Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage en brosjyre/avis og lurer på hvilket program som er ok å bruke? Håper på å slippe unna store investeringer.... Det skal bli en informasjonsavis med tekst og bilder. Vil gjerne ha det slik at jeg ser sidene i avisen på skjermen som oppslag. Noen flinke erfarne der ute som kan gi meg noen gode tips? :)

Har windows xp...

Skrevet

Adobe InDesign er et bra program til sånt. Men jeg vet ikke om det er dyrt.. Ellers har du Quark Express.

Skrevet

Som alanya skrev er Indesign eller QuarkXPress ombrekningsprogrammer. Hvis du ikke kjenner programmene fra før, kommer det nok til å ta deg lang tid å lage en brosjyre. Du må også ha god kjennskap til bildebehandling (blir ikke bra på trykk hvis bildene er i rgb for eksempel, eller at oppløsninga er for lav). Kan hende vinninga går opp i spinninga hvis du må knote lenge med det selv?

Mitt beste tips et at du tar kontakt med et reklamebyrå eller et trykkeri, og får de til å hjelpe deg. Hvis du har laget skisse på forhånd, at teksten er ferdig vasket og du har bildene klare (digitalt eller på papir/dias), trenger det ikke ta så lang tid eller bli så kostbart.

Skrevet

Quark er veldig bra men dertil dyrt. Den nye pakken til Adobe CD er et kostnads effektivt produkt, som dekker det meste du skulle trenge.

Anvhengig av kvaliteten du ønsker, og din erfaring, finnes det en funksjon i Office pakken til MS som skal kunne håndtere slike oppgaver. Men dog ikke på profesjonelt nivå.

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Skal sjekke pris på programmene som er nevnt. Kan ikke skryte av å være så veldig erfaren med å lage slike brosjyrer men skal gjøre et forsøk nå og håper det blir bra!

Det jeg trenger er et program som jeg kan samle bilder og tekst i og sette det opp slik jeg har tenkt. Om kvaliteten ikke blir bra nok for trykking så kan kanskje den som skal trykke det opp kan legge det inn i et program som har bra kvalitet.....Blir nesten dobbelt arbeide hvis det blir slik, ja.

Bortsett fra at layouten da er ferdig bestemt!! Bildene jeg skal bruke er brukt i annonser før så kvaliteten på disse er bra for trykk.

Dette blir et spennende prosjekt!!! 8)

Gjest Anonymous
Skrevet

Her kan du kjøpe indesign alene, og [ur=https://eurostore.adobe.com/cgi-bin/no1/templates/product.html?id=36WSUzNj&mv_arg=CSTPl]her kjøper du hele CS pakka som også inneholder blant annet Photoshop og Illustrator.

At du blir anbefalt å kjøpe Quark høres på meg helt hårreisende ut med tanke på at du ikke har kjennskap til programmene fra før. Prisen for en Quark-lisens ligger laaaaaaaangt over det du må ut med for Indesign.

Skrevet

MS Publisher er yppelig til å lage slike ting.

Bilder og tekst kan plasseres der man vil ha dem uten at ting forsyver seg.

Koster jo noen kroner (hvis man ikke har det fra før da), men er lett å bruke og veldig anvendelig til både brevskriving, publikasjoner, visittkort osv.

Skrevet

:D Tusen takk igjen for hjelpen :D

InDesign blir for dyrt for mitt bruk....

Men Ms Publisher kjenner jeg litt til (skulle kommet på det litt før...) og det tror jeg er det beste for det jeg skal gjøre på mitt nivå!! Får programmet senere idag så da er det bare å sette igang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...