Gå til innhold

"Tvunget" til å gi fra meg helge/helligdagsvakter (er gravid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid. Sjefen min ser helst at jeg sier fra meg noen helgevakter/helligdager gjennom våren, siden jeg kan bli sliten (les : risiko for fravær, og at sjefen må kalle inn noen andre på kort varsel).

Jeg er lite lysten på å si fra meg disse vaktene nå, siden jeg fortsatt er i fin form, samt at jeg antar at jeg vil tape helligdag/helgetilleggene?

sjefen har gitt meg frist til mandag for å bestemme meg om jeg sier fra meg vaktene eller ei.

Jeg blir så usikker på hva som er riktig/lovlig! Kan noen hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det innebærer at du går ned i lønn?

Isåfall nei, da er det ikke lovlig.

Skrevet

Står det noe sted?

Skrevet

Nei, man kan jo ikke planlegge sykdom og plager, så dersom det innebærer et økonomisk tap for deg ville jeg ikke gitt dem fra meg.

• Liker 1
Gjest Lillekanin
Skrevet

Det er jo helt klart diskriminering pga du er gravid, og det er ikke lov. Har du et forbund du er medlem av som du kan kontakte vedrørende dette? Det ville jeg gjort. Ikke finn deg i det! Du har da rett på å jobbe helligdager selv om du er gravid for pokker!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å beholde vaktene. Jeg kan jo ikke si fra meg 2 helligdager som ligger 2 mnd fram i tid BARE fordi jeg er gravid og KAN bli syk.

Når jeg får summet meg og tenkt meg om, så ser jeg jo at sjefen er helt "på tur".

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å beholde vaktene. Jeg kan jo ikke si fra meg 2 helligdager som ligger 2 mnd fram i tid BARE fordi jeg er gravid og KAN bli syk.

Når jeg får summet meg og tenkt meg om, så ser jeg jo at sjefen er helt "på tur".

:5:

Det blir jo som å be en allergiker si fra seg påskeaften i og med at det kan være stort utslag av pollen den dagen i april.

Det er bra du står på kravene! :)

Skrevet

Ja, ikke gi fra deg vaktene.

Forhåpentligvis er du fortsatt i god form da og kan jobbe begge.

Eller om du er over på sykemeld og kanskje bare kan jobbe den ene eller ingen så har du krav på betalt for begge uansett.

Sjefen så vel sitt snitt til å prøve å spare inn litt da siden kanskje du kan bli borte og kanskje det kommer innenfor arbeidsgiverperioden og så vil han slippe å betale det. Men på en måte gjelder jo det alle ansatte så det er helt tullete av sjefen din

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...