Fru Snurp Skrevet 16. januar 2004 #1 Skrevet 16. januar 2004 Jeg tenkte på å opprette en egen hjemmeside for bryllupet. Tanken er at vi der kan legge ut feks. veibeskrivelse til kirke og festlokale (ligger et stykke fra hverandre), ønskeliste og annen praktisk info. Er det noen som har tips til et sted på nettet der man kan gjøre dette gratis??? Jeg har sett at det er mulig å lage en egen "side" her på KG, men det blir ikke akkurat slik jeg hadde tenkt (kikket på de som ligger der allerede) Jeg hadde mer tenkt noe a la dette: www.bryllupssiden.dk (sjekk ut eksempelet) Noen tips?
anyvold Skrevet 16. januar 2004 #2 Skrevet 16. januar 2004 hmm... mange gratis hjemmesider på nettet! Jeg bruker www.home.no Veldig lett å forstå, du trenger ikke kunne html! Kikk på min; www.home.no/anyvold Ellers har du www.start.no www.geocities.com og www.webbyen.dk
Holly Hobbie Skrevet 16. januar 2004 #3 Skrevet 16. januar 2004 Hvis du registrerer deg gratis på weddingchannel.com, så kan du lage din egen hjemmeside og legge inn ett bilde av brudeparet, samt linker til bilder. På opsettet deres er det et eget "apuittel2 om selve festen, vielsen osv med masse plass til å legge inn reiseinformasjon osv. Alt er på engelsk, da (en fordel for meg og forlovede, han er engelsk). Du kan velge mellom flere forskjellige design og legge inn så mye eller lite informasjon du vil. Ganske artig! Lykke til!
Fru Snurp Skrevet 16. januar 2004 Forfatter #4 Skrevet 16. januar 2004 Takk for hjelpen begge to. Synes home.no så bra ut, så jeg har meldt meg inn der. Enkel adresse å huske også :-) Fikk etternavnet til min samboer som domenenavn. Det er kort og enkelt, men ikke så vanlig, så det var ledig. Perfekt :-) (mitt etternavn er også enkelt, men ganske mye mer vanlig, og selvsagt opptatt på Home) Hom er også "nøytral", så da er det greit å bruke den etter bryllupet til andre ting også.
anyvold Skrevet 16. januar 2004 #5 Skrevet 16. januar 2004 En ting jeg kan "advare" deg mot er den ustabile serveren deres.. det er ikke alltid/hver dag det går an å opprette nye sider, så hvis du først klarer det så lag mange mange! Så mange du klarer! For da slipper du å irritere deg neste gang du finner ut at du trenger en side til og det ikke funker.....! Men ikke gi opp hvis det ikke går en dag, prøv igjen senere! Du får opp noe sånt som dette når det ikke funker; "blablal.html er ikke opprettet av hjemmesideeditoren og kan derfor ikke redigeres med dette verktøyet". Da kan du like godt slette siden du opprettet (blabla.html) for den vil aldri funke, men prøv igjen senere så går det! Bortsett fra det er home veldig bra! Bare spør hvis du lurer på noe forresten.. jeg er godt home-kjent...
Holly Hobbie Skrevet 16. januar 2004 #6 Skrevet 16. januar 2004 Nyvold, kan jeg spørre deg jeg også? Jeg har akkurat registrert en adresse på home.no, men fatter ikke hvordan man legger inn sider der!Hvordan gjør jeg det?
anyvold Skrevet 16. januar 2004 #7 Skrevet 16. januar 2004 Fra starten: 1. Logg deg inn 2. Trykk på "LAG HJEMMESIDE" 3. Trykk på "SETT I GANG" Og nå kommer det som er litt vrient første gang, øverst på siden er det en grå "ramme", helt til venstre er det et hvitt felt hvor det er en scrollbar, ved siden av feltet er det en knapp som heter "VIS". Til høyre for denne er det enda et hvitt felt og bak dette feltet står det ".html" og bak det igjen er det en knapp som heter "NY SIDE". I feltet skriver du inn det navnet du vil ha på siden, f-eks. bilder og så trykker du på "NY SIDE". Da skal det komme opp 4 forskjellige forslag på oppsett, du kan velge en av dem hvis du vil ha et forhåndsbestemt oppsett på siden din. Det har aldri jeg gjort. Jeg har lagt til komponenter fra bunnen av, bygget opp siden fra bunnen av, det er lettest synes jeg. Det er en setning du skal trykke på hvis det er slik du vil starte. Jeg kan ikke huske hva den heter akkurat nå, men du ser den øverst i venstre hjørne, under det grå feltet tror jeg. Hvis du velger å starte med en blank side så kan du bestemme bakgrunnsfargen, legge til så mange overskrifter og tekster og bilder og tabeller som du bare vil, ved noen få enkle trykk! Men det ser ut til at det ikke fungerer i dag.....Jeg har prøvd. Det nytter ikke å prøve gang på gang dersom du får opp denne setningen: blabla.html er ikke opprettet av hjemmesideeditoren, og kan derfor ikke redigeres med dette verktøyet. Da må dere vente til senere, eller i morgen... man vet aldri når det funker dessverre... må bare leve med det....... En ting til, det tar litt tid før kontoen din blir aktivert hvis du nylig har registrert deg, jeg ventet i et døgn.
Holly Hobbie Skrevet 16. januar 2004 #8 Skrevet 16. januar 2004 Da prøver jeg igjen i morgen! Takk for tipset, Anyvold!
Bente Skrevet 16. januar 2004 #9 Skrevet 16. januar 2004 www.bryllupsdagen.no lager side til deg helt gratis :D Vi holder på å få en laget nå.
Gjest Tabby Skrevet 16. januar 2004 #10 Skrevet 16. januar 2004 Bilder.html er ikke opprettet av hjemmesideeditoren, og kan derfor ikke redigeres med dette verktøyet. Dette får jeg opp når jeg prøver å lage flere sider...
Gjest Tabby Skrevet 16. januar 2004 #11 Skrevet 16. januar 2004 Og da jeg prøvde å gå inn på hjemmesiden som skal være min får jeg beskjed om at den ikke eksisterer... Hvor lenge må jeg vente på den da?
anyvold Skrevet 16. januar 2004 #12 Skrevet 16. januar 2004 Ja, det er feilmeldingen som kommer opp når systemet er nede. Man vet aldri når det er oppe igjen.. det er home`s eneste problem for tiden... jeg har klaget på det, men man får ingen respoons.. det virker litt forlatt... Men ikke gi opp, plutselig kan det fungere igjen, og da bør du virkelig opprette så mange sider du kan!!! Du får ikke se siden før du har opprettet "index.html" Det er den første siden du må opprette, det er forsiden din! Før den er opprettet har du ganske enkelt ingen hjemmeside.... Er du helt ny-registrert må du vente et døgn før noe som helst funker.. har jeg erfart flere ganger.....
Gjest Tabby Skrevet 16. januar 2004 #13 Skrevet 16. januar 2004 Så ingen av de sidene jeg prøvde å opprette er der? Så jeg kan bruke de samme navnene igjen? Hadde vært moro å ha en egen side til bryllupet...
anyvold Skrevet 16. januar 2004 #14 Skrevet 16. januar 2004 Siden du har fått feilmelding på alle sidene du har opprettet er de ugyldige og du kan like godt slette dem (trykk på "last opp/slett filer" i høyre hjørne) og opprette dem på nytt senere. Det er ingen vits å forsøke med andre navn, får du først feilmeldingen så gjelder den uansett navn på siden. Den første siden du må opprette heter index. Det er forsiden din, og den må du ha, hvis ikke finnes ikke siden din.... Du får ikke se siden før du har opprettet "index.html" Er du helt ny-registrert må du vente et døgn før noe som helst funker.. har jeg erfart flere ganger.....
Gjest Tabby Skrevet 16. januar 2004 #15 Skrevet 16. januar 2004 Jaja, da får jeg vente et døgn og se an da... Får ikke kommet til noen leggtil/slette greier i det hele tatt jeg... :oops: Litt blank på slikt som dette jeg.
Gjest Tabby Skrevet 17. januar 2004 #16 Skrevet 17. januar 2004 Takk for all hjelpen Anyvold. Nå har jeg fått det til.
anyvold Skrevet 17. januar 2004 #17 Skrevet 17. januar 2004 Har du? :o (alltid like overrasket når home fungerer som det skal.. ) Supert at du har fått det til! Håper du laget mange sider når du først fikk det til, for når du har "fått lov" av editoren til å opprette sidene så kan du alltid redigere dem! Det er det å opprette dem som kan være et problem... Får vi se siden din når den er "ferdig" eller?
Gjest Tabby Skrevet 17. januar 2004 #18 Skrevet 17. januar 2004 Jeg laget et par sider på en gang ja. Og sitter og jobber med den nå, blir en kombinert side for oss og bryllupsplanene og for barna (hvor minsten forteller) men jeg tror ikke jeg vil legge den ut sånn for alle...
Gjest Tabby Skrevet 17. januar 2004 #19 Skrevet 17. januar 2004 En ting jeg sliter med forresten, er å laste opp bilder. De er i riktig format og jeg trykker "bla igjennom" og så laste, og så blinker det i ruta og navnet på bildet blir borte, men kommer ikke opp på lista over mine filer... Noen peil på hvorfor? Ellers var det jo superenkelt å lage hjemmeside der da! Takk for tipset!
anyvold Skrevet 17. januar 2004 #20 Skrevet 17. januar 2004 hmm... det blir borte fra ruta når det er lastet opp, men hvis du ikke ser det på lista så kan det være at bildet inneholder bokstavene æ/ø/å, det vil ikke systemet ta imot.... ellers så hender det at du må prøve noen ganger før det funker, jeg har også opplevd at bare halve bildet blir lastet opp... men det kan være fordi jeg ikke har mer plass på siden... Men sjekk det med bildenavnet, det kan kun inneholde bokstaver fra A-Z!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå