Nuttery Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Hvis et barn har dobbelt statsborgerskap, henholdsvis Norsk mor og Amerikansk far. Hvordan er reglene ved dette? Må de velge ved fylte 18? Rotete på regjeringens sider gitt..
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Hvis et barn har dobbelt statsborgerskap, henholdsvis Norsk mor og Amerikansk far. Hvordan er reglene ved dette? Må de velge ved fylte 18? Rotete på regjeringens sider gitt.. Joshua French er både norsk og britisk på en og samme gang. Så det går jeg ut fra er mulig å være, altså, statsborger i flere land på en gang. Siden det jo er noen som er det...
Nuttery Skrevet 23. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 23. mars 2012 Er ikke alle land som tillater dobbelt statsborgerskap
Arkana Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 Det er helt avhengig av hvilke land det gjelder. Norge har en regel at man må ha bodd i Norge i minst tre år for å beholde et norsk statsborgerskap hvis man i tillegg har et annet. Jeg har både fransk og norsk statsborgerskap, og er født, oppvokst og har alltid bodd i Norge. Frankrike har ingen krav i forhold til statsborgerskap, både jeg og barna mine har derfor både fransk og norsk statsborgerskap selv om ingen av oss har vært i Frankrike på annet enn ferier. Hadde jeg derimot bodd i Frankrike ville Norge krevd at jeg valgte mellom de to statsborgerskapene. 1
-Susanne- Skrevet 24. mars 2012 #5 Skrevet 24. mars 2012 Hvis et barn har dobbelt statsborgerskap, henholdsvis Norsk mor og Amerikansk far. Hvordan er reglene ved dette? Må de velge ved fylte 18? Rotete på regjeringens sider gitt.. Jeg har Norsk mor og Amerikansk far, er født i USA. Fikk Norsk statsborgerskap før jeg fylte 18 og har fortsatt Amerikansk statsborgerskap.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #6 Skrevet 24. mars 2012 Jeg mener det er slik at iallefall gutter må velge når de blir vernepliktige, de kan ikke tilhøre to lands forsvar. Mitt barn har pr idag norsk og amerikansk pass pga jeg er norsk og pappaen amerikansk.
Arkana Skrevet 24. mars 2012 #7 Skrevet 24. mars 2012 Jeg mener det er slik at iallefall gutter må velge når de blir vernepliktige, de kan ikke tilhøre to lands forsvar. Mitt barn har pr idag norsk og amerikansk pass pga jeg er norsk og pappaen amerikansk. Nei, det må de ikke. Broren min er også fransk og norsk i likhet med meg. Han hadde førstegangstjeneste i Norge. Han ble innkalt til tilsvarende i Frankrike, men sendte da papirer på at han hadde avtjent dette i Norge og da trengte han ikke tenke mer på det. 1
Kara W Skrevet 24. mars 2012 #8 Skrevet 24. mars 2012 Norge tillater i utgangspunktet ikke dobbelt statsborgerskap, men så lenge man er født med begge deler, så er det sjeldent de egentlig bryr seg. USA har ingen problemer med det, da de rett og slett ikke anerkjenner det andre landet :gjeiper: Husk at du bare kan være registrert med ett statsborgerskap i folkeregisteret, så man kan ikke påberope seg rettigheter fra begge statsborgerskapene samtidig. Dersom man drar til USA er det viktig å ha med seg det norske passet, ellers kan man få problemer med å komme seg hjem igjen.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #9 Skrevet 24. mars 2012 JEg har dobbelt statsborgerskap, men kun rettigheter i Norge fordi det er jeg er født og oppvokst (og bosatt).
Bernardette Skrevet 24. mars 2012 #10 Skrevet 24. mars 2012 Norge tillater i utgangspunktet ikke dobbelt statsborgerskap, men så lenge man er født med begge deler, så er det sjeldent de egentlig bryr seg. "Sjelden de egentlig bryr seg", hva mener du med det? Det er fullstendig mulig å ha dobbelt statsborgerskap der det ene er norsk. 3
Gjest IngvildSF Skrevet 24. mars 2012 #11 Skrevet 24. mars 2012 En bekjent av meg i 40-årene har både norsk og amerikansk statsborgerskap. Riktignok født i USA, og flyttet seinere til Norge (norsk slekt).
Kara W Skrevet 24. mars 2012 #12 Skrevet 24. mars 2012 "Sjelden de egentlig bryr seg", hva mener du med det? Det er fullstendig mulig å ha dobbelt statsborgerskap der det ene er norsk. Jeg er ikke norsk selv, så det er mulig jeg har missforstått noe, men så vidt jeg vet så tillater ikke Norge dobbelt statsborgerskap. Det store antall personer som alikevell har det tyder på at enten er det noen offisielle unntak, eller så ser de igjennom fingrene på det dersom du er født med begge. Både min bror og jeg har dobbelt statsborgerskap, der det ene landet tidligere ikke aksepterte dobbelt statsborgerskap. Da min bror ble 18 ble han bedt om å velge, men før jeg ble 18 så endret de reglene slik at jeg kunne beholde begge. Trodde derfor at Norge hadde noe lignende, men har jo skjønt at dette ikke er tilfellet.
Bernardette Skrevet 24. mars 2012 #13 Skrevet 24. mars 2012 De har forskjellige regler for forskjellige forhold. Er du født med norsk far og spansk mor, får du begge om du ønsker. Er du derimot helnorsk men vil bo i Spania resten av livet kan du etterhvert søke om spansk statsborgerskap men må dermed si opp ditt norske. 2
Amarinda Skrevet 24. mars 2012 #14 Skrevet 24. mars 2012 http://www.udi.no/Sentrale-tema/Statsborgerskap/Dobbelt-statsborgerskap/#NARDOBBELT 1
Kara W Skrevet 24. mars 2012 #15 Skrevet 24. mars 2012 http://www.udi.no/Sentrale-tema/Statsborgerskap/Dobbelt-statsborgerskap/#NARDOBBELT Takk. Det var jo veldig tydelig og klare regler. Greit å få det bekreftet da det er mange rare meninger ute og går, og at det muligens har endret seg noe de senere årene.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #16 Skrevet 24. mars 2012 Hmmm, apropos statsborgerskap, kan man ha både svensk og norsk statsborgerskap? Bare lurer...
sebra Skrevet 24. mars 2012 #17 Skrevet 24. mars 2012 (endret) Jeg hadde to statsborgerskap før, men plutselig var det ikke lov lenger så mamma og pappa valgte norsk statsborgerskap. Edit: De valgte siden jeg var liten. Endret 24. mars 2012 av sebra
Kara W Skrevet 25. mars 2012 #18 Skrevet 25. mars 2012 Hmmm, apropos statsborgerskap, kan man ha både svensk og norsk statsborgerskap? Bare lurer... Hvis man er født med da, ja. Dersom man søker om det som voksen så må man si opp det andre.
kopperlis123 Skrevet 25. mars 2012 #19 Skrevet 25. mars 2012 Det er helt avhengig av hvilke land det gjelder. Norge har en regel at man må ha bodd i Norge i minst tre år for å beholde et norsk statsborgerskap hvis man i tillegg har et annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå