Gå til innhold

Toscana

Gjest Almaz

Anbefalte innlegg

Gjest Almaz

Vurderer Toscana i sommer.

Tar gjerne i mot tips om gode reisehåndbøker, gode hoteller i Toscana/Chianti området, og evt andre tips.

:)

Endret av Almaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville definitivt ha booket overnatting. Italia (og store deler av resten av Europa) har fellesferie de 3 første ukene i august, og det er smekkfullt svært mange steder.

Selvfølgelig kan det gå bra å "ta ting på sparket", men da kan dere risikere å noen kvelder måtte kjøre leeeenge for å finne ledige rom. Kommer selvfølgelig an på hvor dere er. Men husk at Toscana er et uhyre populært reisemål.

Og bestill for all del billetter på forhånd hvis det er ting dere vil se i Firenze. Køene foran f.eks. Uffizi kan være mange, mange hundre meter - og Firenze er en av de varmeste byene i hele Italia. Når det er 33 i f.eks. Siena, er det gjerne 38 i Firenze..... Og byen ligger nede i en "grop" slik at det fort blir veldig trykkende. Det går vanligvis helt fint å være turist der likevel, men anbefaler ikke å stå i kø i solsteiken i mange timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si:

Jeg ville leid leilighet ute på landbygda og hatt den som "base" under oppholdet i Toscana. Avstandene er greie, og veiene fine. Der vi bodde i fjor, kunne vi ta toget inn til Firenze på morgenen (tok ca. 45 minutter), og tog tilbake utpå kvelden. Så slapp vi å rote rundt med bil inne i byen. Og vi hadde ca. 1 time med bil til Lucca, ca. 1 time med bil til Siena, ca. 45 minutter til Pisa. Omtrent det samme til veldig fin sandstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Almaz

Takk for tips, Dolce - helt supert! :)

Ps, jeg vil gjerne ha tips om fine småbyer eller fine overnattingssteder og ha som base! :)

Endret av Almaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine overnattingssteder - kommer jo an på hva du/dere ønsker?

Hvor mange dere er, om dere reiser med barn o.s.v. Og pris ;-)

Jeg er veldig godt kjent i Toscana, har feriert i Italia i 21 år. Flere ganger i året. Italiofil, og blir visst aldri frisk...

Men noen ganger er vi på "voksenferie" og noen ganger reiser vi sammen med venner - også med venner som har småbarn. Så vi har en ganske lang liste etterhvert med steder vi har besøkt - og steder som kan anbefales/ikke anbefales. Alt ettersom. Noe passer for oss to "gamle" (blant annet en leilighet i Lucca sentrum som vi leier minst 2 ganger i året), og annet passer bedre hvis vi reiser med venner og barn. Da vil de gjerne ha det barnevennlig og med svømmebasseng.

Prisen er jo også en vesentlig faktor. Generelt er Toscana (og Italia) ganske dyrt sammenlignet med f.eks. Hellas og Spania. Men det er likevel fullt mulig å bo og leve billig - dersom det er det man ønsker. Eller velte seg i luksus ;-) Eller noe midt i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Almaz

Vi er to voksne. Det ideelle hadde vært et sted i en liten by som lå midt i alt eller ved kysten, med flere restauranter og kafeer og fint med litt butikker også. Bilkjøring og vin er jo ikke den smarteste kombinasjonen, så det er fint å kunne være noen av kveldene der vi bor, så begge kan kose seg med god vin til maten. :) Send gjerne linker:)

Pris, tja. Det må være rent og pent, og gjerne litt fint. Har ikke sjekket priser enda, men kanskje ikke så mye mer enn 1500kr døgnet?? Gjerne mindre. Vi har tenkt å ha leiebil, så gjerne greit å parkere bilen også.

Takk!:) :) :)

Endret av Almaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere skal leie leilighet må den leies lørdag-lørdag.

Jeg vil også anbefale dere å bo på ett eller to steder, og ta utflukter derfra. Jeg kan anbefale Volterra, Montepulciano, Cortona, - små byer som ligger fint til. Fra alle disse byene kan dere besøke mange spennende steder.

Personlig elsker jeg sør-Toscana med sypressene og de rullende heiene som er typisk for Toscana. Lavendel og solsikker....

Leier dere et sted kan dere kjøpe inn litt mat og vin til leiligheten, så har dere rimelig frokost/kveldsmat.

Vi syntes det er veldig billig i Toscana (utenom de største byene som Siena og Firenze). Vi var 7 stk som spiste 3-retters middag med vin en kveld - det kostet 120 euro!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å skrive at jeg også synes dere bør forhåndsbestille. Det er høysesong og fellesferie for nesten hele Europa.

Nyt turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kona og jeg gjorde akuratt det som du beskriver bare at vi gjorde det i juli. Vi startet opp med 4 dager med sightseeing og god mat i Firenze (se mitt reisebrev med bilder her http://gardkarlsen.com/florence_italy_travelogue.htm ) og så leide vi bil og kjørte til Castellina in Chianti og brukte det som base for å besøke Siena, Greve, Montalcino etc. Jeg har lagt ut et reisebrev fra den delen av turen her http://gardkarlsen.com/tuscany_italy_travelogue.htm . Håper du kan finne noe nyttig info der - ta kontakt hvis du har noen spørsmål :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk:) Ja, vi blir å forhåndsbestille, så nå gjenstår det bare å finne ut hvor.. Hotell i firenze, flybilletter er i boks. Så nå starter jakten på den ultimate basen!

Skal absolutt sjekke ut reisebrevene dine Gard! :)

Tenker det hadde vært litt stas å hatt basen ved kysten jeg, - går det tro? Eller blir det for langt å farte rundt da? Jeg har ikke helt funnet ut hvor stort område vi skal dekke enda..

Kysten er ikke det Toscana er kjent for, så personlig hadde jeg valgt en base i en av tre områder: Sør-Toscana (nær Siena, Pienza, Montepulciano, Montalcino), Nord-vest (nær Volterra, San Gimigiano, Lucca), nord-øst (nær Firenze, Chianti)

Bruk google maps og beregn reisevei fra den eventuelle basen ut til omkringliggende byer. 30-60 min kjørevei en vei er helt kurrant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må ikke leie leilighet fra lørdag til lørdag, fullt mulig å finne andre alternativer hvis du leter litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser til Toscana i midten av Mai og ønsket litt av det samme: En base med kort vei til en del hyggelige byer å besøke.

Vi ville ha en vingård, bo i leilighet med pool men samtidig gåavstand til en liten by der vi kan spise på kveldene. Var vanskelig å finne den kombinasjonen. I småbyene er det stort sett hoteller som gjelder og de Agriturismo som fristet lå alle langt utenfor byen. Vi endte opp med å bestille: http://www.sitoscana.com/tsm.htm Tror det blir bra!

Trenger du leiebil finner du gode priser på denne siden om billig leiebil

Endret av reiselyst72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skal reise til Firenze i Juni. Noen som veit det billigaste flyselskapet til Firenze eller Toscana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ikke leie leilighet fra lørdag til lørdag, fullt mulig å finne andre alternativer hvis du leter litt!

Alle jeg har vært borti som leier ut leligheter leier kun ut lørdag-lørdag i høysesong (ca 1.juli-1.sept). Det er så stor etterspørsel at de taper penger om de leier ut utenom dette.

Men finner du noen så del gjerne link, hadde vært topp å vite om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...