Gå til innhold

trodde jeg skulle få tilbake mer på skatten, hva tror dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Har nå tittet på selvangivelsen min, og skjønner ingenting.

Er student og jobbet litt i 2011. Tjente til sammen 57 000. Betalte 36% skatt. Satte inn 20 000 på BSU (gir 4000 i skattefradrag). På selvangivelsen står det at jeg får tilbake 13 000. Dette synes jeg er kjempelite :klo: Jeg har jo skattet så mye av det lille jeg har tjent. I følge kalkulator på nett (husker ikke hvor jeg fant denne), så kom jeg frem til at jeg skulle få tilbake nærmere 20 000.

Kan dette virkelig stemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du renteinntekter? Og ikke minst, er noe av de 57 000 utbetalte feriepenger?

Endret av Lista
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du tar deg tid :) Er ganske grønn på slikt.

Skal vi se.

Renteinntekter: 1800

Hvordan ser jeg om feriepenger er inkludert i lønnen?

Fikk hoveddelen av feriepengene utbetalt i august (sammen med siste sommerjobblønning)

Skrevet

Okei. Det er 28 % skatt på renteinnteker, så det vil si 504 kroner i ditt tilfelle.

De feriepengene du fikk sammen med siste sommerjobblønning; var de fjorårets opptjente feriepenger som du skatta av der og da, eller var det opptjente feriepenger fra året før (fra samme jobb) som du fikk utbetalt trekkfritt i fjor?

Hadde du andre inntekter i fjor? Gevinst på et eller annet?

AnonymBruker
Skrevet

Feriepengene jeg fikk var fra sommer 2011. Skattet av disse, så fikk utbetalt 2600 (før skatt 4060). Den andre jobben tjente jeg 13000 kr i, så feriepengene kan ikke ha vært store greiene.

Ingen andre inntekter såvidt jeg kan se.

TS :)

Skrevet

Kan du finne tallene fra selvangivelsen din på disse postene?

2.1 Lønn og tilsvarende ytelser = ?

3.1 Renter, innskudd, verdipapir, andre kapitalinnt. mv. = ?

3.2 Fradrag i tilknytning til arbeidsinntekt mv. = ?

3.3/4.8 Renter, gjeld, andre kapitalkostnader og fradrag = ?

Har du andre poster enn disse hvor det er oppgitt beløp? :)

AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig snill du er som hjelper meg :)

2.1 Lønn og tilsvarende ytelser = 57 000

3.1 Renter, innskudd, verdipapir, andre kapitalinnt. mv. = 1800

3.2 Fradrag i tilknytning til arbeidsinntekt mv. = -32 600

3.3/4.8 Renter, gjeld, andre kapitalkostnader og fradrag = -308 000 (gjeld lånekassen)

Det er ikke oppgitt flere beløp enn disse :)

Skrevet

Bare hyggelig det :)

Hm, da skjønner jeg ingenting. Jeg får det ikke til å stemme selv.

Du hadde ikke jobb/sommerjobb i 2010, og fikk utbetalt feriepenger fra denne/disse i 2011?

AnonymBruker
Skrevet

du syntes også jeg burde fått tilbake mer? :)

Feriepenger for sommerjobb 2010 fikk jeg sammen med siste lønning i august 2010. Men jeg tjente ca 3000 (etter skatt) i desember 2010, som jeg sikkert fikk utbetalt i januar 2011 (i tillegg til feriepenger). Men dette går vel innunder inntekt (punkt 2.1)?

Vanskelig altså.

Synes å huske at en venninne som tjener 400 000 i året skatter 36% (kan hende jeg husker feil, vet ikke hva som er vanlig å skatte), og det virker helt rart at jeg som tjente under 60 000, skal skatte det samme og få tilbake kun 9000 (ser bort fra BSU her).

Skrevet

Trodde jeg skulle gå i null, jeg. Men dette var jo gledelige nyheter! :hoppendeglad:

Skrevet (endret)

du syntes også jeg burde fått tilbake mer? :)

Feriepenger for sommerjobb 2010 fikk jeg sammen med siste lønning i august 2010. Men jeg tjente ca 3000 (etter skatt) i desember 2010, som jeg sikkert fikk utbetalt i januar 2011 (i tillegg til feriepenger). Men dette går vel innunder inntekt (punkt 2.1)?

Vanskelig altså.

Synes å huske at en venninne som tjener 400 000 i året skatter 36% (kan hende jeg husker feil, vet ikke hva som er vanlig å skatte), og det virker helt rart at jeg som tjente under 60 000, skal skatte det samme og få tilbake kun 9000 (ser bort fra BSU her).

Ja, det vil jo stå under punkt 2.1 uansett :)

Jeg skjønner ikke hvordan du "bare" kan få igjen 13 000. Jeg bruker skatteetatens skatteberegning for 2011, setter inn 57 000 og 1800, og får at du skal betale 4350 i skatt, noe som tilsvarer 7,63 %. Hvis du har betalt 36 % skatt på alle 57-tusen fra i fjor, har du betalt 20 520, og skal ha igjen 20 170 (16 170 + 4000).

Ett siste spørsmål: har du årsoppgavene dine fra fjorårets jobber? Hva står det under posten(e) forskuddstrekk der? Det må være her svaret ligger, tror jeg.

Endret av Lista
AnonymBruker
Skrevet

Det var det jeg også kom frem til når jeg beregnet det.

Jeg vet ikke hva forskuddstrekk er :sjenert:

Den ene jobben:

Lønn: 35 000

Forskuddstrekk: 9000

Den andre jobben:

Lønn: 13 500

Forskuddstrekk: 2400

Skrevet (endret)

Der har du jo svaret der ;) Du har ikke betalt 36 % skatt, men 25,7 % (9000/35 000) og 17,7 % (2400/13 500). Hvis du legger sammen skatten du har betalt (11 400) og trekker fra det du skal betale (4350) er differansen 7050. Det betyr at du skal ha igjen 7050 kroner å skatten før BSU er tatt med i beregningen. 7050 + 4000 = 11 050. Da får du tilbake 2000 mer enn jeg greier å forklare ihvertfall :)

edit: forskuddstrekk er den skatten arbeidsgiver har trukket av lønna di.

Endret av Lista
AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Har nå tittet på selvangivelsen min, og skjønner ingenting.

Er student og jobbet litt i 2011. Tjente til sammen 57 000. Betalte 36% skatt. Satte inn 20 000 på BSU (gir 4000 i skattefradrag). På selvangivelsen står det at jeg får tilbake 13 000. Dette synes jeg er kjempelite :klo: Jeg har jo skattet så mye av det lille jeg har tjent. I følge kalkulator på nett (husker ikke hvor jeg fant denne), så kom jeg frem til at jeg skulle få tilbake nærmere 20 000.

Kan dette virkelig stemme?

Er 13000 lite? Syns det var mye på den lille inntekten din. Du skal jo betale skatt og da. Hvor mye syns du egentlig er passe få?

AnonymBruker
Skrevet

Aha! Tusen takk for at du oppklarte mysteriet :)

Skjønner at jeg burde sette meg inn i hva alt betyr :sjenert: Det stod liksom 36% på skattekortet, i selvangivelsen og i lønnslippene, så jeg tenkte ikke over at de trakk mindre.

AB: Selvsagt skal jeg betale skatt! Men jeg trodde at jeg betalte 36%, som er ganske mye når jeg tjente såpass lite :)

AnonymBruker
Skrevet

Du hadde sikkert tabellkort. Da trekkes det etter tabell på hovedinntekt.

Gjest Spinell
Skrevet

Skattekortet har to deler; del 1 og del 2.

Del 1 kan enten være et prosentkort eller et tabellkort. Del 2 er vanligvis (alltid?) et prosentkort. Del 1 leveres til hovedarbeidsgiver og del 2 til andre arbeidsgivere. For å være sikker på å trekke nok skatt er gjerne skatteprosenten på del 2 høyere enn trekket på del 1.

Kan du ha sett den teksten som sier at "av all annen inntekt skal det trekkes XX %"?

Ang forskuddstrekk:

Forskuddstrekk er rett og slett skattetrekket fra lønna di.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...