AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #1 Skrevet 24. mars 2012 jeg har normal norsk hudtype. Har lyst til å bli litt brunere nå som det nærmer seg sommeren. Hvor ofte kan man ta sol før det er skadelig? Er det i det hele tatt skadelig hvis man tar det f eks èn gang i uken?
Gjest Indra Skrevet 24. mars 2012 #2 Skrevet 24. mars 2012 Det er skadelig uansett hvor lite du tar, men risikoen øker jo selvsagt med mengde. Det aller viktigste er å unngå å bli brent i huden. Smør deg med solkrem når du tar solarium.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #3 Skrevet 24. mars 2012 jeg har normal norsk hudtype. Har lyst til å bli litt brunere nå som det nærmer seg sommeren. Hvor ofte kan man ta sol før det er skadelig? Er det i det hele tatt skadelig hvis man tar det f eks èn gang i uken? Det er ikke skadelig om man tar det med måte, og man smører seg. Unngå å bli solbrent, det er det som er skadelig for huden din 1 gang i uken er helt greit, du kan lese om det på brunogblid
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #4 Skrevet 25. mars 2012 så èn gang i uken øker ikke sjansen for kreft?
Gjest Tigress Skrevet 25. mars 2012 #5 Skrevet 25. mars 2012 Du må då verkeleg bli brend for at det skal vere skadeleg. Så lenge du ikkje blir brend er det ikkje større fare for kreft. Men, UVA-stråler er ikkje bra for huda di, du får rynker av desse strålane. Når det er sagt så trur eg nok dei d-vitaminane du får i deg om du tek sol om vinteren gjer meir godt enn det går utover helsa, i alle fall så lenge du ikkje blir brend. Alt med måte.
Gjest Tigress Skrevet 26. mars 2012 #7 Skrevet 26. mars 2012 All eksponering for solstråler er teoretisk sett farleg, i så fall. Somme sjansar må ein nesten berre ta. Strålane i solarium er i same spekter som vanleg solljos, men mykje sterkare enn her oppe på berget. Ein kan vel samanlikne det med sol i zenit. Og då skal vi ljoshuda vere ganske forsiktige. Men det er jo mengda eksponering som er greia. Alle bør vite at det å vere ute i sola mellom 11-15 når ein er på sydenferie ikkje er så lurt. Det er jo det same. Men å vere ute i middagssola utan solkrem i fem minutt er ikkje farleg, det er brenninga som er farleg, det same gjeld solarium. Soleksponering gjer rynker, men det dauer ein ikkje av.
Zetioun Skrevet 26. mars 2012 #8 Skrevet 26. mars 2012 (endret) Nå har det seg slik at UV-strålene i solariumet er noe annerledes enn mengden UV-stråler vi får her hjemme. Det vil derfor ikke lønne seg å ta for mye sol i solariumet, og det hjelper ikke fullt så mye å smøre seg inn med solkrem før man legger seg der. Men det viktigste er å handle med måte! Som regel vil det stå en oversikt ved et hvert solarium om hvor mye sol en burde ta, avhengig av hudtype. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg tar sol en gang i blant, bare for å opprettholde en gylden tone i huden min. Endret 26. mars 2012 av Zetioun
Lana Del Rey Skrevet 26. mars 2012 #9 Skrevet 26. mars 2012 Leste en gang at fem minutter solarium i uken er sunt på vinteren, tar man mer enn det er det usunt.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #10 Skrevet 26. mars 2012 "brun og blid" sier jo at man skal ta annenhver dag til man har oppnådd farge, og deretter en gang i uken. synes dette høres mye ut jeg
Gjest Tigress Skrevet 26. mars 2012 #11 Skrevet 26. mars 2012 "brun og blid" sier jo at man skal ta annenhver dag til man har oppnådd farge, og deretter en gang i uken. synes dette høres mye ut jeg Ikkje sant, det høyrest litt mykje ut? Brun og blid skal jo selge, då. Men samstundes har dei ganske låge tilrådde tider basert på hudtype, og dei skriv at ein ikkje skal ta meir enn eit gitt tal timar i året. Om ein høyrer på råda deira og aukar med eitt minutt eller kva det er til ein har farge så burde det jo gå heilt greitt. Det er jo brenninga som er farleg. Men samd med deg, eg synest det høyrest ganske mykje ut.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #12 Skrevet 26. mars 2012 Det er skadelig uansett hvor lite du tar, men risikoen øker jo selvsagt med mengde. Det aller viktigste er å unngå å bli brent i huden. Smør deg med solkrem når du tar solarium. Man skal ikke bruke solkrem i solarium.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå