Gå til innhold

Hvor mye dakken har dere på hestene deres nå??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Synes det er noen som er helt ekstreme når det gjelder dette. Hestene står med lag på lag inne i stallen, badansjert til ørene og flere thermo dekken oppå der. Greit at de er barbert, men det finnes da vel grenser?

Fjordingen min er ikke barbert, har på seg regndekken el vinterdekken når hun er ute om det sner/sludder. Om hun fortsatt er svett når jeg går hjem etter å ha ridd har hun på seg et ulldekken.

Hva har deres 4-bente på seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babyen min står inne med ett underdekken (ligner en dyne) Og med Rambo dekken over (det tykkeste, blått) Når han er ute har han Rambo utedekken (det lilla) over. Begge rambodekknene går lang opp på halsen. Om det er veldig kaldt eller han er svett har han hette i tillegg.

Han er barbert.

Inne står han med bandager på alle beina, ute med belegg.

Når jeg rir har jeg ett lende dekken i ull, som jeg også har på når jeg jobber han i ridehuset. Når jeg skritter har jeg på to ulldekken i tillegg.

Han er absolutt ikke for varm, vurderer behovet for dekken fra dag til dag. Bruker evt tynne ulldekken innerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fullblodshoppe på over 20 år har på seg et "dyne"dekken inne om natta. Ute har hun et vanlig dekken + regndekken. Hun står med bandager inne om natta. Jeg kler på henne så mye pga den høye alderen hennes, slik at hun ikke stivner. Hun er ikke klippet.

Vil også legge til at i utgangspunktet har også jeg vært imot at hestene pakkes inn som om de skulle være skjøre glass. Men min datter insisterte på at hesten ikke måtte fryse, så ok. Og det viser seg at hesten trives bedre med dekken, enn uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fjording på fór for en stund siden. Siden fjordinger har relativ tykk pels hadde han kun på seg ulldekken inne hvis det var veldig kaldt, og når han var ute hadde han et slags fora vantett ett. Var vi ute på tur fikk han et teppe over baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islandshesten min går på utegang og har tykk pels. Hvis det er kaldt og blåser og han er gjennomsvett setter jeg han ut med bucas shamrock ultra. Det tørker hesten og puster godt. Når det regner eller snør ute og han er svett og våt setter jeg på han lett fôret regndekken som også funker som svettedekken. Da er både han og dekkenet tørt dagen etter. Men hvis jeg ikke har ridd legger jeg ikke på han noe dekken uansett hvor jævlig været er og er han ikke svett slipper jeg han ut uten uansett hvor kaldt det er. Legger heller ikke på noe dekken hvis det er mildt og vindstille. Men blåser det og er kaldt og hesten er svett fryser selv en islandshest med tykk vinterpels.

Endret av Smilla78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare på et vinterdekken når det er kaldt (minusgrader) Har det også på hvis det er plussgrader og blåser surt. Inne har han ingen ting på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Dixie!!!

Tror ikke hesten din lider noen nød akkuratt. Synes synd på den jeg, som må trakse rundt med tunge dekken som gnager og er i veien. Du høres litt hysterisk ut!!

Hesten min står i hovedsak uten. Regndekken om det snør masse, for ut skal han jo uansett!!! Tørkedekken etter å ha ridd, om han ikke er ganske tør når jeg drar. Eneste dekken jeg rir med er refleksdekken!! Og jeg har en halvblodshest!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Varmblodsen min står ute med bucas vinterdekken når det er minus grader og bucas regndekken når det regner eller er surt. Inne har han et tynt fleece dekken om vinteren. Han er ikke barbert og synes heller ikke det er nødvendig siden han ikke blir ridd så hardt om vinteren..

Er litt imot hester som er overlesset med dekken og bandasjer.. De blir overfølsomme og fort syke.. Teit og tukle med det naturlige.. Hesten er født med pels.. Men forstår de som trener hardt hele året og ikke vill ha en hest som står svett og aldri tørker.. Men det må finnes en mellomting.. Tror de fleste hester syns det er ekkelt og vakle rundt med masse dekken.. Blir jo som vi skulle hatt på oss to termodresser oppå hverandre. kan ikke være veldig behagelig.. Bevegelighten blir betydelig dåligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hesten min er av en hardfør rase som står ute i all slags vær!(går på utegang)

T.o.m når han er svett!

Han har ALDRI vært syk og jeg har hatt han i over 10 år!!

Bare tull og idioti å pakke våre stakkars 4beinte venner inn i dekken.

Men det er MIN mening :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesten min er av en hardfør rase som står ute i all slags vær!(går på utegang)

T.o.m når han er svett!

Han har ALDRI vært syk og jeg har hatt han i over 10 år!!

Bare tull og idioti å pakke våre stakkars 4beinte venner inn i dekken.

Men det er MIN mening :wink:

Signerer denne :blunke:

Men er hoppa mi gjennomvåt av svette, slenger jeg på et svettedekken(hun har tykk pels og tørker derfor langsomt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dixie i.i.

Når du har en konkurransehest som går i full trening, kjører mye henger på vinteren ol, står lite ute osv. Så vil jeg si at det er bedre for hesten å bli barbert, slik at de slipper all pelsen. Det er noen få hester på stallen som ikke blir barbert, og de er gjennomsvette etter noe få runder i ridehuset. Det unngår man ved å klippe hesten, for så å sette på dekken. Det er ikke sunt for hester å stå våte/svette i en henger (der er det trekk), og det tar en evighet før de tørker.

Jeg har barbert hestene mine i alle år, for så å pakke de inn i dekken og bandager, og jeg har heller aldri hatt en syk hest!!! Fakstsk så synes jeg ofte at de hestene som har det slik ser friskere ut enn de hestene som labber rundt med lang pels og er fulle av møkk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Jeg bruker dekken på hesten etter at jeg har ridd, og det er det eneste, og det bruker jeg bare på vinteren. Hun får alltid stå inne nå på høsten og vinteren(og om det regner ellers) etter at jeg har ridd. Men ute har hun ikke på seg noe, er en Islandshest med god pels som er vant til hard ver så det trengs ikke mer.

Synst mange er for overhysteriske når det kommer til dekken. Husker jeg såg noen fjordinger som var barberte som sto ute med tykke dekken i 19 plussgrader og stekende sol nå like før sommeren, det gjør meg sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ene hesten min står nå med et vinterdekken fra Rambo som er vanntett og puster. Det står han med både ute og inne. Han er klippt. Har på et fleeceteppe når jeg skritter opp og når jeg skritter av. På transport står han med et ulldekken.

Når det blir kaldere får han på seg et tykt Pessoa-vinterdekken i tillegg.

Hoppen min står med et regndekken som puster, det er tynt fleecefor inni. Hun er ikke klippet, men har ikke mye pels. hun er drektig og blir ikke ridd, tusler bare rundt. Når det blir kaldere får hun på seg et tykt Pessoa-dekken i stedet.

Begge hestene mine går ute fra klokken 08:00 til 16:00 hver dag (om ikke himmelen er åpen,da, da får de stå inne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to fjordinger, òg vi bruker ikke sånt. Etter min mening er det bare tull, hestene er vant til været her i Norge og er flinke å tilpasse seg. Regn dekken blir bare for dumt for meg..., de må da tåle regn?..., de har godt av å være våte noen ganger. Det blir noe annet med de som har barbert hestene sine, da burde de få et varmedekken i Norges kalde vinter. Men ellers eg jeg enig med Erla og den anonyme personen.

Vi gjør det heller sånn at det skulle de hølje ned som bare po****, så tar vi dem inn til det roer seg. I ekstreme kalde vinterdager lar vi dem stå inne om morgonen, òg slipper dem ut noen få timer på dagtid. Det går så fint atte!

Vi trenger vel ikke å kle på hestene våres?..., de er jo ekstremt tilpassnings dyktige. Men det er bare min mening! :)

Selv om de ikke har noen form for dekken, så får de så vidt tykkere pels om vinteren. Det er så lite at du ser det nesten ikke...!

Endret av Lanyah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakstsk så synes jeg ofte at de hestene som har det slik ser friskere ut enn de hestene som labber rundt med lang pels og er fulle av møkk!!!

Trenger ikke være fulle av møkk, vel...? :roll:

Òg tykkere pels om vinteren er jo naturlig og viktig, om de står mye ute. Mye bedre at hesten går med tykkere pels enn at de blir pakket inn i alt mulig. Hestene liker å føle seg frie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min døl går uten dekken. Et unntak er de ti dagene om høsten hvor det pøser ned hele dagen og er helt forjævlig. Da har han på et regndekken uten for.

Jeg synes det er et vannvittig dekkenhysteri rundt om kring. Fjortiser (og forresten voksne også) som ikke har peiling, barberer hestene midt på vinteren, dynger ned med masse dekken og har ikke peiling på bruk av dekken egentlig.

Og jeg lurer på hvorfor man må ha på flere dekken oppå hverandre, med DYNE i mellom (ja!) når dekkenprodusentene idag lager dekken etter nærmest vitenskapelige metoder og man bruker nye "teknologiske" materialer som både hindrer vann å trenge igjennom, men som samtidig er pustende.

Mange tenker ikke over at de forhindrer hesten i å selv regulere varmen når de står med (mange) dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli opptill 5 år siden jeg hadde hest sist og husker kanskje ikke så godt nøyaktig hva jeg brukte.

shetlandsponnien. et mellomtykt dekken dersom han hadde blitt svett etter trening. Dette var om vinteren. Om høsten et tynnere ett

nordlandshesten. et mellomtykt dekken etter trening og dersom det var svært kaldt. litt avhening av vært og kulde hendte det at jeg la et teppe under dekkenet. Også dette om vinteren. Om høsten la jeg på et tynnere ett. Siden han ble hardere trent enn den minste hesten og derfor oftere gikk med dekken, så fikk han jo tynnere pels og derfor teppe under noen ganger.

Hadde ikke noe spesielt regndekken (de var imprignerte de jeg hadde), men det var et skur de kunne gå inn i når de var ute og de ikke ville bli våte. evt for å beskyttte seg mot sola på sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesten min har på seg tynt bobledekken inne no, og litt tjukkare utedekken når han står ute. Kjem til å kle på han meir etterkvart som det blir kaldt..

Har fleire grunna til det:

1) han fryse lett, står og skjelver når det e kaldt.

2) vi trena han hardt daglig, vil ikkje at han skal stå og være våt heile tida.

3) han står ute fra 7-20 kvar dag..

4) eg orka berre ikkje den pelsen, han e masse finare uten.

5) han rulla seg i gjørme kvar bidige dag, og han e kvit. då e det faktisk bedre at dekkenet e skittent og ikkje hesten.. møte opp på time med møkkete hest e ikkje populært, og vaske han på vinteren e uaktuelt.

Bruka ikkje bandasja på han..

men, eg skjønna at folk syns det e berre e tull og.. opp til kvar enkelt syns eg, rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestene mine bruker ikke dekken, og de er ute hele året, hele døgnet. De har stall de kan gå inn i når de vil, men der er de bare når jeg fôrer dem... Og de er aldri syke. Pelsen blir kjempetjukk om vinteren, så de fryser overhodet ikke. Hadde føll i fjor, og han var ute fra han ble født i mai til han ble solgt i april i år. Og så deilig tjukk bamsepels han hadde!

Dersom hestene blir barbert er det jo nødvendig å kle på dem, men hester som er ute hver dag utvikler vinterpels og har slett ikke behov for å pakkes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...