AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #1 Skrevet 24. mars 2012 Hei:) Noen som har erfaring med å vaske ullklær? Skal den flytende miloen i skuffen for vaskepulver eller skyllemiddel? Bruker dere kun milo når dere vasker? 1
Gjest notetur nomen Skrevet 24. mars 2012 #2 Skrevet 24. mars 2012 Hei:) Noen som har erfaring med å vaske ullklær? Skal den flytende miloen i skuffen for vaskepulver eller skyllemiddel? Bruker dere kun milo når dere vasker? Heisann. Dette er jeg ganske god på, så jeg skal prøve å svare: Man skal IKKE bruke skyllemiddel, for da kan plagget endre fasong. Man skal ta Milo i skuffen for vaskepulver, eller helle det nedi mens maskina fyller vann.Slå sentrifugen ned på laveste hastighet, eller kutt den helt ut. Hvis klærne tåler det tar man ullvugge i maskin.Hvis ikke vasker man dem i en balje med Milo. Ikke kryste og gni på plagget, men behandle det forsiktig, og skylle med vann i samme temperatur til vannet er klart. Etterpå tørkes plagget ved først å klemme ut vann i et badehånkle, før man legger det flatt på et tørkestativ. Det vil dryppe litt, så det er en fordel å legge hånklær på gulvet/sette stativet i et sted med sluk i gulvet/tørke over badekaret. Jeg pleier altså å starte programmet og tømme middel nedi, mens vannet går gjennom kammeret for vaskepulver.
Gjest Cessie Skrevet 24. mars 2012 #3 Skrevet 24. mars 2012 Hva slags ullklær, og hva står det i vaskeanvisningen (hvis det er det på klærne)? Ullundertøy (Ulvang, Devold osv), går på 40 grader, ullprogram. Bruker Milo på all ull. Ikke skyllemiddel. Ullundertøy henges opp til tørk, men ikke ute i sola. De fleste merker kan også tørkes i tørketrommel. Hjemmestrikket ullgenser: Den vasker jeg for hånd med Milo og tørker flatt på et spesielt nett jeg fester over badekaret. Hvis jeg vet at den er strikket av "superwash"-garn kan det hende at den går i vaskemaskinen på 30 grader og ullprogram. Kjøpt ullgenser: 30 grader, ullprogram (i følge vaskeanvisning), Milo. Tørkes flatt. Har aldri mer enn ca. halvfull maskin når jeg vasker ull, som regel mindre enn halvfull.
Gjest just words Skrevet 24. mars 2012 #4 Skrevet 24. mars 2012 (endret) Først tørker jeg med papir nedi skuffen både for vaskemiddel og skyllemiddel, for å få bort rester etter vanlig vaskemiddel... Bruker kun Millo i skuffen for vaskepullver ja. Men jeg bruker også skyllemiddel, IKKE vanlig skyllemiddel, men Millo har både vaskemiddel og skyllemiddel som er beregnet for ull klær, det beholder fibrene og fasong. Vasker med halv maskin på ull program, men minimal sentifuge på.. Endret 24. mars 2012 av just words
Gjest notetur nomen Skrevet 24. mars 2012 #5 Skrevet 24. mars 2012 IKKE vanlig skyllemiddel, men Millo har både vaskemiddel og skyllemiddel som er beregnet for ull klær, det beholder fibrene og fasong. Kult å vite. Man lærer stadig noe nytt. Fant nyligen ut at det er parfymefri Milo også, som jeg likte bedre enn den som lukter veldig sterkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå