Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er dette med å være gravid og være med katter????

Har hørt noe om det, men husker ikke hva??:)

Er det farlig?

Jeg har hatt katt så lenge jeg kam huske og katten min er 14 år så han bytter jeg ikke ut!:)

Jeg er ikke allergisk eller noe.

Er 9 uker på vei:)

Skrevet (endret)

Det går helt fint, det eneste du må passe på som gravid er å ikke gjøre rent sandkassen eller ha noe med kattens avføring å gjøre. I kattens avføring finnes noe som heter toxoplasmose, som kan være skadelig for fosteret. Hvis du har hatt katt lenge, så kan det være at du faktisk er immun, men ikke verd å ta sjanser. :)

Endret av Tabris
AnonymBruker
Skrevet

jeg leste for ikke så lenge siden på et forum(tror det var klikk.no) der det var link til en artikkel om dette...

MYTEN ER AVLIVET..ikke farlig å ha katt og være gravid.

er det en innekatt?

vis ja ..så har du vanlig hånd hygiene i etter du har byttet sand i kassen osv..så er du trygg!

AnonymBruker
Skrevet

TS HER

Vi har to. Den ene er typen sin og har bodd her i 3-4år og min katte r 14 år og er vokst opp her :)

Begge er utekatter.

Hehe da har jeg en god unnskyldning for og ikke gjøre kattekassen rent da! :D YES! :skratte:

Skrevet

Du har sikkert første legetime om graviditeten snart? da skal du ta en rekke blodprøver og få helsekort for gravide. Be legen om at det testes spesifikt for toxoplasmose, så får du svar om du er immun eller ikke. Sannsynligheten for at du er immun er stor.

Og for å bli smittet av toxo, så må du spise kattebæsj eller uvaskede grønnsaker med masse jord på. Ren gjetting her, men jeg tipper du ikke pleier å gjøre dette til vanlig og er normalt renslig med håndvask, så slapp helt av når det gjelder katt og gravididtet. :)

• Liker 1
Skrevet

Det er strengt tatt ikke nødvendig å være redd for å rense kattedoen heller. Som Galadr1el sier må man faktisk spise kattebæsj for å bli smittet av toxoplasmose. Så lenge man vasker hendene etterpå går det helt fint. Legen tester rutinemessig for toxoplasmose under svangerskapet. Jeg har hatt katt hele livet, men er faktisk ikke immun likevel, så det trenger man ikke nødvendigvis være.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heisann,

Jegh ar hatt katt siden jeg var 5 år til 17.

Jeg har våknet med katte-ræv i fjeset flere ganger, da min katt helst sov på puta mi rundt hodet mitt.

Jeg er gravid nå og ble testet for toxoplasmose og har aldri hatt smitten. :) Det er nok veldig sjelden at man får smitten, så du trenger ikke være redd, men det er jo best om mannen din tar å skifter kattesanden fremover.

AnonymBruker
Skrevet

Helt OT: men bruker virkelig folk kattedo til utekatter? For en gal verden vi lever i...

• Liker 1
Gjest Macha Mong Ruad
Skrevet

Helt OT: men bruker virkelig folk kattedo til utekatter? For en gal verden vi lever i...

Hva er så sprøtt med det? Utekatter tilbringer vanligvis tid inne også, og kattedo er å foretrekke fremfor at de gjør fra seg på teppet. Kattedo er også en fin måte å diagnosere ulike sykdommer, som feks mark på. Jeg synes også de kan få muligheten til å gå på do inne når det er vått og kaldt ute, siden de tross alt ikke trives så godt ute i kulda.

For å få toxo må du ha direkte kontakt med avføringen, og få det i deg oralt. Med normal hygiene unngår man dette. Har du andre i husstanden kan du la dem ta denne jobben, dersom du er nødt til å gjøre det selv kan du bruke engangshansker og vaske hendene godt etterpå.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også hatt katt hele livet, men var ikke immun. Det sier litt om hvor mye som skal til for å bli smittet. Jordmora mi insisterte på at jeg måtte kaste ut katten, men det er virkelig ikke aktuelt.

Med vanlig hygiene kan du sikkert slappe av.

Angående kattekasse til utekatt er det praktisk om katten skal være alene inne en stund. At det er utekatt betyr ikke at den aldri er inne, men at den er ute når den vil.

Katta vår har do inne slik at vi skal slippe å stå opp for å åpne døra om hun maser om natta, men hun bruker den svært sjeldent.

AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker du at katten bæsjer på teppet e.l.? :fnise:

Skrevet

God håndhygiene, som vanlig, er viktig. For å minske risikoen for smitte så bør du holde deg unna kattens avføring, MEN du dauer ikke av å tømme kattedoen. Du kan jo ha på hansker/vaske henda godt.

Jeg har jobbet med hjemløse katter i 15 år og tømt min del av bæsjekasser for å si det slik. Jeg hadde IKKE toxoplasmose, så å si at det smitter lett er bare tull.

Gjest Alabama
Skrevet

Jeg har hatt toxoplasmose og det er ikke fordi jeg har spist kattebæsj! Har hatt katt under hele oppveksten. Man dreper ikke nødvendigvis alle bakterier selv om man vasker hendene sine og katter sleiker seg i rumpa når de vasker seg. Etterpå sleiker de deg i ansiktet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt toxoplasmose og det er ikke fordi jeg har spist kattebæsj! Har hatt katt under hele oppveksten. Man dreper ikke nødvendigvis alle bakterier selv om man vasker hendene sine og katter sleiker seg i rumpa når de vasker seg. Etterpå sleiker de deg i ansiktet.

Du kan ha fått det i deg ved å spise sand sånn som omtrent alle barn gjør ;)

AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker du at katten bæsjer på teppet e.l.? :fnise:

Alle kattene jeg har hatt har vært stuerene og går selvfølgelig på do ute, noe som er vanlig for utekatter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle kattene jeg har hatt har vært stuerene og går selvfølgelig på do ute, noe som er vanlig for utekatter.

Hva gjør katten din hvis du er på jobb om vinteren i 8 timer? Du vet at katter ikke skal være ute så lenge når det er veldig kaldt? Stakkars katt hvis den må veeeldig på do da..

Skrevet

Hva gjør katten din hvis du er på jobb om vinteren i 8 timer? Du vet at katter ikke skal være ute så lenge når det er veldig kaldt? Stakkars katt hvis den må veeeldig på do da..

Katter klarer seg da ute i 8 timer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Katter klarer seg da ute i 8 timer.

Jada de klarer seg, men de skal helst ikke være ute så lenge hvis det er veldig kaldt. Fryser de også skjønner du ;)

AnonymBruker
Skrevet

Tatt fra dyrebeskyttelsen:

- Frostskader på ører og poter

De typiske frostskadene for katt og kaniner er på ører og poter. Katter har veldig tynne ører, og bør ikke være lenge ute i streng kulde.

- Dyrene kan få permanente skader på den ytterste delen av øret. Det er veldig sårt, og begynner å blø. Noen katter får det vi kaller for «blomkålører», hvor ørene har krøllet seg på grunn av frostskader. Vi har sett flere tilfeller av slike skader, forteller leder i Dyrebeskyttelsen i Oslo og Akershus, Karen Andersson, til Nettavisen.

Dårlig holdning å ha at ting er greit så lenge katten "klarer seg".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...