Gjest Gjest_2 Skrevet 16. januar 2004 #1 Skrevet 16. januar 2004 Hei! Har lyst til lå overaske min kjære med en bedre middag hjemme nå i helgen. Hva bør jeg servere, og hva slags drikke hører med (anbefaler dere)? Tenkte på å kun servere en hovedrett og noe til dessert... Blir veldig glad for gode tips, da dette ikke er noe jeg har gjort for ofte!!!
Gjest Myumi Skrevet 16. januar 2004 #2 Skrevet 16. januar 2004 Biff med marinerte tigerreker og deilig vin er en klassiker.
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2004 #3 Skrevet 16. januar 2004 Når jeg skal ordne en romantisk kveld for min kjære, pleier jeg å lage det han liker aller best. (I hans tilfelle er det Skalldyrsalat... ) Jeg syns du skal tenke etter hva din kjære er veldig glad i jeg - det vil han sette ekstra pris på, tror jeg. Ellers pleier jeg å bruke en god biff med gratinerte poteter, saus og annet tilbehør jeg...Det faller alltid i smak! Lykke til med kvelden deres! K
Gjest Gjest_2 Skrevet 16. januar 2004 #4 Skrevet 16. januar 2004 Takk for svar, men la oss si jeg velger å lage en rett basert på biff. Hvilken type rødvin passer til det og hvilken type dessert bør jeg lage?
Amarone Skrevet 16. januar 2004 #5 Skrevet 16. januar 2004 Det er mange gode rødviner som passer til biffretter, så jeg ville spurt på polet om de kunne anbefale en som også passer med det tilbehøret du tenker deg. Til dessert ville jeg ha valgt en annen vin - for det er ikke sååå mange biff-rødviner som også passer til søte desserter (men kanskje om du serverer noe ost, f.eks brie, kan du finne en vin som fungerer). Men hva med sjokoladefondue med diverse frukter til å dyppe, og en Mas Amiel? DET er godt, det! Og litt søtt og romantisk, for da kan man mate hverandre og sånt... Amarone
mowgli Skrevet 16. januar 2004 #6 Skrevet 16. januar 2004 Anbefaling til dessert: Sjokolademousse m/daimkuler (pose, piskes m/melk) Skjær opp kiwi & appelsin som legges på toppen. Tilbehør: vaniljesaus. Veldig godt! Eller du kan skjære opp forskjellig frukt, anrett det i dessertskåler og server m/vaniljesaus. Friskt og godt etter middagen. Eller du kan kjøpe inn litt forskjellig eksotiske frukter dere kan mate hverandre med, lichti, pasjonsfrukt, sharon m.m. Lykke til!
Arkana Skrevet 17. januar 2004 #7 Skrevet 17. januar 2004 Jeg synes sjokoladefondant er det absolutt beste til en romantisk dessert. 4 egg 60 g sukker 200 g sjokolade 180 g smør 80 g hvetemel Visp egg og sukker. Smelt sjokolade og smør. Avkjøl det litt og rør det i eggene sammen med mel. Fyll røren i 6-7 stive muffinsformer (helst engangsformer av aluminium). Stek på midterste rille ved 200 grader i 6 minutter. Server dem mens de ennå er varme, da er sjokolade flytende i midten.
Pusekatt Skrevet 17. januar 2004 #8 Skrevet 17. januar 2004 Koonunga Hill Shiraz Cabernet er en DEILIG biffvin!
Bokalven Skrevet 17. januar 2004 #9 Skrevet 17. januar 2004 Hei! Har lyst til lå overaske min kjære med en bedre middag hjemme nå i helgen. Hva bør jeg servere, og hva slags drikke hører med (anbefaler dere)? Kommer jo veldig ann på. Er det noe vedkommende ikke tåler/har vedkommende en allergi eller matintoleranse man bør ta hensyn til?
Leo Skrevet 17. januar 2004 #10 Skrevet 17. januar 2004 Når jeg skal overraske min kjære, pleier jeg å servere typisk "guttemat". Biff er nettopp slik mat, men jeg lager skalldyrsmør til (1/3 finhakkede reker og 2/3 smør). Bakt potet hører også med. Det samme gjør en enkel salat. Siden vi begge elsker Amarone (Den italienske rødvinen altså - Ikke KG-brukeren ), serveres den ved siden av. Til dessert lager jeg kryddermarinerte pærer med Mascarponekrem. Til desserten serverer jeg et lite glass Sambuca og Espresso. Ulempen med kombinasjonen biff/Amarone er at det er tunge saker som ikke akkurat oppmuntrer til videre romantiske utskeielser ...
sirka Skrevet 17. januar 2004 #11 Skrevet 17. januar 2004 Når jeg skal overraske min kjære, pleier jeg å servere typisk "guttemat". Biff er nettopp slik mat, men jeg lager skalldyrsmør til (1/3 finhakkede reker og 2/3 smør). Bakt potet hører også med. Det samme gjør en enkel salat. Siden vi begge elsker Amarone (Den italienske rødvinen altså - Ikke KG-brukeren ), serveres den ved siden av. Til dessert lager jeg kryddermarinerte pærer med Mascarponekrem. Til desserten serverer jeg et lite glass Sambuca og Espresso. Ulempen med kombinasjonen biff/Amarone er at det er tunge saker som ikke akkurat oppmuntrer til videre romantiske utskeielser ... Jeg må bare si at dette hørtes veldig godt ut. Din kjære må være storfornøyd.
Pusekatt Skrevet 18. januar 2004 #12 Skrevet 18. januar 2004 Ulempen med kombinasjonen biff/Amarone er at det er tunge saker som ikke akkurat oppmuntrer til videre romantiske utskeielser ... Det er fordelen med Koonunga Hill SHiraz Cabernet, den er fyldig nok til biff, men ikke så kraftig at du er helt slakt etterpå
Pedro Skrevet 22. januar 2004 #13 Skrevet 22. januar 2004 Verdens raskeste poteter: Velg mandelpoteter. Skrell og skjær i 2mm stykke skiver. Stek langsomt i teflonpanne m/olivenolje. Nykvernet hvitpepper og grovt salt. Ferdig på 5min. Be typen skrelle. Mens vi er igang: Fløtegratinerte poteter. Gjør som over. Bruk så mye fløte du synes er passe + en del til. Kok fløten til den tykner mens du passer potetstekningen. I steden for hvitløk kan du bruke sellerirot som du skjærer Julienne.(som fyrstikker) Legg potitter og sellerirot om hverandre lagvis med f. eks reven Schweitzer mellom og på topp. Slå den tykke fløten over. Inn i 200C i 4min, avsutt med grill. Normalt tar FGP 45 min. Denne er ferdig på 0,nix. BON APETIT! PS. Er tilgjenglig. *S*
Amarone Skrevet 22. januar 2004 #14 Skrevet 22. januar 2004 Du kan også lage bernaise selv. Det er noe HELT annet enn poseskvipet... Vi har brukt oppskriften til Tina på svt, og den er veldig god. http://svt.se/mat/ Tror den står under heltstekt oksefilet (noe som også er godt og ganske enkelt! ). Amarone
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå