AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 jeg og samboeren min bor i min leilighet. denne kjøpte jeg rett før vi ble sammen. han har ikke noe ønske om å kjøpe seg inn, han vil heller vente til vi kjøper noe nytt og større sammen senere. derfor står alt på meg, og han betaler meg husleie. nå kom selvangivelsen og den viste at jeg får mye igjen og han får en real baksmell.. han mener at det er på grunn av at alt står på meg og ønsker at det skal være mer likt. men hvordan kan vi fordele dette? er det noe med rentene jeg får igjen på lånet som jeg kan dele med han? må vi ordne noe på selvangivelsen? må legge til at han fortsatt ikke ønsker å kjøpe seg inn, men han vil ha de samme "godene". hva gjør jeg/vi? noen tips?
Gjest Regza Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Han lærer seg å ta ansvar for egen økonomi er det han kan gjøre. 5
Gjest Spinell Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 (endret) Han kan ikke få i både pose og sekk. Står han ikke som medlåntaker på boliglånet kan man heller ikke føre deler av renteutgiftene over på ham. Han ville fått akkurat samme baksmell om han hadde leid leilighet hos noen andre. Har han ikke nok oversikt over inntekter og utgifter, får han nesten ta konsekvensen av det selv. Endret 23. mars 2012 av Spinell 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 Hvorfor i huleste skal han ha noen av disse pengene når han ikke er villig til å kjøpe seg inn? Høres rart ut. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #5 Skrevet 23. mars 2012 fordi han mener at siden han betaler meg husleie (altså er med på å betale ned på lånet) så har han også rett på rentene/fordelene. må legge til at vi har et barn sammen og at barnepass fradraget står på meg. det går vel til min fordel? denne burde vi kanskje delt på? og hvordan gjør vi det?
Gjest Regza Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Dere bor sammen og har barn sammen og han gidder ikke kjøpe seg inn og vil ha fradragene? Skjerpings til han =D 1
flickan Skrevet 23. mars 2012 #7 Skrevet 23. mars 2012 Hvis det er sånn at dere ønsker å fordele det mer jevnt kan dere flytte foreldrefradraget over på ham. Rentefradraget kan dere ikke flytte når dere ikke er gift. Av nysgjerrighet bare; hvor mye betaler han deg i leie, og hvor mye betaler du i renter på lånet?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #8 Skrevet 23. mars 2012 jeg vet ikke hvor mye renter jeg betaler, men dersom du mener hvor mye jeg betaler på lånet i måneden så betaler vi ca halvparten hver. vet ikke om det er rettferdig, eller om jeg burde betalt mer?
flickan Skrevet 23. mars 2012 #9 Skrevet 23. mars 2012 jeg vet ikke hvor mye renter jeg betaler, men dersom du mener hvor mye jeg betaler på lånet i måneden så betaler vi ca halvparten hver. vet ikke om det er rettferdig, eller om jeg burde betalt mer? Det kommer jo litt an på hvordan den økonomiske situasjonen er ellers. Om det er store innteksforskjeller, hvor stort lånet er, hva markedsleie på boligen er, om dere har felles eller delt økonomi, osv. Dersom du har et relativt stort lån og han betaler halvparten, synes ikke jeg personlig at det er urimelig at han får dra nytte av rentefradraget. Men det kommer som sagt an på hva han betaler i forhold til markedsleie og den øvrige deling av økonomien. Men siden du eier hele lånet kan dere ikke gjøre noe med rentefradraget direkte hvis dere ønsker en form for utjevning. Da må dere gjøre opp privat eller flytte andre fradrag (som foreldrefradraget) over istedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå