Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår jo at man får lavere lønn når man er ansatt gjennom et bemanningsbyrå enn om man hadde vært ansatt direkte i firmaet. Men hvor mye er det egentlig de slår av på lønna? Går det på prosenter?

Hilsen en som jobber som kundekonsulent gjennom et bemanningsbyrå og er veldig nysgjerrig på hva lønna mi "egentlig" skulle ha vært :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok ikke du kan regne det i prosenter. Vikarbyrået tar en pris i forhold til oppdragsgiver. For å få mest mulig fortjeneste så tilbyr de litt lav timeslønn til de som jobber. Den kan du forhandle på. jeg gikk over fra vikarbyrå til firma og fikk vel nesten det samme i lønn. Forskjellen var at jeg fikk timeslønn og dermed betalt for røde dager. Husker det var et helvete med påske, pinse og andre fridager på våren. Mindre i lønn for meg siden jeg ble betalt pr. time.

AnonymBruker
Skrevet

På min arbeidsplass leier vi av og til inn vikarer fra bemanningsbyrå, og jeg aner ærlig talt ikke hva de tjener per time. Jeg vet hva vi betaler for dem per time, og det er en hel del mer enn hva vi betaler våre timelønte ansatte, også når man inkluderer sosiale utgifter.

AnonymBruker
Skrevet

På min arbeidsplass leier vi av og til inn vikarer fra bemanningsbyrå, og jeg aner ærlig talt ikke hva de tjener per time. Jeg vet hva vi betaler for dem per time, og det er en hel del mer enn hva vi betaler våre timelønte ansatte, også når man inkluderer sosiale utgifter.

Nå snakker du vel om det dere betaler bemanningsbyrået per time, og ikke hver enkelt ansatt.

AnonymBruker
Skrevet

jeg fikk 125 i timen da jeg jobbet for adecco... fikk senere jobb på samme arbeidsplass jeg hadde vært vikar for, og da var lønna akuratt den samme egentlig :P så det virker som at hvertfall de betalte en viss prosent over fastlønnen... ikke AV lønnen. Men kan hende det har endra seg siden jeg jobba der (2007/8)

Skrevet

Det varierer fra byrå til byrå hvor mye de tar, et grovt anslag vil være 30-50%.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke uttale meg bastant nå siden jeg ikke er helt sikker hvordan det fungerer.

Du må huske at arbeidsgivere betaler arbeidsgiveravgift og diverse forsikringer og pensjonavtale osv. Så du koster mere enn det du får i lønn uansett hvor du er ansatt.

Et bemanningsbyrå får jo timelønnen din+andre utgifter på deg (arbeidsgiveravgift ol)+fortjeneste.

Det blir jo feil å si at det bemanningsbyrået tar for deg hver time er det du "egentlig" skulle hatt.

Din timelønn vil antagelig ikke være så vanittig mye høyere om du hadde

vært ansatt direkte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet på lønningskontoret til et av de største bemanningsbyråene i norden. Der hadde jeg oversikt over prisen for den ansatte i tillegg til hva personen hadde i lønn. Det var forskjeller, men i hovedsak ca 40-50% mer i pris enn timelønn :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte som vikar i min jobb, og jobber nå fast. Har regnet ut at vikarbyrået tok ca 20%. Av GRUNNlønna. Som vikar hadde jeg kun helgetillegg, som fast har man tillegg for morgen, kveld etc..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...