AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #1 Skrevet 23. mars 2012 Hei. Jeg og min samboer har et flott lite barn, og det er grunn til å tro at samboerens gudbarn vil tilbringe en del tid her etter hvert, og omvendt, da. Problemet er bare det at huset ligger rett ved havet. Dvs. hagen vår er på tre "platååer". Det første som ligger rett ved huset, så er det en trapp ned til midtplatåået hvor det er hagedam, grillplass etc, også går det en trapp til ned til det nederste, hvor det er et større område hvor man kan løpe og leke, hvor vi kommer til å sette opp sandkasse, kanskje trampoline med tiden. Det er også det området hunden boltrer seg mest på. Tomta vår stopper ved en steinlinje som ligger rett ved strand/fjære. Det er utrolig langgrunt, men uhell kan jo skje uansett. Når kan man egentlig la et barn være ute alene? Jeg er redd for at guttene skal få et innfall om å gå ut i vannet og leke om sommeren, også skjer det en eller annen ulykke. Enda skumlere hvis han gjør dette alene, for da kan ikke den andre løpe etter hjelp. Så hva mener dere er forsvarlig? Jeg må nok overvåke dem konstant når de er ute i hagen vår, noe annet er ikke et alternativ. Men ja, jeg lurer altså på når man kan slippe dem ut av syne?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #2 Skrevet 23. mars 2012 Hmm ja, jeg tror kansje jeg hadde ønsket å være i nærheten om barna vil leke i fjæra. Hvor gamle er ungene? Jeg tror det er viktig at dere lærer ungen deres sjøvett siden dere bor så nært vannet, og når dere vet han forstår disse reglene, er ansvarlig og selvstendig så blir det jo med ett mye tryggere. En kaotisk og vill gutt som ikke respekterer naturen burde kansje ikke være alene i fjæra. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 Du må nå bare følge med til du vet at barnet forstår konsekvensen av å ramle i havet uten å kunne svømme. Dvs ganske mange år.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #4 Skrevet 23. mars 2012 sommer huset vårt er ved vannet...da vi var små måtte vi gå med redningsvest hele tida ute. 1
Gjest uAnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #5 Skrevet 23. mars 2012 Jeg surra rundt i fjæra alene fra jeg var fire år gammel, gikk ut i vannet èn gang for å leke vannmanet og da kom det nabokoner stormende fra hvert eneste hus i området og skrek og kjeftet på meg. Aldri vært så redd i hele mitt liv, etter det holdt jeg meg på god avstand fra havet, var kun i fjæra for å finne skatter. Men det er 20 år siden da, jeg vet ikke om nabokoner anser seg selv for å være barnevakt automatisk hver gang en unge kommer innenfor en radius på 50 meter fra huset demmes, nå for tiden.. 1
Tropic Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Vet ikke om dette er et alternativ for dere ut i fra hvordan dere bor, men kan dere ikke lage gjerde rundt området, slik at om de skal ned til fjæra må en port åpnes? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #7 Skrevet 23. mars 2012 De bør jo være svømmedyktige før de kan være alene. Dvs kunne svømme minst 200 meter. Selv da vil jo ulykker kunne skje ved at de jumper uti når det er for kaldt, faller og slår seg etc etc etc.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #8 Skrevet 23. mars 2012 Jeg er født og oppvokst på "kaikanten", men fikk ikke lov å leke ved vannet før jeg kunne svømme, noe jeg lærte allerede ved 6-7 års alderen. Likevel var det det aller mest spennende å gjøre, stikke ned dit uten lov og snike seg under kaien for å leke. Vi falt i vannet flere av oss, ble berget i land av kompiser med stokker og pinner vi kunne holde oss fast i. Prøvde oss på å stå på isflak som fløt ut, livsfarlig lek! Det jeg prøver å si er at man ikke slipper ut barn i ikke svømmdyktig alder uten tilsyn, never! En av mine venner druknet da hun skulle ta seg en liten tur ned til båten ved kaikanten, falt mellom den og kaien og ble funnet alt for sent.... Alternativet i dag er redningsvest ved lek ute nær havet.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #9 Skrevet 23. mars 2012 Jeg er født og oppvokst på "kaikanten", men fikk ikke lov å leke ved vannet før jeg kunne svømme, noe jeg lærte allerede ved 6-7 års alderen. Likevel var det det aller mest spennende å gjøre, stikke ned dit uten lov og snike seg under kaien for å leke. Vi falt i vannet flere av oss, ble berget i land av kompiser med stokker og pinner vi kunne holde oss fast i. Prøvde oss på å stå på isflak som fløt ut, livsfarlig lek! Det jeg prøver å si er at man ikke slipper ut barn i ikke svømmdyktig alder uten tilsyn, never! En av mine venner druknet da hun skulle ta seg en liten tur ned til båten ved kaikanten, falt mellom den og kaien og ble funnet alt for sent.... Alternativet i dag er redningsvest ved lek ute nær havet. Grusomt. Det var veldig trist å høre..
Gjest kjemi Skrevet 23. mars 2012 #10 Skrevet 23. mars 2012 Jeg er oppvokst ved sjøen, og fjæra (egentlig ikke en fjære, men et kaiområde med båter, og ganske dypt vann) lå nedenfor lekeplassen, nedenfor et lite skogholt. Vi fikk ikke lov å gå ned til sjøen alene, og det ble prentet inn nesten hver dag i en periode. Av og til gikk vi likevel, men jeg hadde sånn vannskrekk at jeg var alltid ekstremt forsiktig der nede. Men ved feriehuset vårt ligger det en fin fjære rett nedenfor veien, og de voksne kunne se oss fra kjøkkenvinduet. Da fikk vi lov å være alene (sammen med flere barn, aldri helt alene) i fjæra fra vi var ca 6-7 år, men med redningsvest, og beskjed om at fløyta skal kun brukes i nødstilfelle. Og det respekterte vi. Jeg fikk også reise med båt alene sammen med en venninne da jeg var ti år, hun var ni, og det gikk helt fint.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #11 Skrevet 23. mars 2012 Du får kle på dem redningsvest og sykkelhjelm når de skal ut og sette dem fast i en slik springeline som hunder har...
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #12 Skrevet 24. mars 2012 Takk for svar, folkens. Ja det er vel det som er fornuftig, å i alle fall vente til dem er gode svømmere, så får man se, da. Forhåpentligvis syns de fjøs med hest og gårstun er mer spennende enn fjære og vann, slik at de holder seg oppe hos dem og ikke hos oss.. Er jo lov å håpe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå