Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan det stemme at jeg skal få 49.000 i feriepenger? Tjente litt over 400.000, fikk min første jobb i midten av 2010, så har ikke erfaring med hvor mye feriepenger man får...

Gjør meg ingenting, bare syntes det var litt mye :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feriepengene skal utgjøre 12% av feriepengegrunnlaget i fjor.

AnonymBruker
Skrevet

Feriepengene skal utgjøre 12% av feriepengegrunnlaget i fjor.

Eller 10,2%, avhengig av om man "kun" har de lovpålaget 25 feriedagene eller har avtalt lenger ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Er det feriepenge grunnlaget som står på altinn? Eller er det 12% av det som står på altinn?

Skal ha 5 uker ferie, en i april, to i juni og to i desember.

Skrevet

Er det feriepenge grunnlaget som står på altinn? Eller er det 12% av det som står på altinn?

Skal ha 5 uker ferie, en i april, to i juni og to i desember.

Det som står på altinn er fjorårets lønn + feriepenger du fikk i fjor. Feriepengene skal ikke med i feriepengegrunnlaget for i år. Så hvis du husker omtrent hva du fikk i feriepenger i fjor, kan du trekke det fra beløpet du finner på altinn, og regne ut 12% av det.

Eller du kan finne lønns og trekkoppgaven din fra i fjor, eller lønnslipp fra desember, der vil du finne feriepengegrunnlaget eksakt.

AnonymBruker
Skrevet

Det var komplisert.

Hvor mye er normalt å få i feriepenger da? Ca?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke sjekke lønns- og trekkoppgaven fra din arbeidsgiver?

Der står feriepengegrunnlaget. Dette tallet fremkommer ikke på Altinn, kun bruttoinntekt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var komplisert.

Det som er normalt et 10-12 prosent av det du tjente i fjor. Ingen kan si hva som er normalt, da alle tjener så forskjellig. Vet du ikke nøyaktig hva du tjente i fjor? Er da bare å regne ut 10 prosent fra det, så vet du hvertfall hva du minimum får. Om du ikke er av de som er heldig å får 12 prosent.

• Liker 1
Skrevet

Det var komplisert.

12% av feriepengegrunnlaget....

Hvis du tjente ca 400 000 i fjor blir det ca 48 000, så det stemmer nok bra det du skal få.

Skrevet

Eller 10,2%, avhengig av om man "kun" har de lovpålaget 25 feriedagene eller har avtalt lenger ferie.

Joda, men har ikke de fleste 5 uker ferie nå da? Kjenner ingen som ikke har det jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det som er normalt et 10-12 prosent av det du tjente i fjor. Ingen kan si hva som er normalt, da alle tjener så forskjellig. Vet du ikke nøyaktig hva du tjente i fjor? Er da bare å regne ut 10 prosent fra det, så vet du hvertfall hva du minimum får. Om du ikke er av de som er heldig å får 12 prosent.

da skjønner jeg det, syntes at flickan forklarte det så komplisert.

tjente 416.000 i fjord.

Men da skjønner jeg litt mer.. takk :) :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som feriepengegrunnlag, så må dere huske å trekke fra fjorårets feriepenger! Men feriepengegrunnlaget står på lønnsslippen. Finn den fra desember i fjor.

Skrevet (endret)

Det var komplisert.

Mellom 10% og 12% av din totale bruttoinntekt i fjor - feriepenger du fikk utbetalt. Skjønner ikke helt hvorfor det er så komplisert....

For en som har tjent 100 000 vil 12 000 i feriepenger være riktig, og en som har tjent 550 000 skal ha ca 66 000 i feriepenger, ergo umulig å si hva som er "normalt"...

Enkelt regnestykke; årslønn * 0,12... (evt 0,10).

Endret av -Alva-
AnonymBruker
Skrevet

Som feriepengegrunnlag, så må dere huske å trekke fra fjorårets feriepenger! Men feriepengegrunnlaget står på lønnsslippen. Finn den fra desember i fjor.

Må lære meg å lese tråden bedre. Flickan forklarte akkurat dette. :)

(AB over)

Skrevet

da skjønner jeg det, syntes at flickan forklarte det så komplisert.

tjente 416.000 i fjord.

Men da skjønner jeg litt mer.. takk :) :)

hehe, var ikke meningen å gjøre det komplisert. Noen ganger er det vanskelig å forklare ting enkelt, når man selv ikke ser hva som er komplisert med det.

Men 12% av 416 000 er ca 49 900, så det stemmer bra det du skal ha :) kos deg med feriepengene!

AnonymBruker
Skrevet

hehe, var ikke meningen å gjøre det komplisert. Noen ganger er det vanskelig å forklare ting enkelt, når man selv ikke ser hva som er komplisert med det.

Men 12% av 416 000 er ca 49 900, så det stemmer bra det du skal ha :) kos deg med feriepengene!

Hehe, det går bra :) Jeg er ikke så grei å lære ting til, må ha ting med en teskje for å forstå ting.

:ler:

Takk uansett :)

Skrevet

Heisann...

Ser du har fått gode forklaringer her, men du må bare huske på at du antakelig blir trukket for den 5. ferieuka når feriepengene blir utbetalt.. Det utgjør 4/26 av en mndslønn...

AnonymBruker
Skrevet

Heisann...

Ser du har fått gode forklaringer her, men du må bare huske på at du antakelig blir trukket for den 5. ferieuka når feriepengene blir utbetalt.. Det utgjør 4/26 av en mndslønn...

Ja, riktig det, vi har 12% og blir trukket for 4 dager av den 5. ferieuka på feriepengene.

AnonymBruker
Skrevet

Heisann...

Hos de siste arbeidsgiverne mine har det vært 3/22.

Skrevet

Feriepengeutregning:

Dette gjelder dersom du har samme arbeidsgiver som i fjor da du tjente pengene. Har du skiftet arbeidsgiver blir det litt mer kronglete.

Ta utgangspunkt i fjorårets feriepengegrunnlag. Det står vel både på lønnsslippen din og på lønns- og trekkoppgaven fra forrige år.

Dersom stedet du jobber har 20 dagers ferie, er feriepengene 10,5%, dersom det er 25 dager er det 12%.

Feriepenger utbetales vanligvis til ordinær lønnsutbetaling i juni. Her legges feriepengene på toppen av vanlig lønn, MEN (siden man faktisk ikke får lønn i ferien) så trekkes man for henholdsvis 20 eller 25 arbeidsdager. Har man 25 dagers ferie vil man altså bli trukket for mer enn en vanlig månedslønn, men siden feriepengene er skattefrie får man utbetalt mer enn en vanlig månedslønn. Du vil få utbetalt vanlig lønn resten av året, uavhegig av når du velger å ta ut ferien.

Dersom du har skiftet arbeidsgiver (og ikke fikk utbetalt feriepengene da du sluttet) vil du selvfølgelig få utbetalt både feriepenger fra tidligere arbeidsgiver og lønn fra ny arbeidsgiver. Har du imidlertid tenkt å ta ut ferie hos ny arbeidsgiver uten å ha opptjent rett til feriepenger blir du selvsagt trukket i lønn for dagene du har fri. Du har rett på 20/25 dager ferie selv om du ikke har opptjent feriepenger, men blir altså da trukket i lønn for de faktiske dagene.

Var dette nogenlunde forståelig? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...