Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 4 år er blitt veldig interessert i bokstaver, og kan de fleste bokstavene, både hva den heter og lyden.

Nå vil hun at jeg skal lære henne å lese, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Jeg har prøvd å vise henne hvordan lyden i de forskjellige bokstavene settes sammen til et helt ord, men jeg tror ikke jeg klarer å forklare det skikkelig...

Har veldig lyst til at hun skal lære å lese så lenge hun er interessert selv.

Noen som har noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

storebroren min lærte meg å lese når jeg var på alder med datteren din.

er nok bare å fortsette som du gjør, så vil hun nok etter hvert få en "aha opplevelse"

Prøv å forklar at man bare sier bokstavlydene etter hverandre. begynn med korte enkle ord.

AnonymBruker
Skrevet

slike bøker med et bilde av en hest..så står det hest..så leser dere hest...rart forklart men du skjønner?sånne bøker er fine..så jo flinkere hun blir jo mer avanserte bøker begynner dere å lese.

Skrevet

Bokstaver på kjøleskapet er mitt tips! Skriv korte, lydrette ord som is, sol, se, sa, ta, gå etc..

Lettere å lydere/lese korte ord..

Knekker hun koden kan dere utvide med lenger ord og bøker :)

Skrevet

Hun skjønner det sikkert av seg selv etter hvert :)

Skrevet

Når jeg hadde lært bokstavene, lærte mamma meg å lese ved å holde fingeren under ordet jeg skulle lese. Hun rettet på meg om jeg uttalte t'en i ord som det, ellers lot hun meg slite meg gjennom det helt på egen hånd.

(Katten med støvlene, selvfølgelig lærte jeg å lese ved hjelp av en bok der hovedpersonen var en katt.)

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Å lese logoar er faktisk ein fin måte å lære på. Lego, Ikea, Rema og Solo er greie startpunkt. Trikset er å lære henne å dra saman bokstavane.

• Liker 1
Gjest WendyClear
Skrevet

Du bør se etter ordkort der det er skrevet et ord og et bilde av tingen. Når du viser henne kortet lar du henne få si ordet først og deretter si ordet sakte for å få fram bokstavlydene. Og selvsagt gi masse ros når hun gjetter riktig, mange barn begynner å "lese" på den måten (ser bilde og gjetter seg til hva ordet sier).

• Liker 1
Skrevet

Viss barnet kan lydene til bokstavene, så blir neste trinn å vise barnet hvordan man trekker flere lyder i sammen og får dermed et ord. Å lese logo er en begynnelse ja, men handler mer om å huske ordbilder.

Skrevet

Tusen takk for masse gode tips :) Forhåpentligvis opprettholder hun interessen så hun kan lære seg å lese :)

Gjest lærer
Skrevet

Lek med rim og regler.

Fokuser mer på bokstavlydene enn navnene.

Start med tolydsord og sett sammen to lyder til ord. F.eks: Hold en lapp med bokstaven i i den ene håden og s, i den andre. La i gli mot s, og la i lyden vare til det "treffer" s. Les iiiiss fremfor i *stopp* s.

Let etter bokstaver i bøker, på skilt e.l.

Lytt etter lyder i ord. Start med å finne første lyden i et ord. F.eks "ape". hvilken lyd starter den med? Hvordan ser den lyden ut. Når hun blir flink til å lytte ut første-lyden i et ord, øv på lytte ut/lete etter siste lyd i et ord.

• Liker 1
Skrevet

Se om du får kjøpt en lesebok ala Alibaba.

Skrevet

Øv ogå på å lytte ut lyder - gjerne helt utenom lesingen. Om du ser en hund, spør om hva som er den første lyden i "hund"? Og hva er den siste lyden i "sitte"? Er det s-lyd i "butikk"? osv

La henne gjerne skrive på data også. For mange er det lettere å lære å lese når de kan skrive litt. Og gjør du det på data, blir fokuset flyttet fra den motoriske skriftformingsdelen til ren skriving.

Gjest navnelapp
Skrevet

Kari Grossmann har gitt ut ei bok som heiter den store ABC-boka. Den tek for seg ein og ein bokstav, og så er teikningane fulle av ting med den bokstaven som første bokstav. Den er kjempefin! Og ein god start på det å seie ordet inni seg, kjenne igjen den første bokstaven og finne bildet som det passar til.

AnonymBruker
Skrevet

Mange unger har en periode der de er interesserte i bokstaver og lesing, så dabber det av igjen en stund. Bare pass på at du ikke lar deg rive med og blir overivrig og pusher på dersom interessen daler igjen. Hold det så enkelt som mulig til du er HELT sikker på at hun mestrer mer, slik at du unngår at hun føler at dette ble veldig vanskelig. Det kan få negative virkninger senere.

Skrevet

Ordet "bruttonasjonalprodukt" er fint, fordi da får man noe å tøye seg etter. :sjenert:

• Liker 2
Skrevet

Dette er et hefte som er beregnet på barnehageanstte, men det står en del om hvordan barn lærer språk og skriftspråk, som er relevant for foreldre også. :)

Jeg skrev en oppgave om dette med gryende skriftspråkmestring på førskolelærerutdanningen. Dersom du ønsker det, kan jeg sende deg den, evt legge relevante deler av den inn her.

Dersom du googler "Trageton" vil du få opp noen relevante treff som handler om det å skrive seg til skriftspråket. Det er lettere for barn å lære å lese ved å skrive, og dersom hun får bruke PC til å skrive på slipper hun å "kjempe med å forme bokstavene", og kan skrive ord og setninger som hun kan lese etterpå. :)

Skrevet

Hvis du vil dele oppgaven din med meg, Kjemi ville jeg blitt glad :) er selv førskolelærer og synes det er greit med litt faglig oppfriskning :)

Skrevet

Har da svart deg, Leanne, siden du sa du ville blitt glad, men siden du er førskolelærer, har du nok sikkert lest alt jeg har skrevet fra før av. :) Men det er nok en del foreldre der ute som sikkert ikke har hatt tid til å sette seg inn i hvordan barn lærer skriftspråket. Et godt tips er å gjøre det til en del av hverdagen. Ta med deg barna om du skal skrive noe (handeliste o.l), les ofte for barna, og la dem skrive selv på datamaskin o.l. Men la skriftspråket få en meningsfull tilstedeværelse i barnas liv, hvis det blir ren "pugging" uten mening for barna kan det fort bli kjedelig, og stoppe interessen deres. :)

Skrevet

Takk for oppgaven din Kjemi. Er nok kjent stoff, men alltids kjekt med litt repetisjon :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...