Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å leker litt med tanken på å skaffe meg en hund, og har derfor en del spørsmål rundt dette. Har aldri hatt hund før, og ingen i familien har hund. Har alltid hatt katt, men det å ha en hund blir jo noe ganske annet.

For det første vil jeg gjerne ha litt tips om raser jeg kan sjekke ut. Har lest mye om forskjellige hunderaser, men det er jo en hel jungel der ute, og det er veldig greit å få høre litt om folks personlige erfaringer med de forskjellige rasene.

Har tenkt mye gjennom hva jeg ønsker i en hund:

-Jeg ønsker en hund som tåler å være litt alene på dagtid mens jeg er på jobb/skole, samtidig som jeg har mye ledig tid utenom dette. Er selv glad i å gå tur, og ønsker meg en turkamerat.

- Holder også på med hest, så det må være en hund jeg kan ha med i stallen, og som tåler å være rundt andre dyr. (Dette har jo såklart mye med sosialisering å gjøre). Har en aktiv hundeklubb i nærheten, så er interessert i å ta med hunden på treff o.l :)

-Familievennlig. Har ikke barn selv, men har noen tantunger som ofte er på besøk. (Fult klar over at barn og hund sammen kun blir under oppsyn)

-Vil ikke ha en hund med sterkt jaktinstinkt, den skal kunne gå løs uten å stikke av.

- Tåler litt bjeffing, men vil ikke ha en hund som bjeffer som en gal av alt mulig.

- Liten til middels stor hund. Og helst ikke en rase som sikler mye. Er ikke så glad i de aller minste rasene som gneldrer i ett sett. Er ikke ute etter en "veskehund" ;)

Har hatt tanken på å skaffe meg hund litt i bakhodet i mange år, men først nå jeg har begynt å vurdere det litt mer seriøst. Hvis det blir til at jeg bestemmer meg for å få meg hund blir det nok ikke før om 1-2 år, for jeg vet at det krever mye planlegging, og at det innebærer et stort ansvar å ha en hund. Har mye å sette meg inn i, å lære først.

Tar gjerne i mot tips om gode bøker om hund.

Kommer nok med flere spørsmål etterhvert, men dette er vertfall en start :) Setter stor pris på alle råd.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke skal ha den til utstilling kan du likegodt kjøpe deg en blandingshund. De har betydelig mindre risiko for sykdommer, og har som oftest et ganske godt gemytt :)(Min er over 3 år, og har ikke vært syk en eneste dag i livet sitt)

Hvis du helst vil ha rasehund må du lese deg kraftig opp om emnet, for mange av disse rasene er avlet nesten til det ubrukelige. Anbefaler deg isåfall å se litt på Animal Planet dog 101 om du har den kanalen :) De sender det ganske ofte.

Men som sagt, hvis du vil ha lav innkjøpspris og lave utgifter pga sykdom burde du gå for blandingshund. Det er vanskelig å gå feil der.

AnonymBruker
Skrevet

jeg anbefaler å skaffe deg hund i en lengre ferie..sommerferien?

for en helt ny valp er ikke klar til å være alene hele dagen fra dag 1.

du må begynne med å være litt borte fra den også venne den til mer å mer.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke skal ha den til utstilling kan du likegodt kjøpe deg en blandingshund. De har betydelig mindre risiko for sykdommer, og har som oftest et ganske godt gemytt :)(Min er over 3 år, og har ikke vært syk en eneste dag i livet sitt)

Hvis du helst vil ha rasehund må du lese deg kraftig opp om emnet, for mange av disse rasene er avlet nesten til det ubrukelige. Anbefaler deg isåfall å se litt på Animal Planet dog 101 om du har den kanalen :) De sender det ganske ofte.

Men som sagt, hvis du vil ha lav innkjøpspris og lave utgifter pga sykdom burde du gå for blandingshund. Det er vanskelig å gå feil der.

Men om blandingshunden har godt gemytt eller ikke kommer vel an på foreldrene, og hvilke raser det er blanding av? Har hørt det at blandinger ofte er "friskere" enn renrasede hunder ja, og det er jo en fordel. Men føler det er litt vanskeligere å forutse hva du faktisk får når du kjøper en blanding, i tillegg til at det er godt å faktisk ha en oppdretter som kan følge opp litt siden det blir første hunden min. Flere som har tanker rundt dette?

• Liker 3
Skrevet

jeg anbefaler å skaffe deg hund i en lengre ferie..sommerferien?

for en helt ny valp er ikke klar til å være alene hele dagen fra dag 1.

du må begynne med å være litt borte fra den også venne den til mer å mer.

Ja, det har jeg tenkt på :) Sommerferien er nok beste tiden. Hvordan har andre som har kjøpt seg valp løst dette?

Skrevet

Jeg har hatt to blandingshunder og begge to har vert usedvanlig friske. Var kun hos vetrinær når de skulle ha vaksiner, chip og vanlig helsesjekk. Den første hunden var blanding av sheltie og toller, veldig pen hund Oh passe størrelse (litt større en sheltien) men ekstremt aktiv og smart. Ingen enkel blanding for en førstegangseier. Senere hadde jeg en blanding av drever (50%) og border collie (25%) og beagle (25%). Denne hunden var den perfekte hund, litt snålt utseende, passe stor (rakk ca litt under knærne på meg) men rolig, stakk ikke av og likte lange turer i helgene. Ettersom jeg har fått vite var hele kullet rolige.

Begge hundene var hannhunder og to helt forskjellige opplevelser.

Dersom du går for blanding så sjekk hvilke raser det er og hvordan rasene passer sammen.

Nå skal jeg ha ny hund og da blir det en sheltie.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Men om blandingshunden har godt gemytt eller ikke kommer vel an på foreldrene, og hvilke raser det er blanding av? Har hørt det at blandinger ofte er "friskere" enn renrasede hunder ja, og det er jo en fordel. Men føler det er litt vanskeligere å forutse hva du faktisk får når du kjøper en blanding, i tillegg til at det er godt å faktisk ha en oppdretter som kan følge opp litt siden det blir første hunden min. Flere som har tanker rundt dette?

Blandinger kan bli bra, og de kan bli dårlig. Helt avhengig av hvor mye man kjenner til slektskap bakover, om rasene i blanding har overlappende genetiske sykdommer etc. At de er friske basert på anekdotiske bevis blir gjerne brukt som argument, samtidig har jeg lest at mindre pengebruk på veterinær skyldes at det er lettere å avlive en blandingshund (men jeg vet ikke om det er gjort gode undersøkelser på det).

Oppdretter var gull verdt for oss da vi fikk vår første, ikke egentlig en typisk førstegangshund, men den perfekte hunden for oss ;) Ikke en rase for deg ut fra det du skriver, så jeg skal ikke komme med en lang utledning her om hvor flott lapphundrasene er, det er sikkert andre som har andre passende raser :)

(Vår hund har faktisk vært hos veterinær en gang i løpet av 12 år, og det var i forbindelse med at han ble påkjørt (i bånd) av en bil og problemer etter dette. Betyr det at jeg kan si at lapphunder er en ekstremt sunn rase!?)

Endret av Wolfmoon
Gjest Cupcakes
Skrevet

Ja, det har jeg tenkt på :) Sommerferien er nok beste tiden. Hvordan har andre som har kjøpt seg valp løst dette?

Når vi fikk valp for litt over et årsiden tok samboeren min ut 1 uke ferie den første uka, og keg tok ut 2 uker, men pga av litt helligdager og fridager ble vi totalt hjemme med han i rett over 4 uker. Da hadde vi trent på å være alene hjemme siden dag 2, og han klarte seg font hjemme noen timer, jeg jobbet maks 5 timers dag, og bor 15 min unna jobben, så samboer og jeg byttet på å dra hjem i pauser å lufte han.

Gjest Cupcakes
Skrevet

(Vår hund har faktisk vært hos veterinær en gang i løpet av 12 år, og det var i forbindelse med at han ble påkjørt (i bånd) av en bil og problemer etter dette. Betyr det at jeg kan si at lapphunder er en ekstremt sunn rase!?)

Lapphunder går for å være en av de friskeste rasene på Agria sine lister ;)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jada. Men de har også genetiske sykdommer, heldigvis er raseklubben oppmerksom på det :) poenget var bare at anekdotiske historier ikke er bevis på det verken for rase- eller blandingshunder :)

Gjest Cupcakes
Skrevet

Jada. Men de har også genetiske sykdommer, heldigvis er raseklubben oppmerksom på det :) poenget var bare at anekdotiske historier ikke er bevis på det verken for rase- eller blandingshunder :)

Vet det, har lapphund selv ;) poenget var at ja, de er faktisk en veldig firdk rasen, selvom de har genetiske sykdommer. Men som du sier, heldigvis er raseklubben opptatt av det, og jeg håper inderlig at oppdretterene rundt om fortsetter å være seriøse, og ta de tingene på alvor, nå som rasen (den fisnke hvertfall) vokser såpass mye som den gjør.

Å man vil kunne finne sykdom hos alle raser, derfor synes jeg det er utroig viktig å kunne se bakover på stamtavlene til avlshundene, derfor ville jeg gått for renraset hund, der er det mye lettere å se hva man faktisk får enn ved blandinger som gjerne er blandet med mange forskjellige raser og lite info om sykdomshistorie og gemytt.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Noe med gjeterblod vil bli bra til deg. De følger gjerne hesten når du rir på tur. Islandsk Fårehund, Assuie etc. Ellers er finsk lapphund en helt fantatisk rase.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Alt dette du skrev her, er helt feil.

Blandingshunder har de samme sjangsene for å få arvelige sykdommer. De kan til og med få flere arvelige sykdommer da de har gener for mer sykdom. Og at gemyttet er bedre er virkelig ikke sant. De fleste hunder, som blir avlivet pga dårlig gemytt, er blandingshunder.

Det som er, er at det avlives flere blandingshunder enn renrasa. Men det blir ikke registrert på samme måte fordi de gjerne ikke har forsikra sin blanding. Og det finnes ingen register over blandinger så man kan ikke føre opp gode statistikker.

Så å si at blandinger er friskere, både fysisk og psykisk, er helt feil!

• Liker 2
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Noe med gjeterblod vil bli bra til deg. De følger gjerne hesten når du rir på tur. Islandsk Fårehund, Assuie etc. Ellers er finsk lapphund en helt fantatisk rase.

Svensk er heller ikke så verst, men tror begge faller gjennom på bjeffekravet til ts ;)

Skrevet

Eurasier... ;)

Gjest IngvildSF
Skrevet

Hva med dansk svensk gårdshund? :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå må du gi deg. Det vanskeligere å ikke gå feil når man velger blandingshund. Selv om man vet hvilke raser den er blanding av vet man ingenting om hvilke egenskaper fra rasene som vil slå ut. Foreldrene til blandingshunder som regel heller ikke helsesjekket, øyelyst, røntget osv, og da blir det veldig vanskelig å vite hva slags mix av helseproblemer denne blandingen kan ha.

At blandingshunder er friskere enn rasehunder er en gammel myte, og det er ingenting i det utsagnet som stemmer overens med virkeligheten.

Personlig har jeg ingenting imot blandingshunder, men jeg har noe imot folk som bevisst avler blandingshunder.

Det er mye bedre å støtte en ærlig og seriøs oppdretter som setter helse og gemytt først og avler for å forbedre sunne raser og beholde raseegenskaper. Du har også muligheten til å sjekke linjer for sykdom før du kjøper valp, noe som er veldig viktig i disse dager. Selvfølgelig kan en rasehund bli syk selvom linjene er friske (man finner nok ikke noe perfekt, men for å sette det på spissen), men da har man hvertfall tatt de forhåndsreglene man kan for å få en friskest mulig hund.

Dessuten er det ingen hemmelighet at oppdrettere som driver seriøst jobber med sosialisering og miljøtrening av valpene fra de er noen uker gamle, og dette er utrolig viktig for videre utvikling av hundene. Det ligger mye jobb bak rasehunder fra seriøse oppdrett og du får så utrolig mye igjen for det.

(jeg må gjenta 'seriøs oppdretter' for du får dessverre også rasehunder fra virkelig useriøse oppdrettere)

Som en annen skrev i en annen tråd: Har man ikke råd til å betale engangssummen for rasehund, har man heller ikke råd til utgiftene som følger med en hund. ALLE hunder kan bli syke eller skade seg, og veterinærutgiftene kan komme på langt over 30000 kr.

Så argumentet 'jeg vil ha en billig hund' er ganske på trynet.

Å ha hund er DYRT, og hvis man vil prøve å unngå mest mulig veterinærutgifter kjøper man selvfølgelig en hund fra kjente linjer med lite sykdom.

Men de kan være rimelig verbale, som resten av lapphunder og spisshunder. Bortsett fra det er det en fantastisk rase. Du kan jo sjekke den ut, TS?

Hva med dansk svensk gårdshund? :)

Syns også den oppfyller alle TS sine krav :)

Ellers er det dessverre mye bjeffing på mange av de passende rasene. Jeg tenkte på pincher, manchester terrier, sheltie bl.a, men de er ikke ukjent for bjeffing.

Ellers ville en whippet vært fin til deg, men de har veldig mye jaktinnstinkt igjen.

Endret av mysticmoo
Skrevet

Her var det mange svar allerede :)

Ser ut som jeg tenker riktig angående det å kjøpe blandingshund ja. Prisen på hunden er IKKE noe hinder. Det koster like mye å ha en billig som en dyr hund, og kjøpesummen er kun en engangsavgift. Det viktigste er at jeg finner rette rasen for meg.

Det at hunden skal kunne følge meg på tur når jeg er ute å rir er ikke nødvendigvis et krav, kommer først og fremst til å aktivisere den ved å gå tur, også må jeg vel finne en aktivitet som også stimulerer hunden psykisk, alt ettersom hvilken rase jeg ender opp med.

Jeg bor i leilighet, så må ha en hund som er rolig innendørs, samtidig som den ikke blir altfor daff når vi er utendørs.

De hunderasene jeg har vært mest borti fra før er Aussie, schäfer og islandsk fårehund. Alle disse rasene liker jeg godt, men vertfall aussie og schäfer blir litt for aktive for meg. Er veldig redd for å ikke kunne gi hunden nok stimuli, vil for all del ikke ende opp med en understimulert hund. Islandsk fårehund føler jeg passer bedre om jeg bodde litt mer landlig til, slik det kunne gått løs utenfor huset når jeg er hjemme.

Dansk-svensk gårdshund, og lapphund syns jeg begge er nydelige hunder, men de passer kanskje ikke for meg som bor i leilighet? Leser at Dansk-svensk gårdshund er et velutviklet jaktinstinkt?

Sheltien virker som en aktuell hunderaser for meg, har truffet noen individer, og har fått et godt inntrykk av rasen.

Eurasieren har jeg sett meg ut som en aktuell rase, det jeg har lest syns jeg virker veldig interessant!! Vært inne på flere oppdretter sider og siklet :gjeiper:

Hva med Collie? noen som har erfaring me de?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nesten så jeg vil komme med et forslag om labrador her. De jeg kjenner til oppfyller iallefall kravene dine, og en i nær familie har en labrador som ikke vet om noe bedre i verden enn å være med på ridetur og passe på at alle hestene er med (les: holder seg i nærheten av hestene løs).

De jeg kjenner til er også kosegriser som godt kan ligge foran peisen en kald og ufyselig vinterdag, men som likevel er med på det meste.

• Liker 1
Skrevet

Har begynt å lese litt om whippet om pincher :) Høres ut som fine hunder det også!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...