AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #1 Skrevet 24. mars 2012 Jeg vurderer å tilby noen kortere kurs innen hundetrening lokalt her jeg bor, og lurer på om det regnes som hobby eller om jeg må opprette eget foretak for dette? Det er snakk om et par kurs i sommerhalvåret på egen eiendom, med få deltakere. Antagelig ca 8 - 10.000 vil jeg få får dette totalt. Får stadig høre innen hundemiljøet at "ingen" gidder å opplyse om denne inntekten og dermed tar det svart, men jeg ønsker å finne ut av reglene for det siden jeg ikke har til hensikt å drive "skult virksomhet" og evt unndra noe skatt. Har ihvertfall hørt at det ikke er moms på undervisning. Jeg har heller ikke store utgifter med dette siden jeg ikke behøver å leie noen plass, og heller ikke selge/kjøpe noe for å komme i gang. Noen som har peiling?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #2 Skrevet 24. mars 2012 Jeg vurderer å tilby noen kortere kurs innen hundetrening lokalt her jeg bor, og lurer på om det regnes som hobby eller om jeg må opprette eget foretak for dette? Det er snakk om et par kurs i sommerhalvåret på egen eiendom, med få deltakere. Antagelig ca 8 - 10.000 vil jeg få får dette totalt. Får stadig høre innen hundemiljøet at "ingen" gidder å opplyse om denne inntekten og dermed tar det svart, men jeg ønsker å finne ut av reglene for det siden jeg ikke har til hensikt å drive "skult virksomhet" og evt unndra noe skatt. Har ihvertfall hørt at det ikke er moms på undervisning. Jeg har heller ikke store utgifter med dette siden jeg ikke behøver å leie noen plass, og heller ikke selge/kjøpe noe for å komme i gang. Noen som har peiling? Jeg har hatt noen valpekull oppigjennom årene og såvidt jeg vet er dette regnet som hobby, så har ikke skattet av dette. Kanskje det er fordi det er endel utgifter i forbindelse med det. Det er det jo ikke med å holde hundetrening. Du har antagelig ikke noe innkjøp og/eller veterinærkostander å trekke fra så da er det ren inntekt?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #3 Skrevet 24. mars 2012 Jeg vurderer å tilby noen kortere kurs innen hundetrening lokalt her jeg bor, og lurer på om det regnes som hobby eller om jeg må opprette eget foretak for dette? Det er snakk om et par kurs i sommerhalvåret på egen eiendom, med få deltakere. Antagelig ca 8 - 10.000 vil jeg få får dette totalt. Får stadig høre innen hundemiljøet at "ingen" gidder å opplyse om denne inntekten og dermed tar det svart, men jeg ønsker å finne ut av reglene for det siden jeg ikke har til hensikt å drive "skult virksomhet" og evt unndra noe skatt. Har ihvertfall hørt at det ikke er moms på undervisning. Jeg har heller ikke store utgifter med dette siden jeg ikke behøver å leie noen plass, og heller ikke selge/kjøpe noe for å komme i gang. Noen som har peiling? http://www.skatt.no/skatt/nyheter_arkiv/nar_hobbye/
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #4 Skrevet 24. mars 2012 Takk for linken. Jeg har funnet flere slike på nettet med er stadig like klok... Det er mye som spiller inn, som varighet, hyppighet osv. Betyr dette at det er opp til hvert enkelt likningskontor å vurdere det? I den artikkelen står det også at man skal drive hobbyen noen år før man ser hvordan det er med utgifter/inntekter. For meg vil det å holde et par kurs være en hobby siden jeg jobber fulltid, og hund er noe jeg driver med på fritiden med lydighet osv. Hvis jeg feks skal gruslegge deler av tomten til bedre underlag for å holde kurs med flere hunder, vil jeg jo muligens kunne trekke fra dette ettrsom jeg forstå ovennenvte artikkel. Da vil jo umiddelbart jeg gå i underskkudd et året... Er det noen som har erfaring med å holde kurs på fritiden? Hvilket som helst type kurs egentlig. Hva mener dere? TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå