Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal være barne- og ungdomsarbeider lærling neste år, og har derfor et par spørsmål.

1. MÅ man på ungdomsskole eller kan man velge det bort?

2. Hvilke typer oppgaver får man? Hva er kompetansemålene? Mener sånne oppgaver at man skal planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter, som f.eks samlingsstunder eller påkledning.

Ellers så må du bare skrive alt du har erfaring med fra barne- og ungdomsarbeiderfaget. Trenger så mye informasjon som mulig :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*dytter*

• 4 måneder senere...
Skrevet

du har sikkert fått svar på masse allerede om du har begynt som lærling, men først og fremst. du trenger ikke være på ungdomsskole. etter kunnskapsløftet kom kan lærlingen selv velge hvor dem skal ta læretiden. så om du ønsker kan du være i b.hage i to år og ta fagprøven der.lurer du på no ang. oppg så skriv her. jeg er selv veileder for lærlinger så vet endel om hva det går i:)

Skrevet

du har sikkert fått svar på masse allerede om du har begynt som lærling, men først og fremst. du trenger ikke være på ungdomsskole. etter kunnskapsløftet kom kan lærlingen selv velge hvor dem skal ta læretiden. så om du ønsker kan du være i b.hage i to år og ta fagprøven der.lurer du på no ang. oppg så skriv her. jeg er selv veileder for lærlinger så vet endel om hva det går i:)

Er det mulig å få en link hvor det står at jeg selv kan velge sted? For jeg har nå fått beskjed om at jeg MÅ være i barnehage og SFO.

Anonym poster: 923bf5ad3e7758284c96c06aeaae81c2

Skrevet

i de papirene jeg har fått som veileder står det:

"arbeidet skal kunne legge tilrette for varierte arbeidsoppgaver i ulike pedagogiske tilbud for barn og unge. arbeidet kan foregå på ulike arenaer som barnehage, skole, sfo, og klubbvirksomheter der barn og unge ferdes".

dette er bare eksempler på hvor en kan være lærling. der jeg jobber har jeg to lærlinger nå. hun ene begynte på stor avdeling, hun andre på småbarnsavdeling. etter et år, byttet de avdeling og tar fagprøven der de vil til våren. jeg hørte med opplæringskontoret her ang. læretiden og hva de måtte gjennom, og det ble da sagt at de kunne være to år i barnehage om de ønsket, men at læremålene fra 0-18 år likevel måtte jobbes med. så du må likevel skrive oppgavene for den aldersgruppen du velger å ikke jobbe med.

tok fagbrevet selvunder refor 94. men da måtte vi være 6mnd på småbarnsavdeling, 6 mnd på stor avdeling, 6 mnd på barneskole/sfo og 6 mnd på ungdomsskole/tilrettelagt avdeling. (dette er det i mitt fylke iallefall) ikke lenger noe krav om. og jeg vil tro det er likt over hele landet iom at alle følger kunnskapsløftet.

fant ikke noe link til det, men har det kun i veileder permen her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...