Sandman Skrevet 16. januar 2004 #1 Skrevet 16. januar 2004 Dattera mi, på 13, spiller håndball. To familier med ikke-norsk-etnisk bakgrunn, har med hver sin jente på samme laget. Jentene møter sjelden på trening, melder heller ikke begrunnet treningsfravær, men hvis det er kamp, så møter de ofte, gjerne sammen med hele familien. I går kveld overvar jeg en kamp. Den ene av de to jentene møtte, med pappa, mamma, onkler og brødre... Treneren sa til henne, at hun ikke kunne påregne så mye spilletid i denne kampen, fordi hun ikke hadde trent på lenge, mens de andre jentene har trent flittig. Jenta er faktisk ganske god, så hun kunne sikkert gjort bra fra seg, uten treningsframmøte. Hun sladret da til sin far, som møtte opp ved innbytterbenken, fly forbannet på trenerens holdning. Hun skal få komme innpå i 2 omg, sa treneren. Den rasende mannen roet seg noe... Når 2 omg såvidt hadde begynt, sa begynte hun å mase. Treneren sa at hun måtte varme opp først. Det nektet hun, det var ikke nødvendig. Da får du dessverre ikke spille, sa treneren. Det resulterte i en ny tur bort til familiefaren, som nå gikk helt berserk. Både han og en onkel, gikk rett i strupen på treneren, så noen av oss i umiddelbar nærhet, måtte gripe inn fysisk... Gjett hva treneren og vi andre fikk høre...? Jo, vi var noen forbannede rasister... Episoden er rapportert til håndballkretsen av dommerne. Hva skal skje en dag, med denne udetonerte bomben av frustrasjon i hverdags-Norge...? Måtte få det ut....
Gjest lurven Skrevet 16. januar 2004 #2 Skrevet 16. januar 2004 man får jo nesten alltid høre at man er rasist hvis man sier mot våre nye landsmenn
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2004 #3 Skrevet 16. januar 2004 Jeg er absolutt ikke rasist, men alle og da mener jeg absolutt alle bør følge de reglene som er og jeg regner med at om det hadde sjedd en norsk jente på laget så hadde hun vel fått samme behandlig og ikke fikk være med i kampen. Har hørt om flere episoder hvor noe lignende har sjedd, og resulterte med å bli kaldt rasist. Blir litt sint når de ikke klarer å forholde seg til norske regler og forhold, men går til forsvarsposisjon ved minste motgang.
Gjest GreenSky Skrevet 16. januar 2004 #4 Skrevet 16. januar 2004 man får jo nesten alltid høre at man er rasist hvis man sier mot våre nye landsmenn Slenger meg på den. Teit eksempel kanskje, men flere ganger har jeg opplevd å bli kalt for rasist i tilfeller hvor jeg har blitt sjekket opp av en ny landsmann - og avvist fyren. (og ja - jeg sier alltid i fra på en høflig måte hvis noen lurte)
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2004 #5 Skrevet 16. januar 2004 Det er tydeligvis så lett å beskylde noen for å være rasist når man ikke får det som man vil, for det er få som tar til motmæle da. Men hvem er det egentlig som er rasisten her...? Skjønner godt at du blir sint og frustrert Sandman. Hilsen Lille meg
Gjest sexysadie Skrevet 16. januar 2004 #6 Skrevet 16. januar 2004 Akkurat som en onkel av meg som er litt kjeltringaktig. En gang hadde han satt opp ei lita bu oppe på eiendommen sin som er ett regulert felt (antikvarisk verdi) og da kommunen kom for å rive det ned så var det: Ja, dåkkgjer vel det her fordi æ e tater". Bruker det for alt det er verdt.. Synd på ham 7. ikke rart vi har dårlig rykte rundt om kring i dette ganske land.
aline Skrevet 16. januar 2004 #7 Skrevet 16. januar 2004 Dersom det er faste regler på dette, noe det vel burde være, så får man sørge for at alle blir informert om det, evt sende med skriftlig informasjon om hva som kreves av spillere som spiller i kamper. Det finnes duster både her og der, dessverre ødelegger dustene for mange uskyldige, DET irriterer meg noe skrekkelig!! :x At man ikke kan spille i en kamp når man ikke har trent, synes jeg er en selvfølge, uansett hvor god eller dårlig spilleren er. Like regler for alle må det være, uansett farge, uansett dyktighet (når det kommer til sport/aktiviteter for barn/unge). At man er god er jo en ting, men hvordan i all verden skal man kunne delta i en kamp der det er viktig at laget kjenner hverandre og vet hvordan de skal spille til hverandre, dersom man omtrent aldri er med å trener på samspillet som MÅ være der? hadde det vært en enmannssport, der hvert individ sto alene, så hadde det jo vært noe annet, men det hjelper ikke bare å være god som enkeltperson når man skal spille lagidrett. forstår din reaksjon!
Sandman Skrevet 16. januar 2004 Forfatter #8 Skrevet 16. januar 2004 Akkurat som en onkel av meg som er litt kjeltringaktig. En gang hadde han satt opp ei lita bu oppe på eiendommen sin som er ett regulert felt (antikvarisk verdi) og da kommunen kom for å rive det ned så var det: Ja, dåkkgjer vel det her fordi æ e tater". Bruker det for alt det er verdt.. Synd på ham 7. ikke rart vi har dårlig rykte rundt om kring i dette ganske land. ..ingen fare...det går en sympatibølge over landet overfor "de reisende", som det het engang.. ...de har lidd mye overgrep opp gjennom historien, fra "øvrigheta".. ...historien til Elias, er jo ganske gripende...
VesleBråka Skrevet 16. januar 2004 #9 Skrevet 16. januar 2004 Jeg er enig med aline, få treneren til å sende ut skriv til alle foreldrene (for ordens skyld, så alle VET). Om ikke jentene er på trening, så send det i posten. Uthev at for dette laget så er treningsoppmøte og treningsinnsats det avgjørende for spilletid under kamper - ikke hvor lyst man har. Skal man få spille kamp, må man møte opp på treningene og legge ned innsats. Slik er systemet som alle må forholde seg til. Spiller selv på et lag, og treningene kan være ganske kjedelig hvis veldig få gidder å møte.. så vi innførte at folk som ikke er interessert i å møte på hver trening er ikke interessante for laget. Er man på et lag, skal man ikke gå på trening kun hvis man ikke finner på noe annet. Og kanskje treneren burde bli litt mer autoritær! Det er ikke spm om jenta VIL varme opp, men "jeg har tenkt å bruke deg om 5 min, gå og varm opp, MARSJ". Hvis han er mer bestemt, så slipper han kverulanter rundt halsen.. forslag ivertfall..
Orthia Skrevet 16. januar 2004 #10 Skrevet 16. januar 2004 Er enig med Aline og Veslebråka at trener bør sørge for at alle får reglene skriftlig. Det er ikke lett å vite om alle koder og uskrevne regler når man ikke er innfødt. det burde være en selvfølge at alle følger samme regler i denne type organisert idrett, og da må også alle vite dem. Jeg syns ikke dette har noe med rasisme åå gjøre. Derimot syns jeg det er llitt merkelig at tematikken er at familien/faren er innvandrer. Dårlig oppførsel treng ikke knyttes til etnisk opprinnelse.
Tusenfryd Skrevet 16. januar 2004 #11 Skrevet 16. januar 2004 Jeg syns ikke dette har noe med rasisme åå gjøre. Derimot syns jeg det er llitt merkelig at tematikken er at familien/faren er innvandrer. Dårlig oppførsel treng ikke knyttes til etnisk opprinnelse. Temaet var vel akkurat det... dvs at de brukte rasisme mot treneren fordi det ble stilt krav til datteren om å følge de reglene som gjaldt - for alle. Selve håndballen var vel ikke temaet - som jeg forsto det? Alle skjønner jo at man må trene og varme opp for å få spille etc? Saken handler vel mer om enkelte innvandrere som bruker rasisme som et spill for å få viljen sin. Som jeg oppfattet det.
Orthia Skrevet 16. januar 2004 #12 Skrevet 16. januar 2004 Tusenfryd: Upresis formulering fra meg. Det jeg mener, er at: Trenerens oppførsel ikke har noe med rasisme å gjøre; altså at han ikke utelukket jenta av rasistiske motiv Jentas far oppfører seg som en dust (for å kalle det noe), og tillegger treneren rasistiske motiver han ikke har. Faren bruker sin etniske opprinnelse som argument for trenerens oppførsel mot hans datter. Denne debatten - spesielt den generaliserende tittelen- forklarer farens oppførsel med hans etnisitet, ikke som oppførsel som dust. Mulig dette også er dårlig formulert, jeg oppklarer heller om noe misforstås.
Tusenfryd Skrevet 16. januar 2004 #13 Skrevet 16. januar 2004 Tusenfryd: Upresis formulering fra meg. Det jeg mener, er at: Trenerens oppførsel ikke har noe med rasisme å gjøre; altså at han ikke utelukket jenta av rasistiske motiv Jentas far oppfører seg som en dust (for å kalle det noe), og tillegger treneren rasistiske motiver han ikke har. Faren bruker sin etniske opprinnelse som argument for trenerens oppførsel mot hans datter. Denne debatten - spesielt den generaliserende tittelen- forklarer farens oppførsel med hans etnisitet, ikke som oppførsel som dust. Mulig dette også er dårlig formulert, jeg oppklarer heller om noe misforstås. Da tror jeg vi forsto det samme
Joplaya Skrevet 16. januar 2004 #14 Skrevet 16. januar 2004 Ofte føler jeg de største rasistene er de som står og sier vi bleike er rasister... De stempler oss som rasister bare fordi vi er bleike i huden med helnorske foreldre og besteforeldre.
Gjest sexysadie Skrevet 17. januar 2004 #15 Skrevet 17. januar 2004 ..ingen fare...det går en sympatibølge over landet overfor "de reisende", som det het engang.. ...de har lidd mye overgrep opp gjennom historien, fra "øvrigheta".. ...historien til Elias, er jo ganske gripende... jo da, men samtidig. Man kan ikke gjøre hva man vil bare fordi man en gang var ett offer for fandenskap.
Rikkah Gan Skrevet 17. januar 2004 #16 Skrevet 17. januar 2004 Støtter forslaget om å sende ut skriv til foreldrene. Det er ikke en selvfølge å kjenne til våre uskrevne regler og koder hvis man er fra noe annet selv... Kanskje faren og onklen er vant til at den som maser høyest får eller noe i den dur. Eller selvsagt - kanskje de er duster. Vel, har alle fått utdelt regler, vet alle hva som forventes. Ingen vits i å ta for gitt at "alle skjønner" ting som er naturlige for OSS - det trenger ikke være universelt. Og HVIS de bare er duster - så får de ved brev med hjem en slags smekk på labben :blunke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå