Gå til innhold

Hvordan endre skatteprosent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan betaler man mindre skatt? Leser om flere som sier at de bevisst betalet mindre skatt/for lite skatt...

Jeg spør fordi jeg VIL betale mindre skatt. Jeg får 15-30 000 igjen hvert år, hatt det slik i seks år på rad. Tabelltrekk, så jeg kan ikke be lønnskontoret trekke mindre. Jobber mye overtid og mottar bonuser som jeg blir trukket 36% for. Jeg synes det er irriterende å vite at jeg betaler 1-2000 kroner for mye skatt i måneden, og jeg vil heller ha tilgang til de pengene NÅ enn i juni neste år.

Kan jeg ringe dem og si at jeg ønsker å betale mindre skatt for å heller gå i null i skatteoppgjøret, eller vil de fortsette å ha meg på tabelltrekk?

Hva er fordelen med tabelltrekk foran prosenttrekk og hvordan kan jeg evt regne ut hvilken prosent jeg bør ligge på om jeg heller ber om nytt skattekort med prosenttrekk på?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen.

Jeg har ca 800 000 samlet i lån (bolig/hus/studie), ligger på rundt 32-35 000 kroner årlig i rentebetalinger. Jeg har også reiseutgifter som havner ca 6000 over minstrefradraget. Ingen barn, ugift.

Tjener kontraktfestet: 330 000 i året. Tjener "alltid" i tillegg ca 60 000 i bonuser/overtid. Alle tall brutto. Noen som er geniale og vet hvilken % jeg kan ligge på?

AnonymBruker
Skrevet

Du må søke om nytt skattekort, og legge inn dine opplysninger. Da får du gjerne fortsatt litt for mye skatt å betale. Jeg pleier å legge inn litt mindre enn forventet formue eller renteinntekt osv for å få tallene noenlunde riktig. Jeg legger inn tallene mine i skatteberegningen først, det gir oftest et riktigere resultat enn når de beregner skattekortet. Siden de gjerne vil at folk skal betale litt for mye. Da får de ingen problemer med å kreve inn restskatten.

AnonymBruker
Skrevet

Du må søke om nytt skattekort, og legge inn dine opplysninger. Da får du gjerne fortsatt litt for mye skatt å betale. Jeg pleier å legge inn litt mindre enn forventet formue eller renteinntekt osv for å få tallene noenlunde riktig. Jeg legger inn tallene mine i skatteberegningen først, det gir oftest et riktigere resultat enn når de beregner skattekortet. Siden de gjerne vil at folk skal betale litt for mye. Da får de ingen problemer med å kreve inn restskatten.

TS her, jeg spør dumt, men kan man gjøre dette på nett? altinn eller skatteetaten sine sider?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...