Gå til innhold

Tips til studenter for finansiering av sommerleien!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er bosituasjonen deres? Har dere klart å spare opp penger? Jeg ser mange bekymrer seg over og stresser med sommerjobb nå i eksamenstiden.

Jeg må betale 10 000 kr for sommeren. Jeg kunne flyttet, men dette er best for meg. Ikke er det lett å finne ny hybel heller til høsten.

Jeg har faktisk ikke jobb ved siden av lån. Satt av 10 000 kr i budsjettet mitt i starten av skoleåret, slik at dette ikke har vert særlig merkbart.

Lommepenger for resten av sommeren, hjemreise osv. løser jeg med å sette av et par tusen i starten av skoleåret, i tillegg til at det spares mye i eksamenstiden. + salg av skolebøker etc.

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh, jeg tar meg en sommerjobb så klart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

bytta hybel jeg...

men det er kansje ikke relevant siden jeg skulle bytte by til høsten;P

AnonymBruker
Skrevet

I år har jeg ingen leie i ferien heldigvis, men tidligere har jeg spart. Det hjelper lite å få sommerjobb når du ikke får første lønn før i juli eller august.

Så da må man eventuelt jobbe året rundt eller skaffe seg jobb i eksamensperioden.

Ifjor betalte jeg juni/juli leia med kredittkort.

AnonymBruker
Skrevet

Eh, jeg tar meg en sommerjobb så klart.

Tenkte på alternativer uten sommerjobb siden ikke alle kan klare å skaffe det, eller har spesielle ønsker om det. Litt dårlig formulering men.

Skrevet

Jeg jobber. Ellers måtte jeg ha satt av studielånet, men pga situasjonen har ikke det vært mulig. Uansett, jeg ville gjort hva som helst for å få tak i en jobb, jeg klarer nesten ikke å se noe annet alternativ.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Låner av venner eller foreldre, selv om det er fy-fy :nei:

Det beste er å ta opp kreditt i banken, og betale tilbake så fort som mulig. Så får man være flink å sette av penger når studielånet kommer til høsten.

Skjønner at man ikke får betalt ut lønn for sommerjobb før august/september, så det hjelper ikke på husleien for juni og juli (og august?)

AnonymBruker
Skrevet

Låner av venner eller foreldre, selv om det er fy-fy :nei:

Det beste er å ta opp kreditt i banken, og betale tilbake så fort som mulig. Så får man være flink å sette av penger når studielånet kommer til høsten.

Skjønner at man ikke får betalt ut lønn for sommerjobb før august/september, så det hjelper ikke på husleien for juni og juli (og august?)

Jeg tenker litt på det. Er det virkeli så fy-fy å låne med foreldrene, evt. få? Hvis man VIRKELIG har prøvd å skaffe seg jobb. Da syns jeg det er greit, så lenge det er greit for foreldrene.

Man kan vell også lage avtale med huseier om å betale senere? Et tips er å ta på ekstrajobber i juleferien!

Skrevet

Jeg tenker litt på det. Er det virkeli så fy-fy å låne med foreldrene, evt. få? Hvis man VIRKELIG har prøvd å skaffe seg jobb. Da syns jeg det er greit, så lenge det er greit for foreldrene.

Man kan vell også lage avtale med huseier om å betale senere? Et tips er å ta på ekstrajobber i juleferien!

Når man låner av noen man kjenner godt, som foreldren, er det lett å la være å betale tilbake, og å utsette i det lengste. Eller man liksom "glemmer" det. Om foreldrene vil sponse, er det jo helt greit. :)

Om man låner av venner, kan det lett skjære seg om man ikke stoler helt på vennene, eller man utsetter det i det lengste før man betaler tilbake. Plutselig blir det ord mot ord.

Det beste er å ha en kontrakt, med mindre man låner av en venn man stoler 100% på.

Jeg ville ikke hørt med huseier om å få utsatt å betale husleie, for det kan virke negativt. Det bør man spørre om når det virkelig er krise.

Om du ikke får kreditt i banken, kan du liksom høre med venner og familie før du spør huseier - huseier er siste utvei.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har studenthybel, og har fått hybel til høsten og:) jeg bor hjemme hos foreldra mine om sommeren og jobber i byen der.... så jeg og noen venninner leier en hybel sammen der vi oppbevarer tingene våre om sommeren, så vi deler på leia^^

kanskje ikke så enkelt for de som leier privat da. (studenthybel er en finfin ting:P)

AnonymBruker
Skrevet

Stikkordet her er vel langsiktig planlegging. Har man litt lite penger generelt, så må man bare sette av penger slik at man kan betale husleien om sommeren også.

Jeg tjente nesten 50k på sommerjobben i fjor, og da er det klart at jeg klarer å sette av de 11 000 som går med til juni/juli-leie selv om jeg bor et annet sted store deler av juni og hele juli. Dessuten får jeg feriepenger fra i fjor i juni, og skattepengene utbetales vel også omtrent da?

Klarer man ikke å finansiere sommerleie ved hjelp av fjorårets sommerjobb, studielån el.l., så er det jo klart at man bør ha en deltidsjobb i tillegg til studiene (igjen: tenk litt langsiktig, så unngår du å jobbe i eksamenstiden). Det er jo en utgift man vet at kommer!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...