Nana Skrevet 16. januar 2004 #1 Skrevet 16. januar 2004 Hadde planer om fiskegryte med klippfisk til middag i dag. Har vært innom tre butikker og ingen av dem hadde gryteklar klippfisk. Jeg kjøpte derfor vanlig som skal vannes ut 15-17 timer før bruk. Det jeg lurer på... hva hvis jeg legger fisken under rennende vann? Kan jeg korte ned utvanningstiden på den måten - og fortsatt håpe på klippfisk til middag i dag??
Gjest Skrållan - ikke innlogget Skrevet 16. januar 2004 #2 Skrevet 16. januar 2004 Vet ikke hvor salt 'butikk-klippfisk' er, men den jeg får tilsendt fra familie på vestlandet MÅ ha et lengre opphold i vann før den kan tilberedes. Pleier å holde at jeg legger den i vann kvelden før (rett fra fryseren), bytter vann neste morgen og har gjerne maten klar til sekstiden samme kveld.
Tusenfryd Skrevet 16. januar 2004 #3 Skrevet 16. januar 2004 Jeg pleier å kjøpe frossen på Rema. De har alltid. Har vært i mer velassorterte matvareforretninger, og da er det som regel tørr klippfisk de har - for det er liksom litt finere det. Mulig, men den derre utvanningsgreia er slitsom... Så til utvanningen. Vi vannet ut pinnekjøtt vi, på tre timer... det skulle ligger over natten, men vi kokte opp og helte av, kokte opp og helte av... det gikk kjempefint! Da funker det sikkert med fisk også.
Gjest gjest1 Skrevet 16. januar 2004 #4 Skrevet 16. januar 2004 Hadde planer om fiskegryte med klippfisk til middag i dag. Har vært innom tre butikker og ingen av dem hadde gryteklar klippfisk. Jeg kjøpte derfor vanlig som skal vannes ut 15-17 timer før bruk. Det jeg lurer på... hva hvis jeg legger fisken under rennende vann? Kan jeg korte ned utvanningstiden på den måten - og fortsatt håpe på klippfisk til middag i dag?? Du kan prøve med å skjære den i tynne skiver og bytte vann ofte.
Gjest Tristessa Skrevet 19. januar 2004 #5 Skrevet 19. januar 2004 Ville nok satset på ordinær utvanningstid, jeg. Ramsalt klippfisk er en kjip affære. :-?
Nana Skrevet 20. januar 2004 Forfatter #6 Skrevet 20. januar 2004 Jeg delte den opp i tynne stykker og lot den ligge i et dørslag under rennende vann noen timer. Brukte ikke salt i gryten - og det ble kjempegodt. Ikke for salt i det hele tatt. Hadde jeg aldri trodd :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå