AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #21 Skrevet 24. mars 2012 ot, men min katt kommer inn for å gå på do, isteden for å gjøre fra seg ute om vi har kasse fremme...
Casall Skrevet 24. mars 2012 #22 Skrevet 24. mars 2012 Jada de klarer seg, men de skal helst ikke være ute så lenge hvis det er veldig kaldt. Fryser de også skjønner du Jeg har en kjempelanghåret katt, han er fort ute i to døgn om vinteren av fri vilje. Han er også mye ute når vi er på jobb, og da går han ut selv. Jeg mener ikke at katter skal være ute uansett og blabla, men 8 timer går da helt fint. Jeg skjønner at de og fryser, men hvis jeg er ute og fryser (og ikke har mulighet til å kle på meg, som de ikke har) så går jeg inn. Og når han ikke gjør det regner jeg med det er greit.
Maxi Skrevet 25. mars 2012 #23 Skrevet 25. mars 2012 Toxoplasmose Mange gravide er hysterisk redde for Toxoplasmose, derfor starter denne artikkelen med en liten forklaring på toxoplasmose for å vise hvor usannsynlig det er å få denne parasitten fra katt. Toxoplasmose er en parasitt som smitter gjennom munnen. De fleste som blir smittet i Norge får parasitten gjennom å spise rått kjøtt. Deretter kommer dårlig vaskete grønnsaker og frukt, samt svelging av infisert katteavføring. Det er kun usmittede gravide kvinner som blir smittet av parasitten som kan påføre fosteret smitten. En person som allerede har hatt toxoplasmose vil aldri kunne påføre ett foster skade og er derfor immune. Over halvparten av voksne mennesker er allerede smittet, flesteparten ved at de har spist rått kjøtt, for eksempel ved at kjøttet var for lite stekt. I Norge blir i underkant av to per tusen gravide smittet- altså 2 promille, og kun 20-30% av disse vil overføre smitten til fosteret. Man regner dessuten med at ca 1 % av unge utegående katter har smitten i seg. Som du selv sikkert skjønner etter å ha lest dette så er sjansene for å få Toxoplasmose via en katt svært usannsynlig. Katten kan få i seg parasitten fra byttedyr eller ved å bli foret med rått kjøtt. Når den infiseres for første gang, sprer den store mengder occyster i sin avføring i cirka to uker. Hvis den blir infisert på ny, sprer den vanligvis ikke smitte, så gamle katter representerer vanligvis ingen fare. Katter som er inne hele tiden og hverken jager mus eller fugler eller spiser rått kjøtt, får ikke smitten. Dermed er det svært unge, utegående katter som har fått smitten i seg for første gang gjennom å ha spist mus eller fugl med parasitten i seg, som er smittefarlige. Men de er bare smittet og gir fra seg smitte i 14 dager. Kattekassen bør tømmes daglig, da fersklagte egg ikke kan smitte før etter 48 timer og derfor er avføringen ikke farlig med det samme, for occystene trenger et døgn eller to på å modnes. Ett rent kattedo som skiftes hver dag er dermed helt trygt. Den internasjonale Toxoplasmoseorganisasjon en uttaler at de aldri vil råde en gravid kvinne til å gi fra seg katten sin. De bruker mye tid på å forsikre kvinner om at det er svært usannsynlig at de vil få toxoplasmose fra katt. Vi forklarer at for å få toxoplasmose fra katt må du svelge infisert katteavføring
Djungelvrål Skrevet 25. mars 2012 #24 Skrevet 25. mars 2012 Tror du det er slik at alle gravide kvitter seg med eller avliver katten sin? Det er avføringa du skal holde deg unna. Google!
sivjune Skrevet 25. mars 2012 #25 Skrevet 25. mars 2012 Alle kattene jeg har hatt har vært stuerene og går selvfølgelig på do ute, noe som er vanlig for utekatter. Hvis man skal ha katten med på tur el.l. er det jo greit å kunne ha den inne siste tiden før avreise. Greit at det kan gjøre fra seg et sted da.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #26 Skrevet 25. mars 2012 lever den til dyrlegen så di kan stikke en sprøyte i dyret.så går du derfra uten katten.problem løst. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå