AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Datteren min har en barnehagekompis som hun er veldig glad i. Dette er en gutt som kan være litt "too much" i enkelte sammenhenger (jeg mistenker ADHD eller lignende) og jeg vet det er tiltak satt på både han og søsteren som går på skolen. Like fullt er gutten en elskelig liten tass som har masse omsorg for datteren min. Foreldrene til gutten er ikke helt modne, de er begge veldig unge, uten jobb og har generelt et lite problem med å forholde seg til vanlige normer. Jeg har derfor ofte hatt vondt av disse barna fordi jeg vet de ikke får være med på fritidsaktiviteter, aldri har besøk av andre barn, har bursdagsselskap eller kommer i bursdagsselskap. Den siste tiden har jeg lagt merke til at denne gutten ikke har vært i barnehagen og datteren min har spurt meg flere ganger om han snart kommer tilbake fra ferie, for hun savner han. I går fikk jeg høre av noen andre barn, som går på skolen sammen med storesøsteren til denne gutten at x og y var på barnehjem! Selvsagt vil jeg ikke ta alt barn sier for god fisk sån i utgangspunktet, men her er det så mye som er rart, så jeg lurer jo litt... Om ikke akkurat barnehjem så kan man jo gjerne tro barna er blitt plassert i midlertidig omsorg, for eksempel? Så, til det jeg egentlig lurer på; hvordan forholder barnehagen seg til slike ting med tanke på informasjon til de andre barna? Barna lurer jo når Y ikke kommer tilbake på lenge og det er jo rart med sååååå lang ferie? Hva skal jeg si når datteren min spør? Jeg er jo redd for å si at han har sluttet, for jeg vet jo ikke status og det kan jo hende han kommer tilbake etterhvert? Jeg vet barnehagen ikke har lov til å si noe om slikt, men en form for informasjon om at X kommer til å være borte fra barnehagen en stund, men kommer tilbake over påske, eller noe slikt bør vel være lov? Noen her som har noen erfaringer med slikt?
Mayami Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Da vårt fosterbarn sluttet i sin barnehage sa de til de andre barna at h*n skulle flytte og de hadde avslutningsfest for h*n og lagde kort som h*n fortsatt har på veggen over senga si. Dette er en permanent omsorgsovertakelse, så det blir litt annerledes enn en uavklart situasjon. Jeg og fosterbarnet besøkte barnehagen ca tre mnd etter h*n flyttet, slik at de andre barna kunne se at h*n hadde det bra. Tror "ferie" er en ok forklaring fra deg til datteren din, fram til dere vet mer om hva situasjonen er. Ikke sikkert barnehagen har tenkt å si noe som helst, bare la det forbigås i stillhet, så kanskje du kan diskret spørre de ansatte om hva som skjer? De har jo taushetsplikt, men hvis han har flyttet permanent bør jo de andre barna få vite det!
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 " Jeg vet barnehagen ikke har lov til å si noe om slikt, men en form for informasjon om at X kommer til å være borte fra barnehagen en stund, men kommer tilbake over påske, eller noe slikt bør vel være lov? Noen her som har noen erfaringer med slikt? " Er det ikke like greit å si til ungen din at du ikke vet, eller at de kansje er på ferie? Jeg forstår ikke helt hvorfor dere foreldre skal vite om hvor lenge andre barn skal være borte fra barnehagen.
kissi Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 Det handler vel ikke om at foreldrene skal vite hvor lenge de andre barna er borte! I denne saken er det snakk om et barn som savner vennen sin. Det er naturlig at det kommer spørsmål, og da er det selvsagt ønskelig å ha et godt svar. Har du spurt barnehagen om dette? Fortalt at datteren din lurer, og at du lurer på hva du kan/skal si? De vet forhåpentligvis mer om hva de har fått lov til/ikke fått lov til å si i denne saken. 4
Gjest Vettel Skrevet 23. mars 2012 #5 Skrevet 23. mars 2012 Spør de ansatte! Har opplevd at ett barn har vært midlertidig omplassert i fosterhjem, og da sa vi at det barnet var på ferie "til høsten". Er forskjellig fra sak til sak, andre ganger er det kanskje naturlig å fortelle om at det skal bo hos noen andre en stund.
Gjest O___o Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Mange barn som er utsatt for omsorgssvikt, blir feildiagnostisert med ADHD, og med to foreldre uten jobb, mye fravær og dårlig økonomi, virker det for meg som at gutten har flere risikofaktorer i livet sitt. Håper datteren din får opprettholde kontakten med ham og at det ordner seg for ham!
Gjest lærer Skrevet 23. mars 2012 #7 Skrevet 23. mars 2012 Ja, symptonene på et barn som har tilknytningsvansker, noe mange barn som opplever omsorgsvikt gjerne får. Barnehagen har mange regler å forholde seg til. Det er nok derfor de ikke har informert enda. Det kan være at gutten kommer tilbake, eller ikke. Situasjonene kan være uavklart. Dersom barna er i beredskapshjem, fosterhjem el. Det kan være en rettsvtvist som er uavklart. De har kanskje ikke lov til å fortelle noe som helst annet en at gutten ikke er der. Stol på at barnahagen gjør jobben sin, og ikke sett dem under press ift. å informere dere. Litt leit for ditt barn som savner vennen sin, selvsagt.. men her er det andre og mye viktigere hensyn å ta. Si til barnet ditt at du ikke vet. Men at du forstår at dere savner barnet. Dere kan jo sende en tegning til barnet i posten til adressen dere hadde sist. Da sørger sikkert noen for at det kommer frem,. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #8 Skrevet 24. mars 2012 Ja, symptonene på et barn som har tilknytningsvansker, noe mange barn som opplever omsorgsvikt gjerne får. Barnehagen har mange regler å forholde seg til. Det er nok derfor de ikke har informert enda. Det kan være at gutten kommer tilbake, eller ikke. Situasjonene kan være uavklart. Dersom barna er i beredskapshjem, fosterhjem el. Det kan være en rettsvtvist som er uavklart. De har kanskje ikke lov til å fortelle noe som helst annet en at gutten ikke er der. Stol på at barnahagen gjør jobben sin, og ikke sett dem under press ift. å informere dere. Litt leit for ditt barn som savner vennen sin, selvsagt.. men her er det andre og mye viktigere hensyn å ta. Si til barnet ditt at du ikke vet. Men at du forstår at dere savner barnet. Dere kan jo sende en tegning til barnet i posten til adressen dere hadde sist. Da sørger sikkert noen for at det kommer frem,. Jeg får ikke plusset deg, men dette synes jeg var et veldig bra innlegg!
Gjest Vettel Skrevet 24. mars 2012 #9 Skrevet 24. mars 2012 Du kan også spørre ped.leder om det er mulig å sende brev/tegninger til barnet som har blitt borte. Si at du vet de har taushetsplikt, men at datteren din savner barnet og vil gjerne sende noen til han. Kanskje barnehagen kan fortelle litt til barna selv, om det at han er borte. Dette kan styrer avklare med barnevernet, hva som ikke er dekket av taushetsplikten.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #10 Skrevet 24. mars 2012 Om barnets site adresse var hos de biologiske foreldrene sine, synes jeg det er en dårlig ide å sende tegninger dit. Foreldrene er i en sorg for at de har blitt fratatt barna sine, om omsorgsovertakelse er tilfelle. De trenger ikke bli påminnet om det nok en gang. Snakk med barnehagen om datteren din sitt savn etter vennen, men unngå å stille spørsmål. Da slipper de ansatte å bli utfordret på tausethsplikten sin.
Gjest _Blomsten_ Skrevet 24. mars 2012 #11 Skrevet 24. mars 2012 En liten avsporing, men to håpløse foreldre uten jobb har en viss sannsynlighet for å ha ADHD, og det er jo veldig arvelig.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #12 Skrevet 24. mars 2012 Jeg har selv opplevd flere ganger at et barn har "blitt borte" fra barnehagen. Det kan dreie seg om at barnet har mistet plassen sin, at foreldrene har tatt ut barnet av ulike årsaker (der man håper i det lengste at barnet skal få komme tilbake når foreldrene har tenkt seg om), og derfor ikke tatt bort plassen i garderoben og sagt til barna at h*n er borte for godt. Eller andre årsaker man ikke akkurat kan si direkte til andre foreldre. Vi har tross alt taushetsplikt, og selv om det er mye vi ønsker at de andre foreldrene skal forberede barna sine på, så er den absolutt, med mindre man blir fritatt. I dette tilfelle burde foreldrene gi barnehagen lov til å fortelle barna (som jo savner vennen sin) noe tilpasset info om hva som skjer i barnets liv, og når (hvis) de evt kan se ham igjen..
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #13 Skrevet 26. mars 2012 TS her. Tusen takk for mange gode svar. Vi har nå fått høre at barna er i beredskapshjem og at det ikke er så stor sjanse for at de kommer tilbake i løpet av dette barnehageåret. De i klassen til storesøsteren har fått vite at hun har sluttet og flyttet fra stedet her, mens i barnehagen opererer de med ferie. Jeg synes det er dumt at de gir inntrykk av at han kommer tilbake, dersom dette ikke er tilfelle, men de vet kanskje ikke helt sikkert, de heller. Er klar over at det kan være mange hensyn å ta her, så jeg har ikke til hensikt å snoke eller være nysgjerrig. Synes bare det er leit at min datter plutselig har mistet en god venn og at jeg ikke kan gi henne noen forklaring på hvorfor han er borte.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #14 Skrevet 26. mars 2012 TS her. Tusen takk for mange gode svar. Vi har nå fått høre at barna er i beredskapshjem og at det ikke er så stor sjanse for at de kommer tilbake i løpet av dette barnehageåret. De i klassen til storesøsteren har fått vite at hun har sluttet og flyttet fra stedet her, mens i barnehagen opererer de med ferie. Jeg synes det er dumt at de gir inntrykk av at han kommer tilbake, dersom dette ikke er tilfelle, men de vet kanskje ikke helt sikkert, de heller. Er klar over at det kan være mange hensyn å ta her, så jeg har ikke til hensikt å snoke eller være nysgjerrig. Synes bare det er leit at min datter plutselig har mistet en god venn og at jeg ikke kan gi henne noen forklaring på hvorfor han er borte. Som du sier, det er mange hensyn å ta her. Men synes du skal snakke med de i barnehagen, for de har garantert kontakt med barnevernet i denne saken. Forklar hvordan datteren din spør etter sin venn. Spør også om de kan formidle savnet de andre barna har. Barnevernet kan også være til hjelp for barnehagen i måten de skal takle det på overfor de andre barna.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2012 #15 Skrevet 26. mars 2012 Jeg er selv utdannet førskolelærer å det at barnehagen ditt barn går i bruker ordet ferie er det jeg reagerer mest på! Barnet kan få et inntrykk av at ferie er noe man ikke kommer hjem fra og kan bli alvorlig redd og bekymret hvis for eksempel en annen person som barnet er knyttet til skal på ferie.. Barnet vil da koble dette opp mot å ikke komme tilbake.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå