Gå til innhold

Hvor mye dakken har dere på hestene deres nå??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hestene mine bruker ikke dekken, og de er ute hele året, hele døgnet. De har stall de kan gå inn i når de vil, men der er de bare når jeg fôrer dem... Og de er aldri syke. Pelsen blir kjempetjukk om vinteren, så de fryser overhodet ikke. Hadde føll i fjor, og han var ute fra han ble født i mai til han ble solgt i april i år. Og så deilig tjukk bamsepels han hadde!

Dersom hestene blir barbert er det jo nødvendig å kle på dem, men hester som er ute hver dag utvikler vinterpels og har slett ikke behov for å pakkes inn.

men når du bruka dei hardt og dei blir kliss våte av skum og svette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det tenkte jeg også på. Svetten kommer jo innenfra så da blir det mer gjennomtrengelig i pelsen enn regn o.l. Som jeg skrev tidligere i tråden tar jeg alltid hestene inn etter at de har blitt ridd om høsten og vinteren og tar på dekken om de er veldig svette eller det er veldig kaldt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest seroxata

har begynt å blåse kaldt her, og er enda kaldere om natta... så hestene mine har finntack ulldekken om natta, og et overgangsdekken ute.. begynner vel snart med vinterdekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue

Hesten jeg rir går uten dekken. Her er det snø. Det er frieser, så litt kaldblodig er han, noen av varmblodsene på stallen har tynne dekken på ute.

Når han blir god og svett etter ridningen er det bare å la han stå inne med svettedekken/ulldekken en stund etter rideøkta til han blir tøff. Så lenge svette og våte hester ikke blir utsatt for skikkelig trekk blir de ikke så lett syke, pelsen ordner som regel opp i dette fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei dølehoppe på 4 år, ho bruker eit fleecedekken inne dei dagane ho har svetta veldig. Har eit termodekken til ho, men har ikkje fått bruk for det enda i år. Skal bruke det dersom det er veldig kaldt ute (under 10 minusgrader). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når hestene mine er svette etter hard bruk, tørker jeg godt av dem og lar dem gå ute som vanlig. Når pelsen får lufttørke, reiser hårene seg. Pelsen tørker fortere og isolerer bedre enn hvis det legges på et dekken som legger hårene flatt inntil kroppen. Forøvrig er det sjelden veldig kaldt her, og da passer jeg på å ikke kjøre dem så de blir gjennomsvette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han blir god og svett etter ridningen er det bare å la han stå inne med svettedekken/ulldekken en stund etter rideøkta til han blir tøff.

Tøff nok til å gå ut? ;):ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hestene mine er svette etter hard bruk, tørker jeg godt av dem og lar dem gå ute som vanlig. Når pelsen får lufttørke, reiser hårene seg. Pelsen tørker fortere og isolerer bedre enn hvis det legges på et dekken som legger hårene flatt inntil kroppen. Forøvrig er det sjelden veldig kaldt her, og da passer jeg på å ikke kjøre dem så de blir gjennomsvette.

Men hvordan tørker du av dem? Mange hester har en tendens til at svetten kommer etter en stund etter treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue
Tøff nok til å gå ut? ;):ler: 

Kjempetøff! :ler: Skal selvfølgelig være tørr, men syntes det var så søtt med tøff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så tåpelig å kritisere andre for at de gjør annerledes enn en selv. Det er jo helt klart at folk bor på ulike steder, med ulikt klima og ulike stallforhold. Det er jo også store forskjeller på raser og bruk av hestene.

De som driver med konkurranseridning har andre behov enn de som driver med hobbyridning. En hest som brukes hardt hver dag, bruker ekstremt mye energi på å svette, tørke og samtidig holde varmen. Det kan derfor være gunstig å barbere dem, slik at de svetter mindre og tørker raskere. Da er det viktig å kle på dem for å holde på varmen og sørge for at pelsen holder seg kort. Noen kommenterte at det ikke var noe poeng å kle på lag på lag, går du inn i en sportsbutikk vil de faktisk anbefale deg akkurat det samme. Luften mellom lagene er gunstig for å holde på varme.

Hester som brukes til lettere ridning(arbeid) og står mye ute har helt andre behov. Da kan man med fordel la være å barbere og bruke mindre eller ingen dekken, alt etter rase og klimaforhold

Bandasjering av bena for å holde varmen en etter min mening svært uheldig. Ikke bare senker du blodsirkulasjonen, men bena kan bli svakere fordi de "støttes" av bandasjen. Det er ikke beina som holder hesten varm, så etter mitt syn har dette ingen hensikt..

Når det er sagt er det mange som gjør feil i begge retininger. Har dessverre sett mange hester med enten alt for mye eller alt for lite på seg. Mange barberer også hesten uten at det er behov for det, fordi "nabohesten" er barbert.

De fleste hesteeiere burde ta seg en tur i stallen om kvelden/natten av og til for å kjenne hvordan hesten har det. En kjapp hånd under dekkenet vil vise om hesten har passende temperatur.. Hvor mange her har egentlig kjent på hesten kl 3 om natten? Høres kanskje hysterisk ut, men tror mange vil få seg en aha-opplevelse den ene eller andre veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Norwegian Blue
De fleste hesteeiere burde ta seg en tur i stallen om kvelden/natten av og til for å kjenne hvordan hesten har det. En kjapp hånd under dekkenet vil vise om hesten har passende temperatur.. Hvor mange her har egentlig kjent på hesten kl 3 om natten? Høres kanskje hysterisk ut, men tror mange vil få seg en aha-opplevelse den ene eller andre veien..

:Nikke: Jeg har vært i stallen, ikke kl 3, men i 6-7tiden, og kjent på noen skikkelig varme og svette hester som står med 2-3 dekken i isolert stall...

Om hesten svetter mye og man vil barbere er det fullt mulig å la pelsen på krysset være igjen, der svetter den ikke noe særlig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...