Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har sendt inn spørsmål til skatteetaten som jeg ikke forstår så mye av. Hvis noen her er gode på skatt vil jeg gjerne ha svar fra noen som kan dette med skatt.

Dette er saken: mannen og jeg giftet oss august 2011. Vi har ingen barn. Min mann har ikke hatt noen inntekt i 2011, jeg er den som har forsørget oss begge. Min mann har heller ikke mottatt noen form for ytelser eller lignende.

I rettledningen leser jeg at jeg kan regnes som enslig forsørger (ift dette med skatteklasse 2) når:

"gift/meldepliktig etter 31. oktober 2010 uten felles barn, forutsatt at ektefellene/samboerne ikke krever å bli liknet under ett"." Jeg spør da om jeg har forstått dette riktig.

Fra skatteetaten får jeg følgende svar:

"Ved ekteskapsinngåelse iløpet av inntektsåret (2011) kan den av ektefellene med lavest inntekt kreve seg lignet samme med den andre ektefellen. I de tilfeller hvor kun den ene har inntekt vil dette kunne medføre skatteklasse 2 for den av ektefellene som har inntekt. Les mer her

http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/Har-du-husket-alle-fradragene/?chapter=184700#x184700"

Betyr det altså at min mann må be om å bli lignet sammen med meg, eller hva?

Noen som kan hjelpe, jeg begynner å bli fortvila her jeg sitter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke direkte svar, men dersom mannen din har hatt lav nok inntekt (husker ikke grensa) eller null inntekt så skal du lignes i skatteklasse 2 fordi du da forsørger ham. Dette medfører rundt 800 kr mer i netto pr. måned.

Skrevet (endret)

nei, dere må begge bare endre likningen til skatteklasse to.

I utgangspunktet skal skattemyndighetene automatisk velge den måten som gir lavest samlet skatt for ektefeller. Men når en av ektefellene har alminnelig inntekt som er lavere enn personfradraget, som i deres tilfelle, må man passe på. I slike tilfeller vil den automatisk valgte klassefastsettelsen ikke alltid gi lavest mulig samlet skatt. Automatikken klarer nemlig ikke i alle tilfeller å gi dere den mest lønnsomme skatteklassen.

Da må dere selv kreve å bli lignet i skatteklasse 2.

Edit: Eller svaret blir egentlig ja. Når dere endrer til skatteklasse 2 ber dere nemlig samtidig om å bli lignet sammen.

Endret av flickan
Skrevet

Takk Flickan, du har klart å svare på en enkel måte som faktisk får meg til å forstå. Føler meg skikkelig dum fordi jeg ikke forstår "fagspråket" deres. :sjenert:

Med andre ord: vi må begge gå inn i våre ligninger, be om skatteklasse 2 og bli lignet sammen. Siden han da ikke har inntekt er det jeg som får fradraget, eller har jeg tenkt feil?

Hva skjer til neste år, nå som han endelig har fått aap og får omtrent like mye utbetalt som meg? Vil vi da bli automatisk settes tilbake til skatteklasse 1? Og da blir vi vel lignet sammen? Kan det få noen konsekvenser for oss senere (dvs er det noen ulemper ved dette?)?

Skrevet (endret)

Takk Flickan, du har klart å svare på en enkel måte som faktisk får meg til å forstå. Føler meg skikkelig dum fordi jeg ikke forstår "fagspråket" deres. :sjenert:

Med andre ord: vi må begge gå inn i våre ligninger, be om skatteklasse 2 og bli lignet sammen. Siden han da ikke har inntekt er det jeg som får fradraget, eller har jeg tenkt feil?

Hva skjer til neste år, nå som han endelig har fått aap og får omtrent like mye utbetalt som meg? Vil vi da bli automatisk settes tilbake til skatteklasse 1? Og da blir vi vel lignet sammen? Kan det få noen konsekvenser for oss senere (dvs er det noen ulemper ved dette?)?

Det er du som får fradraget, ja. Han kan jo ikke få redusert skatten, siden han ikke har hatt inntekt og følgelig ikke betalt skatt.

Det er kun dersom den ene tjener så lite at man ikke får utnyttet standardfradragene som er minstefradraget (min ca 32 000) + personfradraget (max ca 43 000), tilsammen ca 75 000, at det vil lønne seg å bli liknet sammen. Dermed vil dere mest sannsynlig (hvis automatikken funker som den skal) bli satt tilbake i skatteklasse 1 neste år. Det er egentlig ingen ulemper ved det, dere får fortsatt de samme fradragene (personfradraget), men neste år er det altså mannen din som vil få det istedet for at du får det dobbelt, siden han har inntekt selv.

edit: må bare legge til noe. Det vanlige er at man lignes hver for seg når man er gift. Unntaket er når den ene tjener lite, som i deres tilfelle. Dette gjelder i hovedsak lønnsinntekter, pensjoner, osv.

Formue, gjeld og enkelte andre fradrag vil alltid liknes sammen når man er gift, uavhengig av skatteklasse.

Endret av flickan
Skrevet (endret)

Det er du som får fradraget, ja. Han kan jo ikke få redusert skatten, siden han ikke har hatt inntekt og følgelig ikke betalt skatt.

Det er kun dersom den ene tjener så lite at man ikke får utnyttet standardfradragene som er minstefradraget (min ca 32 000) + personfradraget (max ca 43 000), tilsammen ca 75 000, at det vil lønne seg å bli liknet sammen. Dermed vil dere mest sannsynlig (hvis automatikken funker som den skal) bli satt tilbake i skatteklasse 1 neste år. Det er egentlig ingen ulemper ved det, dere får fortsatt de samme fradragene (personfradraget), men neste år er det altså mannen din som vil få det istedet for at du får det dobbelt, siden han har inntekt selv.

Okay, takk for svar. :)

Min mann vil få nesten 240.000 i år, jeg ca 250.000, så da står vi nogenlunde likt. Og vi vil altså bli satt tilbake til skatteklasse 1 (naturlig nok) og at vi da får hvert vårt personfradrag (hvis jeg kan si det på den måten?

Vil vi fortsette å lignes sammen i skatteklasse 1 til neste år, eller tar de da og ligner oss hver for oss (tenker på det du skrev på sisten der)?

Får beklage alle dumme spørsmål, men bedre å få klarhet i hva man lurer på i stedet for å gjøre feil. :)

Endret av Yvonne
Skrevet (endret)

Vil vi fortsette å lignes sammen i skatteklasse 1 til neste år, eller tar de da og ligner oss hver for oss (tenker på det du skrev på sisten der)?

Litt usikker på hva du mener nå, mener du skatteklasse 2 i spørsmålet?

Prøver likevel:

I ligningen du behandler nå, som gjelder for 2011, skal dere lignes sammen i skatteklasse 2.

I ligningen du behandler neste år, som da vil gjelde for 2012, skal dere lignes i skatteklasse 1 siden mannen din får inntekt.

Skatteklassene omhandler og påvirker bare skatt på lønnsinntekter. Andre forhold, som formue og gjeld, lignes sammen som gift, uansett hvilken skatteklasse man tilhører.

Endret av flickan
Skrevet

Litt usikker på hva du mener nå, mener du skatteklasse 2 i spørsmålet?

Prøver likevel:

I ligningen du behandler nå, som gjelder for 2011, skal dere lignes sammen i skatteklasse 2.

I ligningen du behandler neste år, som da vil gjelde for 2012, skal dere lignes i skatteklasse 1 siden mannen din får inntekt.

Skatteklassene omhandler og påvirker bare skatt på lønnsinntekter. Andre forhold, som formue og gjeld, lignes sammen som gift, uansett hvilken skatteklasse man tilhører.

Jeg vet at vi lignes sammen ift formue og gjeld, bare for å presisere det.

Hva jeg mente er, nå lignes vi utgangspunktet hver for oss. Hvis vi da går over til å lignes i skatteklasse 2, vil vi da fortsette å lignes ift inntekt når vi går over til skatteklasse 1?

Skrevet

Jeg vet at vi lignes sammen ift formue og gjeld, bare for å presisere det.

Hva jeg mente er, nå lignes vi utgangspunktet hver for oss. Hvis vi da går over til å lignes i skatteklasse 2, vil vi da fortsette å lignes ift inntekt når vi går over til skatteklasse 1?

Nei, når dere neste år går over til skatteklasse 1 lignes dere hver for dere igjen mhp inntekt. Det vil si at du ikke får dobbelt personfradrag, som er den eneste praktiske forskjellen. Hvis jeg skjønte hva du spurte om :klø:

Skrevet

Nei, når dere neste år går over til skatteklasse 1 lignes dere hver for dere igjen mhp inntekt. Det vil si at du ikke får dobbelt personfradrag, som er den eneste praktiske forskjellen. Hvis jeg skjønte hva du spurte om :klø:

Jepp, da har jeg fått svar på det jeg lurte om. Tusen takk! :)

Btw, når jeg/vi da endrer, skal jeg/vi skrive personnummeret til min mann (og mitt personnummer ift hans lignign) noe sted, eller er det noe skatteetaten har fra før? Det står at man kan legge det inn i merknader, menes det da under "tilleggsopplysninger". For der står det at personopplysninger bør sendes inn per post.

Skrevet

Jepp, da har jeg fått svar på det jeg lurte om. Tusen takk! :)

Btw, når jeg/vi da endrer, skal jeg/vi skrive personnummeret til min mann (og mitt personnummer ift hans lignign) noe sted, eller er det noe skatteetaten har fra før? Det står at man kan legge det inn i merknader, menes det da under "tilleggsopplysninger". For der står det at personopplysninger bør sendes inn per post.

De har disse opplysningene, så du trenger ikke skrive personnr. Bare skriv at du endrer skatteklasse pga forsørgelsesbyrde.

Skrevet

Okay, for jeg fikk følgende svar fra skatteetaten:

Dere skal levere hver sin selvangivelse, og må oppgi hverandres fødselsnummer om dette ikke er påtrykt. I tillegg skriver dere i merknadsfeltet at dere ber om å bli lignet sammen.

Det er fullt mulig å gi disse opplysningene ved levering på internett.

Skrevet

Okay, for jeg fikk følgende svar fra skatteetaten:

okei, da hadde jeg hørt på dem. :)

Skrevet

Okay.

Jeg fyller da bare det som punkt 1.3 hvor det står "samboers fødselsnummer" regner jeg med? Siden det står under punkt 5 tilleggsopplysninger "Sensitive personopplysninger (for eksempel sykdoms- og helseopplysninger) skal ikke oppgis her, men sendes i brev til skattekontoret. Husk da å merke opplysningene med fødselsnummer".

Eller kan jeg skrive inn personnummer der allikevel?

Skrevet

Personnr er faktisk ikke regnet som sensitive opplysninger i denne sammenheng, så jeg hadde satt det under punkt 5. Det blir feil å sette det på punkt 1.3 siden dere ikke er samboere, men gift.

Eksempel på sensitive opplysninger vil f eks være om du har aids og krever særfradrag for sykdomsutgifter.

Skrevet

Ah, okay, godt å vite, det visste jeg ikke (gikk nemlig utifra det siden det på min egen jobb er veldig strengt ift personnummer). :)

AnonymBruker
Skrevet

Begge to leverer selvangivelsen og skriver følgende under tilleggsopplysninger:

"Jeg giftet meg i august 2011 og krever å liknes sammen med min ektefelle."

Så enkelt gjøres det.

Skatteetaten kopler dere da sammen i systemet, og dere bli liknet i den mest lønnsomme skatteklassen.

Grunnen til at begge to bør skrive det, er at dersom kun han leverer med merknaden og din f.eks. går på leveringsfritak, så kan det hende du får skatteoppgjøret før merknaden hans er behandlet.

Ikke legg inn klasse 2 som enslig forsørger dersom du leverer elektronisk, for den posten gjelder kun enslig forsørger for barn. Dette kan medføre ekstra kontroll og unødvendig utsettelse av skatteoppgjøret. Dere behøver ikke skrive noe om klasse i det hele tatt, bare at dere krever å liknes sammen.

(hilsen tidligere saksbehandler i skatteetaten)

Skrevet

Okay, takk, det er var kjekt å vite!

AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig ikke nødvendig å skrive fødselsnummeret heller, da saksbehandler som skal registrere dette uansett må kontrollere at opplysningene stemmer med folkeregisteret.

AB 23:44

Skrevet

Begge to leverer selvangivelsen og skriver følgende under tilleggsopplysninger:

"Jeg giftet meg i august 2011 og krever å liknes sammen med min ektefelle."

Så enkelt gjøres det.

Skatteetaten kopler dere da sammen i systemet, og dere bli liknet i den mest lønnsomme skatteklassen.

Grunnen til at begge to bør skrive det, er at dersom kun han leverer med merknaden og din f.eks. går på leveringsfritak, så kan det hende du får skatteoppgjøret før merknaden hans er behandlet.

Ikke legg inn klasse 2 som enslig forsørger dersom du leverer elektronisk, for den posten gjelder kun enslig forsørger for barn. Dette kan medføre ekstra kontroll og unødvendig utsettelse av skatteoppgjøret. Dere behøver ikke skrive noe om klasse i det hele tatt, bare at dere krever å liknes sammen.

(hilsen tidligere saksbehandler i skatteetaten)

Så fint å få innspill fra en "proff" :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...