Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble til min fortvilelse skyldig 1600 kr på skatten, men ser at jeg er lignet i klasse 1. Jeg skal lignes i klasse 2. Hvor mye vil dette ha å si? Vil jeg da få igjen noen kroner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det utgjør ca 12000 kr, så du blir nok fortsatt skyldig noe.

Skrevet

Tror det utgjør ca 12000 kr, så du blir nok fortsatt skyldig noe.

Hvis hun er skyldig 1600 kr vil hun jo da få igjen ganske mye penger?

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Skatteklasse 2 utgjør litt mer enn 800 kr netto pr. måned dersom jeg husker riktig. Det betyr at du vil få igjen rundt 7000 kr. Snilt regnet.

Skrevet

Hvis hun er skyldig 1600 kr vil hun jo da få igjen ganske mye penger?

Min feil, leste 16 000 :)

Jeg var forresten litt upresis i forrige svar. Hvor mye skatteklasse 2 utgjør er avhengig av om du tjener nok til å dra nytte av max personfradrag x 2. Hvis du har veldig lav lønn kan det hende beløpet er lavere.

Skrevet

Min feil, leste 16 000 :)

Jeg var forresten litt upresis i forrige svar. Hvor mye skatteklasse 2 utgjør er avhengig av om du tjener nok til å dra nytte av max personfradrag x 2. Hvis du har veldig lav lønn kan det hende beløpet er lavere.

Jeg skjønner. :)

Jeg skal selv ha skatteklasse 2, så det er derfor jeg lurer. Noen som vet hva fradraget eventuelt blir når jeg tjente 249000 kr i 2011 (jeg regnes som forsørger siden min mann ikke har inntekt)?

Skrevet (endret)

Jeg skjønner. :)

Jeg skal selv ha skatteklasse 2, så det er derfor jeg lurer. Noen som vet hva fradraget eventuelt blir når jeg tjente 249000 kr i 2011 (jeg regnes som forsørger siden min mann ikke har inntekt)?

Det vil bli litt over 12 000.

Du har tjent nok til at du får utnyttet de såkalte standardfradragene, som er minstefradraget (36% av inntekten, max ca 75 000) og personfradraget på ca 43 000 (dobles i skatteklasse 2).

Siden du utnytter disse fradragene, vil skattereduksjonen i skatteklasse 2 vs skatteklasse 1 bli 28% av 43 000, altså over 12 000.

Endret av flickan
Skrevet

Det vil bli litt over 12 000.

Du har tjent nok til at du får utnyttet de såkalte standardfradragene, som er minstefradraget (36% av inntekten, max ca 75 000) og personfradraget på ca 43 000 (dobles i skatteklasse 2).

Siden du utnytter disse fradragene, vil skattereduksjonen i skatteklasse 2 vs skatteklasse 1 bli 28% av 43 000, altså over 12 000.

Ah, okay, tusen takk. :)

Skrevet

Hvor mye må jeg ha tjent da? Jeg tror jeg tjente under 300000 i fjor, for jeg var arbeidsledig et par mnd også..

Skrevet

Hvor mye må jeg ha tjent da? Jeg tror jeg tjente under 300000 i fjor, for jeg var arbeidsledig et par mnd også..

Da utgjør forskjellen ca 12 200 kr. Det betyr at du vil få igjen ca 10 600 kr. (Hvis du ikke har noen andre endringer i tillegg)

Skrevet

Bare en ting til. I fjor så fikk jeg igjen noen tusen, men hadde da også blitt lignet i feil klasse og trodde da jeg kom til å få igjen mer. Det gjorde jeg ikke. Beløpet voks bare med noen veldig få kroner, under 1000. Jeg ringte inn for å få klarhet i dette, de forsøkte å forklare, men jeg forsto ikke.. Tror det hadde med fradrag å gjøre.. Noen som vet? Er redd der skal være det samme i år.

Skrevet

Kanskje du hadde så mange fradrag at du ikke fikk utnyttet alle fullt ut, altså flere enn standardfradragene. Dette kan være tilfelle ved nokså lav inntekt, men mange barn f eks i barnehage/sfo, eller om du har betalt mye renter på gjeld. Men da skal du ha betalt veldig lite skatt totalt.

Vet du hvilke andre fradrag du har i tillegg, så kanskje jeg kan si noe mer?

Skrevet

Jeg hadde ikke noen fradrag utover det vanlige.. Ikke mye gjeld, bare fra lånekassen, har barnehageutgifter. Tjente i 2010 ca 350000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...