sauen87 Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Datteren min på 4 år er blitt veldig interessert i bokstaver, og kan de fleste bokstavene, både hva den heter og lyden. Nå vil hun at jeg skal lære henne å lese, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Jeg har prøvd å vise henne hvordan lyden i de forskjellige bokstavene settes sammen til et helt ord, men jeg tror ikke jeg klarer å forklare det skikkelig... Har veldig lyst til at hun skal lære å lese så lenge hun er interessert selv. Noen som har noen tips?
frøkna Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 storebroren min lærte meg å lese når jeg var på alder med datteren din. er nok bare å fortsette som du gjør, så vil hun nok etter hvert få en "aha opplevelse" Prøv å forklar at man bare sier bokstavlydene etter hverandre. begynn med korte enkle ord.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 slike bøker med et bilde av en hest..så står det hest..så leser dere hest...rart forklart men du skjønner?sånne bøker er fine..så jo flinkere hun blir jo mer avanserte bøker begynner dere å lese.
Leanne Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 Bokstaver på kjøleskapet er mitt tips! Skriv korte, lydrette ord som is, sol, se, sa, ta, gå etc.. Lettere å lydere/lese korte ord.. Knekker hun koden kan dere utvide med lenger ord og bøker
Snøvott Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Når jeg hadde lært bokstavene, lærte mamma meg å lese ved å holde fingeren under ordet jeg skulle lese. Hun rettet på meg om jeg uttalte t'en i ord som det, ellers lot hun meg slite meg gjennom det helt på egen hånd. (Katten med støvlene, selvfølgelig lærte jeg å lese ved hjelp av en bok der hovedpersonen var en katt.) 1
Gjest navnelapp Skrevet 23. mars 2012 #7 Skrevet 23. mars 2012 Å lese logoar er faktisk ein fin måte å lære på. Lego, Ikea, Rema og Solo er greie startpunkt. Trikset er å lære henne å dra saman bokstavane. 1
Gjest WendyClear Skrevet 23. mars 2012 #8 Skrevet 23. mars 2012 Du bør se etter ordkort der det er skrevet et ord og et bilde av tingen. Når du viser henne kortet lar du henne få si ordet først og deretter si ordet sakte for å få fram bokstavlydene. Og selvsagt gi masse ros når hun gjetter riktig, mange barn begynner å "lese" på den måten (ser bilde og gjetter seg til hva ordet sier). 1
Isstråle Skrevet 23. mars 2012 #9 Skrevet 23. mars 2012 Viss barnet kan lydene til bokstavene, så blir neste trinn å vise barnet hvordan man trekker flere lyder i sammen og får dermed et ord. Å lese logo er en begynnelse ja, men handler mer om å huske ordbilder.
sauen87 Skrevet 23. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 23. mars 2012 Tusen takk for masse gode tips Forhåpentligvis opprettholder hun interessen så hun kan lære seg å lese
Gjest lærer Skrevet 23. mars 2012 #11 Skrevet 23. mars 2012 Lek med rim og regler. Fokuser mer på bokstavlydene enn navnene. Start med tolydsord og sett sammen to lyder til ord. F.eks: Hold en lapp med bokstaven i i den ene håden og s, i den andre. La i gli mot s, og la i lyden vare til det "treffer" s. Les iiiiss fremfor i *stopp* s. Let etter bokstaver i bøker, på skilt e.l. Lytt etter lyder i ord. Start med å finne første lyden i et ord. F.eks "ape". hvilken lyd starter den med? Hvordan ser den lyden ut. Når hun blir flink til å lytte ut første-lyden i et ord, øv på lytte ut/lete etter siste lyd i et ord. 1
Pysa Skrevet 24. mars 2012 #13 Skrevet 24. mars 2012 Øv ogå på å lytte ut lyder - gjerne helt utenom lesingen. Om du ser en hund, spør om hva som er den første lyden i "hund"? Og hva er den siste lyden i "sitte"? Er det s-lyd i "butikk"? osv La henne gjerne skrive på data også. For mange er det lettere å lære å lese når de kan skrive litt. Og gjør du det på data, blir fokuset flyttet fra den motoriske skriftformingsdelen til ren skriving.
Gjest navnelapp Skrevet 24. mars 2012 #14 Skrevet 24. mars 2012 Kari Grossmann har gitt ut ei bok som heiter den store ABC-boka. Den tek for seg ein og ein bokstav, og så er teikningane fulle av ting med den bokstaven som første bokstav. Den er kjempefin! Og ein god start på det å seie ordet inni seg, kjenne igjen den første bokstaven og finne bildet som det passar til.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #15 Skrevet 24. mars 2012 Mange unger har en periode der de er interesserte i bokstaver og lesing, så dabber det av igjen en stund. Bare pass på at du ikke lar deg rive med og blir overivrig og pusher på dersom interessen daler igjen. Hold det så enkelt som mulig til du er HELT sikker på at hun mestrer mer, slik at du unngår at hun føler at dette ble veldig vanskelig. Det kan få negative virkninger senere.
Lutetium 71 Skrevet 24. mars 2012 #16 Skrevet 24. mars 2012 Ordet "bruttonasjonalprodukt" er fint, fordi da får man noe å tøye seg etter. 2
Muscae Skrevet 24. mars 2012 #17 Skrevet 24. mars 2012 Dette er et hefte som er beregnet på barnehageanstte, men det står en del om hvordan barn lærer språk og skriftspråk, som er relevant for foreldre også. Jeg skrev en oppgave om dette med gryende skriftspråkmestring på førskolelærerutdanningen. Dersom du ønsker det, kan jeg sende deg den, evt legge relevante deler av den inn her. Dersom du googler "Trageton" vil du få opp noen relevante treff som handler om det å skrive seg til skriftspråket. Det er lettere for barn å lære å lese ved å skrive, og dersom hun får bruke PC til å skrive på slipper hun å "kjempe med å forme bokstavene", og kan skrive ord og setninger som hun kan lese etterpå.
Leanne Skrevet 24. mars 2012 #18 Skrevet 24. mars 2012 Hvis du vil dele oppgaven din med meg, Kjemi ville jeg blitt glad er selv førskolelærer og synes det er greit med litt faglig oppfriskning
Muscae Skrevet 24. mars 2012 #19 Skrevet 24. mars 2012 Har da svart deg, Leanne, siden du sa du ville blitt glad, men siden du er førskolelærer, har du nok sikkert lest alt jeg har skrevet fra før av. Men det er nok en del foreldre der ute som sikkert ikke har hatt tid til å sette seg inn i hvordan barn lærer skriftspråket. Et godt tips er å gjøre det til en del av hverdagen. Ta med deg barna om du skal skrive noe (handeliste o.l), les ofte for barna, og la dem skrive selv på datamaskin o.l. Men la skriftspråket få en meningsfull tilstedeværelse i barnas liv, hvis det blir ren "pugging" uten mening for barna kan det fort bli kjedelig, og stoppe interessen deres.
Leanne Skrevet 25. mars 2012 #20 Skrevet 25. mars 2012 Takk for oppgaven din Kjemi. Er nok kjent stoff, men alltids kjekt med litt repetisjon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå