AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #1 Skrevet 24. mars 2012 Velger å være anonym nå.. Jeg har akkurat funnet ut at mine to barn (i skolealder) blir slått av pappaen sin. Vi bor ikke sammen og har delt omsorgen 50/50. Jeg har nå hatt noen gode samtaler med barna mine hver for seg, og nå sitter jeg her med lydopptak der det helt klart kommer frem hva som skjer når de er hos faren sin, og at barna selv sier at de er redde og usikre, og ikke har det så bra hos far. Dette må vel være bevis nok? Jeg har det helt forferdelig nå, og vil gjøre ALT jeg kan for at barna mine skal ha det bra, men jeg er litt usikker på hva som er riktig måte å gripe fatt i dette på. Skal jeg kontakte barnevernet eller gå rett til politiet? Eller skal jeg snakke med læreren på skolen? Det store problemet her er at far er en psykopat (ja, på ordentlig. 100 prosent sikkert!), og han er utrolig flink til å snakke for seg og vri seg unna absolutt ALT. Han er også konstant ute etter å "ta" oss (meg og mannen min) for alt vi gjør er feil i hans øyne, og han prøver å styre vårt liv og hva vi gjør med barna når det er vi som har dem. Vi har i mange år hatt et veldig godt samarbeid, men i det siste så har han vært skikkelig ufordragelig og kranglete mot oss, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor. Så jeg er veldig redd for at denne saken bare blir henlagt og at det ikke blir gjort noenting med det, og da sitter jeg igjen her som den store stygge ulven, og han kommer til å gjøre ALT han kan for å virkelig knuse meg. Men barna mine kommer først, og nå må jeg gjøre noe. FORT! Men selv om jeg tar dette på alvor, kan jeg forvente at barnevernet eller politiet i det hele tatt gjør noe? I så fall, hva? Er det noen som har vært i en lignende situasjon som kan fortelle om sine erfaringer, eller gi meg noen gode råd? Er ganske fortvilet nå, heldigvis skal jeg ha barna hos meg også neste uke, men jeg kjenner at jeg ikke har mye lyst til å sende dem tilbake dit!
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #3 Skrevet 24. mars 2012 nå sitter jeg her med lydopptak der det helt klart kommer frem hva som skjer når de er hos faren sin Hvordan fikk du tak i opptakene? Dette bør du politianmelde. Hold barnevernet utenfor. De er en gjeng amatører. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #4 Skrevet 24. mars 2012 Velger å være anonym nå.. Jeg har akkurat funnet ut at mine to barn (i skolealder) blir slått av pappaen sin. Vi bor ikke sammen og har delt omsorgen 50/50. Jeg har nå hatt noen gode samtaler med barna mine hver for seg, og nå sitter jeg her med lydopptak der det helt klart kommer frem hva som skjer når de er hos faren sin, og at barna selv sier at de er redde og usikre, og ikke har det så bra hos far. Dette må vel være bevis nok? Jeg har det helt forferdelig nå, og vil gjøre ALT jeg kan for at barna mine skal ha det bra, men jeg er litt usikker på hva som er riktig måte å gripe fatt i dette på. Skal jeg kontakte barnevernet eller gå rett til politiet? Eller skal jeg snakke med læreren på skolen? Det store problemet her er at far er en psykopat (ja, på ordentlig. 100 prosent sikkert!), og han er utrolig flink til å snakke for seg og vri seg unna absolutt ALT. Han er også konstant ute etter å "ta" oss (meg og mannen min) for alt vi gjør er feil i hans øyne, og han prøver å styre vårt liv og hva vi gjør med barna når det er vi som har dem. Vi har i mange år hatt et veldig godt samarbeid, men i det siste så har han vært skikkelig ufordragelig og kranglete mot oss, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor. Så jeg er veldig redd for at denne saken bare blir henlagt og at det ikke blir gjort noenting med det, og da sitter jeg igjen her som den store stygge ulven, og han kommer til å gjøre ALT han kan for å virkelig knuse meg. Men barna mine kommer først, og nå må jeg gjøre noe. FORT! Men selv om jeg tar dette på alvor, kan jeg forvente at barnevernet eller politiet i det hele tatt gjør noe? I så fall, hva? Er det noen som har vært i en lignende situasjon som kan fortelle om sine erfaringer, eller gi meg noen gode råd? Er ganske fortvilet nå, heldigvis skal jeg ha barna hos meg også neste uke, men jeg kjenner at jeg ikke har mye lyst til å sende dem tilbake dit! Du har ikke lyst til å sende de dit??? Det er din f...plikt å skjerme dine barn. Dine barn har betrodd deg noe,og du må da i sannhetens navn lov dine barn at dette skal de slippe. Hvorfor skal de betro deg noe enere,når du ikke gjør noe? Om du vet at han slår barna dine,så kontakter du politiet. Det blir politiet som kotakter bv. Hva du har som bevis,tror jeg ikke spiller så stor rolle i en sak, for en mor kan få barna sine til å si mye...bla for å sverte far. Mange rettstvister om barn viser det. Det blir andre som må snakke med dine barn,uten deg. Det kan ikke være slik at den ene forelder skal stå med beviser i en slik sak. Du har igenting å tape,kontakt politiet og anmeld han. Så sender du skriftlig beskjed til han(ikke tlf) at han får ikke barna i påvente av etterforskning 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #5 Skrevet 24. mars 2012 gå til politiet! de kan faktisk gjøre noe i motsettning til barnevern. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #6 Skrevet 24. mars 2012 Hvordan fikk du tak i opptakene? Dette bør du politianmelde. Hold barnevernet utenfor. De er en gjeng amatører. Jeg har selv tatt opp mine egne samtaler med barna.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #7 Skrevet 24. mars 2012 det viktige her er at det er oppdaget og du er villig til å gjøre det som skal til! det er ikke lett å vite hvor man faktisk skal gå ,men anbefaler å gå til politiet og ta med disse lydopptakene. da har du kommet et steg videre for å holde barna dine trygge!
beige Skrevet 24. mars 2012 #9 Skrevet 24. mars 2012 dere som fraråder henne å kontakte barnevernet, hvilken grunn har dere for å gjøre det? 2
Gjest Annaires Skrevet 24. mars 2012 #10 Skrevet 24. mars 2012 dere som fraråder henne å kontakte barnevernet, hvilken grunn har dere for å gjøre det? De har da ingen ting med dette å gjøre. Dette er politijobb. 4
beige Skrevet 24. mars 2012 #11 Skrevet 24. mars 2012 De har da ingen ting med dette å gjøre. Dette er politijobb. Ja, når jeg tenker meg om, så er det nok det.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2012 #12 Skrevet 24. mars 2012 Politi og barnevern har to ulike roller i forbindelse med vold mot barn. Politi etterforsker, og rettsforfølger overgriperen. Barneverntjenesten sin jobb er å stoppe og beskytte mot videre overgrep. Hvis offentlige ansatte oppdager overgrep, skal de alltid gå via barnevernet - https://www.politi.no/vedlegg/skjema/Vedlegg_674.pdf "Det kan oppstå mistanke om at et barn er utsatt for eller er vitne til vold, overgrep eller alvorlig omsorgssvikt. Da skal barnevernstjenesten kobles inn og styre den videre håndtering. Barnevernet bringer saken videre til politiet for eventuell etterforskning." Om du velger å anmelde direkte til politiet, skal de sende melding til barnevernet. Om du går direkte til barnevernet, skal de anmelde til politiet. Du kan evt. drøfte saken anonymt med barnevernet. I enkelte byer har man nå fått Barnehus - http://www.statensbarnehus.no/ 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #13 Skrevet 24. mars 2012 Kontakt politiet, og ta det fra der. Godt mulig de lytter til samtalen du hadde med dine barn, men det er ikke dermed sagt at de opptakene blir brukt som bevis. Man skal vite hvordan man ikke leder barn, for det er faktisk veldig enkelt å stille spørsmålene feil sånn at barn forteller det de tror vi ønsker å høre. Derfor vil nok politiet kontakte barnevernet, som kommer til å ha samtaler med barna dine. De skal være trent opp til å snakke med små barn, og da bruker de gjerne to stykker. Til de som mener at barnevernet ikke gjør en god jobb, regner jeg med har vært utsatt for noe eller kjenner noen og som kanskje ikke alltid har rent mel i posen selv. De fleste innenfor barnevernet gjør en fantastisk jobb for barna, ut i fra de lover og regler de må forholde seg til. 7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #14 Skrevet 24. mars 2012 dere som fraråder henne å kontakte barnevernet, hvilken grunn har dere for å gjøre det? Fordi barnevernet er noen fordømte amatører som bare gjør vondt verre.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2012 #15 Skrevet 24. mars 2012 Fra http://www.statensbarnehus.no/mistanke/?lang=nb Får du som privatperson mistanke om vold eller seksuelle overgrep mot barn eller psykisk utviklingshemmede bør du kontakte politiet, barnevern eller barnehus for å drøfte hvordan du skal håndtere din mistanke. 1
beige Skrevet 24. mars 2012 #16 Skrevet 24. mars 2012 Fordi barnevernet er noen fordømte amatører som bare gjør vondt verre. og dette sier du fordi du selv har hatt trøbbel med b.vernet eller kjenner noen som har hatt det? bare lurer... 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #17 Skrevet 24. mars 2012 POLITI - NÅ. (HER VENTER MAN IKKE TIL MANDAG - DET ER BARNA DIN FOR POKKER!!! 14
Gjest annemor30 Skrevet 24. mars 2012 #18 Skrevet 24. mars 2012 Kontakt barnevernet,dine egne lydopptak er ikke gode nok bevis for politiet, de må i dommeravhør hos en som har spes utdannelse innen avhør av mindreårige, hvor det tas video opptak.. BV gir også gode råd for hvordan du håndterer dette som barna har fortalt. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #19 Skrevet 24. mars 2012 Gå til politiet. De kan hjelpe deg å evt. kontakte andre etater.
Loppe Skrevet 24. mars 2012 #20 Skrevet 24. mars 2012 Om du går il politiet eller barnevernet først, spiller egentlig ingen rolle, begge instanser vil kontakte den andre uansett. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå