AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Pga. økonomiske årsaker kan jeg ikke flytte hjemmefra og til studiebyen jeg ender opp i i første skolesemester. Har valget mellom 3 studiebyer, og Kongsberg og Gjøvik er de mest interessante. Kongsberg er bare 1 time og 20 minutter unna med tog, mens Gjøviks som for meg virker å ha de mest interessante fagene ligger 2 timer unna med tog. Bør jeg gp for det mest interessante, eller det mest praktiske?
Meridian Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Det er jo bare snakk om 40 minutter ekstra, og du kan jo gjøre mye på toget disse to timene! Du kan faktisk gjøre lekser 4 timer på toget hver dag Jeg ville tatt det mest interessante om jeg var deg.
strawberry Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 De 40 minuttene ekstra hver dag er ikke så mye, du kommer nok til å bli dritlei av å pendle uansett. Så dersom det ikke er noen annen utvei, er det nok bare å ta den som er lengst unna.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 Hadde jeg ikke orket. Da hadde jeg heller tatt opp fullt lån og stipend og flyttet inn i kollektiv på studentby i studiebyen. Husk at du vil miste alle muligheter til å bygge et sosialt nettverk ved å bo så langt unna. Og min erfaring er at om man ikke er med første semester er det vanskelig å komme inn senere. Dette grunnet alle vennskapene som legges via fadderperioden.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #5 Skrevet 23. mars 2012 De 40 minuttene ekstra hver dag er ikke så mye, du kommer nok til å bli dritlei av å pendle uansett. Så dersom det ikke er noen annen utvei, er det nok bare å ta den som er lengst unna. 80 minutter ekstra hver dag...
Gjest Spinell Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Har du regnet på om det faktisk lønner seg å pendle? Som borteboende student får du jo borteboerstipend fra Lånekassen, og Gjøvik er ikke Norges dyreste by å bo i. En månedsbillett med studentrabatt mellom Gjøvik og Oslo koster 1864 kroner, så selv om du sparer husleie, så taper du stipend, samt at du må betale mye for transport. Jeg har ikke regnet ut hvilken vei dette regnestykket slår, men det er i alle fall verdt å se på før du bestemmer deg. Jeg har noen av de samme betenkelighetene som de andre her når det gjelder både det sosiale og reisetiden. Hvis mulig, ville jeg bodd på studiestedet. 1
attegløyma Skrevet 23. mars 2012 #7 Skrevet 23. mars 2012 Eg pendla 1,5- 2 timar kvar dag eit år, det gjekk heilt greit. Pendla med buss, hadde vore mykje lettare med tog! Men eg fekk gjort alt av skulearbeid på bussen, og har aldri vore så førebudd som det året. Fekk kun toppkarakterar på grunn av bussen Så om du ikkje kan flytte så hadde eg valt Gjøvik for å få dei faga som var av interesse, innstilt meg på eitt år, men heilt klart gått for å flytte til studiestaden så fort det var på noko som helst vis mogleg økonomisk 2
HerbGirl Skrevet 23. mars 2012 #8 Skrevet 23. mars 2012 Hvor lang blir reisetiden fra døra hjemme til du sitter på skolen? Har du reisetid hjemmefra til togstasjonen eller fra togstasjonen til skolen i tillegg til togtiden? Hvor tidlig må du dra hjemmefra for å rekke morgenforelesninger? Hva koster det å ta toget fram og tilbake daglig? Hva koster en billig hybel i bofellesskap? Er du sikker på at det ikke fins et interessant studietilbud nærmere? Det er veldig mye å velge mellom i Oslo, Drammen, Hønefoss. Hvilket studie fins i Kongsberg eller Gjøvik som ikke fins der? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #9 Skrevet 23. mars 2012 Hvor lang blir reisetiden fra døra hjemme til du sitter på skolen? Har du reisetid hjemmefra til togstasjonen eller fra togstasjonen til skolen i tillegg til togtiden? Hvor tidlig må du dra hjemmefra for å rekke morgenforelesninger? Hva koster det å ta toget fram og tilbake daglig? Hva koster en billig hybel i bofellesskap? Er du sikker på at det ikke fins et interessant studietilbud nærmere? Det er veldig mye å velge mellom i Oslo, Drammen, Hønefoss. Hvilket studie fins i Kongsberg eller Gjøvik som ikke fins der? Bor rett ved tbanestasjonen som kjører til jernbanetorget og dermed Oslo S. Toget frem og tilbake koster bare 1800 i måneden. Jeg får ikke studielån neste semester pga. forsinkelse i utdanningen. Dermed har jeg bare råd til å pendle i et semester, når forsinkelsen er innhentet vil jeg flytte til studiebyen. Studiet jeg snakker om tilbys også i Kongsberg (Høgsklen i Buskerud), men Gjøvik har et mer interessant utvalg av fag.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #10 Skrevet 23. mars 2012 Jeg pendlet Trondheim - Steinkjer i ett år, og jeg hatet det. Det er ca to timer hver vei. Eneste grunnen til at jeg holdt ut var at jeg visste det bare var for det ene året jeg hadde vikariat. Slik jeg ser det går det greit for en viss periode, men det er ingen holdbar løsning over lengre tid, i hvert fall ikke for meg. Jeg er ganske søvnig av meg om morgenen og sov mye på toget. Jeg sov også av og til på tilbaketuren, men generelt var døgnet mitt helt ødelagt. Jeg var rimelig lykkelig den dagen jeg var ferdig og kunne begynne å leve litt i tillegg til å jobbe og reise. Hvis du er mindre sensitiv for søvnmangel enn meg tror jeg to timer går fint, men vær forberedt på at det er slitsomt. På den mer positive siden kan du få mye arbeid gjort på toget. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #11 Skrevet 23. mars 2012 Eg pendla 1,5- 2 timar kvar dag eit år, det gjekk heilt greit. Pendla med buss, hadde vore mykje lettare med tog! Men eg fekk gjort alt av skulearbeid på bussen, og har aldri vore så førebudd som det året. Fekk kun toppkarakterar på grunn av bussen Så om du ikkje kan flytte så hadde eg valt Gjøvik for å få dei faga som var av interesse, innstilt meg på eitt år, men heilt klart gått for å flytte til studiestaden så fort det var på noko som helst vis mogleg økonomisk Tusen takk for svaret! Dette var motiverende. Jeg har også en iPad så om det blir kjedelig å lese innimellom kan jeg vel se på filmer eller surfe på den på turen.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #12 Skrevet 23. mars 2012 Ville gått for Gjøvik Tar toget mye dit (hjem) selv og jeg har per i dag, etter snart 3 år i Oslo, enda ikke opplevd forsinkelser (bank i bordet)! Det som er deilig med Gjøvikbanen er at Gjøvik er endestoppet, så det er ingen krise om du skulle sovne. Samme når du skal hjem igjen til Oslo.
Gjest IngvildSF Skrevet 24. mars 2012 #13 Skrevet 24. mars 2012 Gjøvik har veldig billige leiepriser. Jeg har venner som har betalt 2500kr for hybel privat, inkludert strøm. Du har ingen oppsparte penger, eller mulighet for litt støtte det første semesteret? Det første semesteret er jo tross alt utrolig viktig sosialt sett. På den andre siden er Gjøvikbana utrolig pålitelig. Kommer og går når den skal, endestasjon i begge ender, ikke overbefolket. Tror jeg ville satset på Gjøvik uansett, hvis det er dit du virkelig vil. Det er en fin by!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå