Anciol Skrevet 24. mars 2012 #1 Skrevet 24. mars 2012 Veslegutten min på snart 5 står opp rundt 5.00, hver helg, da er han lys våken og roper på meg,eller min mann. Da må en av oss stå opp og være sammen med han. Noen tips som får han til å sove lenger? Er litt lei av å stå opp rundt 5.00 hver helg, når man skal sove ut, etter en hard uke med arbeid!
Gjest finpåvin Skrevet 24. mars 2012 #2 Skrevet 24. mars 2012 Det er slutt på å sove ut når man får barn. Jeg og mannen sover ut hver sin dag Min våkner også kl 0500, satser på at det er en periode 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #3 Skrevet 24. mars 2012 Våkner han fordi det blir lyst på rommet? I såfall kan det hjelpe med lystett rullegardin. Eller dere kan lære han klokka og si at hvis han våkner før kl. seks (eller sju?) så må han bli liggende i sengen og kanskje lese eller noe sånt til klokka blir masse nok. Gjetter forresten på at du er her inne om en ti års tid og spør hvordan du skal klare å få han opp før klokka fem på ettermiddagen i helgene. DA tar han igjen det tapte. 2
Leanne Skrevet 24. mars 2012 #4 Skrevet 24. mars 2012 Trenger man å stå opp sammen med en 5åring? Har selv en 5 åring som kan finne på å stå opp tidlig, men kl 5 er det fortsatt natt.. Står han opp så tidlig blir hele dagen preget av surving og trass, så han får lov å ligge hos oss og sovner igjen. Er han oppe ved 6 tiden får han stå opp, men er ikke alltid vi gjør det.. Han kan fint leke med brannstasjonen, legoen eller se litt barnetv alene. Brødskiver er ferdig oppskåret, pålegg finner han i kjøleskapet... 5
Gjest Best Skrevet 24. mars 2012 #5 Skrevet 24. mars 2012 I morgen står han opp en time senere.... det er i natt vi stiller klokka til sommertid, sant?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #6 Skrevet 24. mars 2012 er det ikke noe som sier at den beste barnevakten man kan ha er tv med disney channel ?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #7 Skrevet 24. mars 2012 En femåring er gammel nok til å lære at 5 er natt...!! Klarer han ikke sove mer bør han hvertfall forklares at hvis han skal stå opp så tidlig blir det uten mor eller far. Han er stor nok til å klare å finne seg knekkebrød hvis han er sulten, slå på tv'en selv eller ligge i senga å se i blader til det er ok tidspunkt å stå opp... 1
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2012 #8 Skrevet 24. mars 2012 Husk at det også spiller inn hvilke type søvn vaner enn har? Om de legger seg for tidlig eller sent, evnt sover hele natten igjennom.. Han yngste min våkner for tidlig om han legger seg for sent på kvelden, mens han eldste blir grinete/ har kortere lunte om han våkner i løpet av natta eller urolig.. Har 2 gutter som står opp tidlig her også, men kun til vanlig hverdags tid. Dvs de våkner mellom 6 0g 7.. da lar jeg de se barnetv, så jeg kan hvile litt. Her er det felles frokost kl 09.00 i helgene. Er de sultne før har vi alltid fruktfat fremme! PS Det kan også være at han har vent seg til "kosestund" tidlig i helgene, som dessverre tapper en forelder for krefter...?! Lykke til
Harlekin Skrevet 25. mars 2012 #9 Skrevet 25. mars 2012 (endret) Hvis man virkelig ikke er trøtt, synes jeg ikke man skal tvinges til å ligge i sengen lenger. 5 er ikke sååå tidlig. Men kan han ikke stå opp selv da, og se litt på TV eller leke for seg selv? Han er jo 5 år gammel. Eller er det slik at han nekter å stå opp uten en av dere foreldrene? Jeg har en snart 3-åring, og henne må jeg nok stå opp med, ellers er huset rasert og ungen gråter fordi hun har falt ned av noe Men hun vil heldigvis ikke opp kl. fem akkurat nå (bank i bordet). Hun trenger også mer søvn enn 5-åringen. Endret 25. mars 2012 av Harlekin
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #10 Skrevet 27. mars 2012 mange plasser kan du kjøpe klokker som har 2 bilder på seg... bilde kan feks være av sola og månen når sola lyser(er sånn lys i klokka) da er det greit man står opp når månen lyser da er det natta både hun på 3 og hun på 5 skjønner dette og det fungerer veldig bra:)
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #11 Skrevet 27. mars 2012 mange plasser kan du kjøpe klokker som har 2 bilder på seg... bilde kan feks være av sola og månen når sola lyser(er sånn lys i klokka) da er det greit man står opp når månen lyser da er det natta både hun på 3 og hun på 5 skjønner dette og det fungerer veldig bra:) Godt forslag! Googlet opp en link: http://chopsybaby.com/magazine/?p=4970
Redbull Skrevet 27. mars 2012 #12 Skrevet 27. mars 2012 En femåring er gammel nok til å lære at 5 er natt...!! Klarer han ikke sove mer bør han hvertfall forklares at hvis han skal stå opp så tidlig blir det uten mor eller far. Han er stor nok til å klare å finne seg knekkebrød hvis han er sulten, slå på tv'en selv eller ligge i senga å se i blader til det er ok tidspunkt å stå opp... Enig
SummerJoy Skrevet 27. mars 2012 #13 Skrevet 27. mars 2012 Det hender at min 3 åring har våknet før alle andre og da rusler hun bare inn i stuen og setter på Disney Junior, eller så blir hun bare liggende i senga og lese. Det burde din 5 åring også klare.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #14 Skrevet 27. mars 2012 mange plasser kan du kjøpe klokker som har 2 bilder på seg... bilde kan feks være av sola og månen når sola lyser(er sånn lys i klokka) da er det greit man står opp når månen lyser da er det natta både hun på 3 og hun på 5 skjønner dette og det fungerer veldig bra:) Min 5 åring har klokke på armen. Og selv om de fleste klokkeslett er store mysterier for han, så kan han leggetid og stå-opp-tid.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #15 Skrevet 27. mars 2012 Min 5 åring har klokke på armen. Og selv om de fleste klokkeslett er store mysterier for han, så kan han leggetid og stå-opp-tid. jeg synes de klokkene med bilde er veldig greit for man ser den godt vis man våkner på natta eller veldig tidlig.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #16 Skrevet 27. mars 2012 jeg synes de klokkene med bilde er veldig greit for man ser den godt vis man våkner på natta eller veldig tidlig. Og jeg tenker mer at en 5 åring er såpass stor at det er litt sent å kjøpe en sånn klokke. Til en 3-åring, ja, da er den fin. En 5 åring ville jeg heller ha lært klokka ordentlig, selv om man da kanskje må ha nattlys for å se hva klokka er.
Anciol Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #17 Skrevet 27. mars 2012 (endret) Han skal alltid bæsje når han står opp, og roper "mamma kan du tørke meg" så står jeg opp og etter at jeg har tørket han så sier han at han han ikke vil sove mer og insisterer på at jeg skal være oppe med han, han liker ikke å være alene om morgenen. !! Han har begynt å lære klokken litt og han har en enkel klokke med lys på. Endret 27. mars 2012 av Anciol
skruf Skrevet 27. mars 2012 #19 Skrevet 27. mars 2012 Har morgenfugljente her........hun er nå 8, men har alltid vært tidlig oppe for å gripe dagen.. :gjeiper: Her var/er det ingenting som får henne til å sove lengre, men da hun var 5 så fikk hun stå opp selv i helgene. Tørke seg selv går det an å lære 5-åringer og......(bør de likevel kunne til de skal begynne på skolen). Jeg lagde istand matpakke som jeg la i kjøleskapet kvelden før, så fant hun seg den, et glass melk, og satte seg ned for å se barnetv. Det gjør hun forsåvidt enda på helg og. Det er ikke snakk om at vi sover hele formiddagen så hun er mange timer opp alene, men vi sover gjerne til 7.30, og da står en av oss opp, mens den andre sover til ca 9. Sovereommet vårt er ikke langt unna tv-stua, og vi har døra på gløtt, noe hun vet, og føler trygghet i, for da kan vi høre henne hvis det er noe.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #20 Skrevet 27. mars 2012 Min 5 åring står også opp tidlig, ikke kl 5 for her er det ikke dag før kl 6, inntil da må han ligge i sengen og lese, leke eller spille ds. Når han våkner (eller etter kl 6) så leker han på rommet sitt eller går ut i stua og setter på tv. Vi har som regel satt fram litt mat og drikke i kjøleskapet, da holder han som regel i et par timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå