få det til - for for han så eksisterer bare et sted- og det er venstre side hvor han lykkelig kan titte opp på mor og være kry over at han er flink gutt. :wink:

*ikke peiling på skigåing*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

jepps hunden blir gående mellom sporene, det er derfor det blir problematisk. På høyre side er det mye snø, så der vil den ikke gå.... jaja.

Kanskje jeg heller skal holde meg til gåturer til fots... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at du skal dra med denne hunden ut i en skiløype der det er folk. Hunder som skal på skitur bør kunne gå på plass, med eller uten bånd.

Spar deg selv og hunden for dette og ta heller en gåtur uten ski.

Flexibånd bør ikke brukes i skiløypa. Da er det mye bedre med strikk og belte. Men strikken krever at hunden går rett forran eller rett ved siden av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville enten hatt hund i sele og strikk foran meg eller hunden løs foran meg.

Det beste er å starte i det små og steder det er lite folk slik at dere kan trene i fred.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går mye på ski med hunden min!

Går helst der "ingen andre" går. Har henne for det meste i bånd (alltid i bånd når det er båndtvang!). Bruker da flexi-snelle, som jeg fester i et belte rundt livet. Da har jeg begge armene fri.

Når jeg går der jeg kan møte andre skiløpere, går jeg på venstre side, med hunden til venstre for meg. Da får hunden større avstand til møtende, og dersom de også har hund, blir avstanden til hundene enda større (i stedet for at de "treffes" mitt i sporet).

Men det må øves og øves...

Av erfaring kommer jeg med et annet råd til slutt: ikke bruk ski med stålkanter!!!! Ved uhell kan de skade hunden stygt! Det er sååå "fort gjort". Den gang det skjedde hos meg, merket jeg det ikke før jeg såg blodsporene i snøen etter hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også mye på ski med min hund.

Uansett om du har en stor hund eller en liten hund, om den skal dra eller ikke, kreves det mye trening for at det skal være trygt å ferdes i løypene sammen med andre. Lær hunden til å gå kun på høyre side, vimsing er ikke tillatt. Jeg begynte å trene på å gå på høyre side langs bilvegen. Når det var inne begynte vi å ferdes ute i skiløypa uten ski. Har litt bedre kontroll på hunden uten glatte ski på beina. Lær hunden til å gå på høyre side av skisporet, dette er veldig viktig for da unngår du å komme borti hunden med skiene hvis du skulle skli litt fortere enn hunden løper, dessuten tråkker ikke hunden sund selve skisporet. Så begynte jeg å trene med staver (fremdeles uten ski), noen hunder reagerer på stavetakene. Det beste er nok å ha hunden litt foran på høyre siden selv om den ikke skal dra, for at en ikke skal komme bort den med stavene. At hunden stopper på kommando er også veldig viktig. Så er det klart til å prøve med ski. LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...