Dolce Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Ja, da var det vår igjen. Og sesongen for at pus bringer hjem "mat" til heimen er igang. Døde og halvdøde mus, småfugl. Er litt usikker på hvordan jeg skal takle dette? Han er jo såååå stolt, og vil tydelig bidra til matforsyningen til oss alle. I morges fant jeg to døde mus på dørmatta. Pus satt pent på gårdsplassen et par meter fra døren og så forventningsfull ut. Og veldig stolt. Han har jo skaffet mat til mamma. Husker et par tilfeller fra i høst også, da han tok også inn halvdøde/levende mus. Eller han dyttet dem inn gjennom sprekken som oppstår når vinduene står på gløtt. Har lest at man ikke må finne på å kjefte på katten eller si nei når de kommer med byttet sitt. Fordi de ikke forstår at dette ikke settes pris på, og fordi instinktene er en så viktig del av katten. Hvordan takler andre katte-eiere dette? Jeg vil jo gjerne at pus skal ha det fint, men samtidig er det ikke noe særlig å finne blodige halvdøde mus i vinduskarmen - eller på gulvet inne.
Aurora M. Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Vel, det er bare en av de tingene vi må takle enten vi liker det eller ikke (og de færreste liker det vel..). Du er iallefall heldig som har en som dreper de, for det gjør ikke hun her. Hun drar med seg spill levende mus og fugler opp til 5.etg, og så er det min jobb å enten fange og slippe fri, eller å drepe dersom de er for skadet. Har ikke tall på hvor mange fugler og mus jeg har knertet med hammeren opp igjennom.. Ingen hyggelig jobb.. Men, det er som du sier, instinktet deres. De er rovdyr og jakt er stort sett det de bedriver tiden med når de utendørs. At de tar det med hjem er en "gest" som sier at du betyr mye for dem, at de vil glede deg og bidra med sitt til husholdningen. For dem er det det største og fineste de kan gi deg. Å fange en mus eller en fugl er ikke en enkel affære selv for en katt. Det har kostet mange krefter, en uendelighet av tålmod og målbevissthet. Når de så endelig klarer det og kan komme hjem til "mor" med den, sier det seg selv at de ville bli totalt forvirret, utrygg og ikke minst dypt såret (ja, det tror jeg) om de skulle få kjeft for det! Det finnes ikke noe som helst i katten som gir dem forutsetninger for å forstå at dette skulle være galt. Dette er det de er skapt til. Ja, det er selve livet for en utekatt, og absolutt det fineste de kan gjøre for en annen skapning. Slik er det bare. Så her roses det når Pusina kommer hjem med hva det enn er. Det er slik jeg ser det, det eneste rette å gjøre. Det er ikke slemt å ikke la katten få komme helt inn med byttet. En kan godt bære katten med byttet ut på gårdsplassen (her har jeg ikke den muligheten), og så gi den aksept for god jakt der. Noen vil da lære seg at det er rette måten å gjøre det på, og begynne og legge fra seg byttet utenfor og gå og hente matmor. Her gjør jeg det slik at jeg alltid roser henne når hun kommer inn med noe. Hvis byttet er halvdødt (svæært sjelden) lar jeg henne herje på en liten stund. Hvis hun ikke dreper det helt innen det jeg regner for akseptabel tid, tar jeg det fra henne og kverker det. Spiser hun det ikke (også uhyre sjelden), går det i avispapir og plastposer i søpla. Er byttet spill levende og uskadet, setter jeg pus på et annet rom, fanger inn stakkaren og bærer den ut i friheten. Pusina leter litt etter byttet når hun slipper fri, men det er snart glemt. Det viktigste var å få komme inn og vise det fram. Det siste er kun å anbefale i sjeldne tilfeller der det er helt klart at byttet ikke er skadet. Faktum er at de aller, aller fleste fugler og mus dør snart etter å ha blitt fanget av katter selv om de har svært få fysiske skader. Sjokk og utmattethet gjør de til et ekstremt lett bytte for andre hvis de ikke dør av stress (hjertestans) etter kort tid. Etter alle disse harde fakta vil jeg legge til at jeg er glad i alle dyr. Småfuglene står mitt hjerte spesielt nært og jeg har alltid gjort mitt for å bidra til at de skal overleve vinteren. Men har man valgt å ha katt, er dette en konsekvens man ikke slipper unna- dessverre. 4
pinar Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 Min pus hadde med seg en tøymus hjem for et par uker siden...... 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #5 Skrevet 23. mars 2012 Huff da. Unnskyld at jeg ler litt. Synes dette var veldig søtt: "Pus satt pent på gårdsplassen et par meter fra døren og så forventningsfull ut. Og veldig stolt. Han har jo skaffet mat til mamma." Lurer på hva pus da tenkte seg at du ville gjøre? Gomle byttet ned? Herlig. Jeg elsker katter! 1
Gjest Raindrops Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Min pus hadde med seg en tøymus hjem for et par uker siden...... Naw 1
pinar Skrevet 23. mars 2012 #7 Skrevet 23. mars 2012 Ah katter Hun er en skikkelig jeger, men jeg tror (og håper) det er lite med ekte mus akkurat her. Hun hadde forsåvidt med seg en cola kork en annen gang.... 1
Perelandra Skrevet 23. mars 2012 #8 Skrevet 23. mars 2012 En av kattene hjemme hos foreldrene mine hadde en helt egen mjauing når hun kom hjem med byttedyr. Hun lagde aldri den lyden ellers. Det var som hun ropte høyt at nå måtte vi komme å se hva hun hadde meg seg! Jeg har til og med hørt henne gjennom telefonen når jeg har ringt hjem. Da har Mamma har vært inne og Pus har stått på trappa og "ropt" utenfor.
Gjest Lille-pus Skrevet 23. mars 2012 #9 Skrevet 23. mars 2012 (endret) Katter er jegere. Uten kjøtt-mat dør en katt. Ser halsbånd med bjelle ble nevnt. Det er ikke å anbefale. Man kan jo tenke seg å selv gå rundt med noe som sier 'kling-kling' hele døgnet. - og den som en gang har sett en katt springer raskt-raskt på tre ben, - mens den fjerde foten holder bjellen fast mot kroppen, vil aldri engang kunne leke med tanken på å henge en bjelle på pus. En god avbiter fjerner bjelle-styret fra alle halsbånd (en god avbiter kan anebfales i alle tilfeller ). Vær glad for at du blir vist den ære å få byttet bragt hjem til deg Det er nemlig en æresbevisning når du får lagt en velvoksen vånd, - eller en sjelden gang en skjære pent foran dine egne tær. Og for ikke å snakke om når en bekkasin bringes inn igjennom katteluken... og skriker (som bare en bekkasin kan gjøre) foran soveromsdøren klokken midt på natten ! Endret 23. mars 2012 av Lille-pus 3
silkyred Skrevet 23. mars 2012 #10 Skrevet 23. mars 2012 Jeg har hund som av rase er gnager-jeger... Han kommer også fykende med mus og lemen, super-happy for han har vært så fliiiiiink. (synes han selv.) Heldigvis har han så langt alltid drept de, så jeg har sluppet avlive dem selv. Aurora M har min fulle sympati og nesten litt ærefrykt for at hun klarar "knerte" musene, jeg håper jeg klarer det om han ikke dreper dem selv. Men hund og katt jakter jo på forskjellige måter, så kanskje det er en katte-ting og bare halv-veis drepe dem? Han leker heller aldri med byttet sitt, bare leverer før han fyker av gårde for å se om det kanskje er en til på samme plass. Får heller ikke lov å spise byttet sitt, for jeg har hørt det gjør jeger instinktet enda sterkere, jeg vil jo helst at han skal ta så få mus som mulig. Huff, jeg får så dårlig samvittighet for de små livene han tar, men det er DET rasen hans har blitt avlet frem til å gjøre, så da kan jeg ikke kjefte og smelle når han kommer med den døde søte skogsmusa. Må bare takles, han gjør jo bare det han 'skal' ihht til sine instinkt. Gruer meg til den dagen han ser en hare-pus, for disse bikkjene skal visst være kanin jegere av rang! Harer og kaniner er jo hvertfall alt for søte til å jaktes på... Så dere er ikke alene, kjære katte-eier venner!
UnderCover Skrevet 23. mars 2012 #11 Skrevet 23. mars 2012 (endret) Jeg har aldri sett en slik jeger før som det min katt er. Finnes ingen fler. Overbevist. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd hun rensket hele området for fugler og mus. Ene gangen var 12 mus på 1 time og 1 kvarter.... Hun har "egen" inngang, så hun tar de alltid med seg inn (med unntak av visst jeg er ute i solsengen osv, da legger hun dem under der jeg oppholder meg. Jeg skryter som jeg skal, roser henne oppi skyene og lar det bli med det. Når hun snur seg etc, er jeg kjapp å ta tak i dyret og kaste det ut hoveddøren. (der hun sjelden er, og der hun ikke ser det så hun blir fornærmet ) Igår kom hun inn med en mus som var levende (heldigvis ikke ofte), og den spant avgårde før jeg fikk tid til å reagere. Den krøp faktisk inni (!) sofaen, og det endte med at jeg måtte snu hele tunge driten, for så å kutte den opp, få musen ut derfra og helt ut, for så å stifte og sy den sammmen igjen ......... Men joda, flink er hun ... Edit: Er fuglen/frosken/musen halvdød eller enda mer nær døden, tar jeg da og slår dyret dødt med en stor, tung stein. Høres fælt ut, men det oppfordrer jeg også dere andre til å gjøre så ikke dyret lider mer enn nødvendig.. Endret 23. mars 2012 av UnderCover 4
CathFoto Skrevet 23. mars 2012 #12 Skrevet 23. mars 2012 Ah katter Hun er en skikkelig jeger, men jeg tror (og håper) det er lite med ekte mus akkurat her. Hun hadde forsåvidt med seg en cola kork en annen gang.... Ler og ler. Hamstrer hun tro?
UnderCover Skrevet 23. mars 2012 #13 Skrevet 23. mars 2012 Ah katter Hun er en skikkelig jeger, men jeg tror (og håper) det er lite med ekte mus akkurat her. Hun hadde forsåvidt med seg en cola kork en annen gang.... Fantastisk
Dolce Skrevet 23. mars 2012 Forfatter #14 Skrevet 23. mars 2012 Og for ikke å snakke om når en bekkasin bringes inn igjennom katteluken... og skriker (som bare en bekkasin kan gjøre) foran soveromsdøren klokken midt på natten ! Wow! 1
pinar Skrevet 23. mars 2012 #15 Skrevet 23. mars 2012 Ler og ler. Hamstrer hun tro? Jeg lurer jeg og! Hun kom stormende inn i turbo fart med no rødt i munnen. Slipper korken ned foran meg og ser opp på meg med stooore øyne. Hva skal man si liksom.... 2
Inx Skrevet 23. mars 2012 #16 Skrevet 23. mars 2012 Har lite sansen for katter på grunn av dette instinktet, det er rett og slett for mange katter i bynære områder og de utrydder andre smådyr/fugler. Spesielt ille på våren og tidlig sommer når de raider fuglereder osv.
pinar Skrevet 23. mars 2012 #17 Skrevet 23. mars 2012 Har lite sansen for katter på grunn av dette instinktet, det er rett og slett for mange katter i bynære områder og de utrydder andre smådyr/fugler. Spesielt ille på våren og tidlig sommer når de raider fuglereder osv. Jeg foretrekker katter fremfor mus. Min katt klarer hvertfall ikke fange fugler. De kan fly, og det kan ikke hun. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #18 Skrevet 23. mars 2012 Jeg synes det er helt greit at pusene tar mus og vånd. Fugler har jeg litt mer problemer med, men greit nok. Pinnsvin har de kun prøvd en gang. Det verste jeg vet er når pus kommer inn, spyr ned hele stuegulvet og jeg kan idenifisere halve muselik i oppkastet. Mmm herlig... Forøvrig sliter jeg også litt med å bli vekket av ene pusungen min, med høylydt maling, "knaing" på brystet og intens slikking i ansiktet - for så å finne restene av frokosten hans på trappa. Til tross for dette så elkser jeg å være kattemamma!
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 23. mars 2012 #19 Skrevet 23. mars 2012 Min pus hadde med seg en tøymus hjem for et par uker siden...... Næmmen :wub:
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #20 Skrevet 23. mars 2012 Katten vår slepte med seg en søvnig hoggorm inn i huset en gang. Det var ikke populært. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå