Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2012 #1 Skrevet 22. mars 2012 Dette har jeg tenkt på, ser det i ett sett hos mine venninner som har barn. Barn på 1år og oppover som får mobilen i handa, klikker på taster og trykker på skjermen som de vil.. Så kommer foreldrene: "ånei, viktige sms er slettet", "faen, nå blir det dyrt" når det viser seg at telefonen lå tilkoblet wap et døgn. For ikke å snakke om da et barn ringte nødtelefonen så mange ganges at de til slutt sendte en politibil hjem til dem for å undersøke. Moren, min venninne, bare lo og syntes det var stas hun. Jeg sa at "joda, det er og en måte å se det på". Når jeg av og til sender sms til venninner hender det at jeg får skriblerier til svar, mange meldinger og. Så et par timer senere kommer det "oi, beklager, prinsessa mi svarte deg selv hun!". Ok, hvorfor får unger FORTSATT bruke foreldrenes mobil etter slike episoder? Har de ikke egne leker og rangler? 8
Gjest jente Skrevet 22. mars 2012 #2 Skrevet 22. mars 2012 Helt enig med deg! Ingen grunn til at unger skal få trykke vilt på telefoner, det kan fort bli dyrt. Jobber i NetCom Shop og vi får hele tiden inn frustrerte foreldre som har fått låst telefonen sin fordi "sjarmtrollet" fikk herje fritt med den. Og så kjefter de på meg når jeg sier at den må sendes på service og at det koster penger... 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #3 Skrevet 22. mars 2012 Uansvarlig, spesielt ang nødtelefonen som GARANTERT har viktigere ting å gjøre. Hadde sagt ifra jeg.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #4 Skrevet 22. mars 2012 Ungene vil jo gjerne bruke telefonen slik de voksne gjør ... Det hadde i alle fall vært smart å gi dem en gammel telefon uten simkort, eller helst en leketelefon uten ringemuligheter. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #5 Skrevet 23. mars 2012 Ungene vil jo gjerne bruke telefonen slik de voksne gjør ... Det hadde i alle fall vært smart å gi dem en gammel telefon uten simkort, eller helst en leketelefon uten ringemuligheter. Mine venners barn blir ofte youtubefanatikere rett før de fyller 2år. Blandt mine nære venner er det alltid fedrene som lar småfolket styre den lille skjermen, men blandt yngre bekjente ser jeg jentene er like ille. Tror en mobil med skjerm som ikke funker hadde vært lite populært...
Teqi Skrevet 23. mars 2012 #6 Skrevet 23. mars 2012 Telefoner uten simkort kan fremdeles ringe nødnummeret. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #7 Skrevet 23. mars 2012 Ungene vil jo gjerne bruke telefonen slik de voksne gjør ... Det hadde i alle fall vært smart å gi dem en gammel telefon uten simkort, eller helst en leketelefon uten ringemuligheter. Eller så kan man innse at vi snakker om SMÅ BARN og heller gi dem passende leker. En mobil, i bruk eller ei, er ikke et passende leketøy for et barn. Har det virkelig blitt sånn at barn absolutt må leke med noe fordi de synes det er interessant? MÅ et barn ha en mobil å leke med fordi de vil gjøre som voksne gjør? Nei det må faktisk ikke det. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #8 Skrevet 23. mars 2012 Min gutt får ofte lov å spille på mobilen min. Tror det er noe av det morsomste han vet om når han får lov å spille angry birds, cut the rope og diverse "klikk for å se bilde av dyr og hør lyden de lager". Han får dog aldri lov å låne mobilen uten at jeg er der med han og ser hva han gjør. Mobiltelefonen min er ikke et leketøy han får gå rundt å styre med som han vil. Dessuten er det veldig koselig når han kommer "spille spille", "sitte sitte" med det søteste blikket :D Så da skal han sitte på fanget og kose seg mens VI spiller litt på mobilen
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #9 Skrevet 23. mars 2012 Ofte var kanskje litt feil sagt. Men kanskje en 10-20 minutter om dagen.
Jade Skrevet 23. mars 2012 #10 Skrevet 23. mars 2012 Skal unger leke med gamle mobiler, så ta ut batteriet slik at de ikke ringer nødtelefonen. Jeg har ingen medlidenhet for foreldre som lar ungene leke med dyre ting og ender opp med at de blir ødelagt, ringer spåtelefoner eller at de kjøper farmville-bær for 17000,- 5
O'hara Skrevet 23. mars 2012 #11 Skrevet 23. mars 2012 Jeg bruker mobilen til tider som en avledning, men hun får aldri leke med den uten at jeg er i nærheten. Og, om mobilen blir ødelagt, så er jeg da helt klar over at det da vil være min egen dumskap. Det hjelper med da ikke å kjefte på noen?? 2
Vibi Skrevet 23. mars 2012 #12 Skrevet 23. mars 2012 Min gutt får ofte lov å spille på mobilen min. Tror det er noe av det morsomste han vet om når han får lov å spille angry birds, cut the rope og diverse "klikk for å se bilde av dyr og hør lyden de lager". Han får dog aldri lov å låne mobilen uten at jeg er der med han og ser hva han gjør. Mobiltelefonen min er ikke et leketøy han får gå rundt å styre med som han vil. Dessuten er det veldig koselig når han kommer "spille spille", "sitte sitte" med det søteste blikket :D Så da skal han sitte på fanget og kose seg mens VI spiller litt på mobilen Sønnen vår spiller også på farens iphone. Han finner fram til spillene selv, og har aldri opplevd at han har sendt meldinger, ringt noen eller noe sånt. Og faren sitter alltid der sammen med han, han får ikke lov til å fly rundt med telefonen alene.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2012 #13 Skrevet 23. mars 2012 ts her, godt vi er flere som er enig! Det er vel bare koselig å la barn se litt på mobilen under oppsyn, men de som bare gir vekk telefonen og lar barna løpe vekk med den, de forstår jeg ikke..
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #14 Skrevet 23. mars 2012 Småbarn skal ikke fikle med mobilen uten tilsyn, sånn er det.
Pialill Skrevet 23. mars 2012 #15 Skrevet 23. mars 2012 Jeg ser ikke problemet med å la barnet låne mobilen innimellom, men da selvfølgelig med flymodus på! da kan ikke tassen ringe nødnr eller noen andre strømmen av er jo ikke noe kjekt, i hvertfall ikke for de barna over ett som klarer å spille enkle spill (type trykk på katten og den mjauer, trykk på vannet og den får mat... osv)
effy Skrevet 23. mars 2012 #16 Skrevet 23. mars 2012 Barnet mitt (2,5) får leke med mobilen min noen ganger. Jeg ser ikke problemet med det. Han vet utmerket godt hva han får lov til og ikke. Og det er jo bare å sette på flymodus.
sauen87 Skrevet 23. mars 2012 #17 Skrevet 23. mars 2012 Barna mine får ikke lov til å leke med mobilen min. Jeg kan vise dem bilder på telefonen, eller en video på youtube, men da er det JEG som styrer telefonen. De har lekemobiler, og syns det er like stas. Sitter på hver sin side av et rom og snakker i telefon med hverandre=P Mine er 2 og 4 år. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #18 Skrevet 23. mars 2012 når jeg leser TS's inlegg, så tenker jeg på babyene som sitter med telefonen i munnen. Uhygenisk og poengløst..
Gjest Gjest_noon Skrevet 23. mars 2012 #19 Skrevet 23. mars 2012 Jeg ser ikke helt poenget i at en 2 åring skal spille spill på telefon alene. Å bruke telefonen/pc eller lignende sammen med barnet og være aktivt deltagende og interessert er noe helt annet. Men samtidig syns jeg det er viktig at barna venter lengst mulig med å leke mye med teknologiske leker. Hvis foreldrene har et mål med det, feks. et spill på pc som stimulerer språk, lese-skrive utvikling eller lignende, så syns jeg det er positivt. Men å bruke sånt kun for å avlede hele tida er ikke greit. Jeg har jobba i barneskole og jobber nå i barnehage. Når et stort antall barn i alder 9 år får Iphone i julegave mener jeg det er noe alvorlig galt! HVA skal en 9åring med Iphone???? Jeg forstår at for mange foreldre og barn så er det en trygghet at barnet har mobil slik at de kan ringe hverandre etter skoletid, før foreldrene kommer hjem, på skoleveien og lignende. Men da holder det med en basic telefon med ringe/sms-funksjon. At en mer avansert telefon kan være like billig, at de har arvet en av foreldrene eller at "alle de andre barna har" syns jeg er en jævla dårlig unnskyldning..
Tweak Skrevet 23. mars 2012 #20 Skrevet 23. mars 2012 At barn blir kjent med og får bruke den teknologien som brukes i dag har jeg ingen problemer med, det er jo denne verdenen de skal vokse opp i! Selvfølgelig vil jeg heller at jenta mi skal like å herje ute i hagen og klatre i trær mer enn å sitte inne og spille, men det har jeg tenkt å regulere selv fremover. (hun er 2) Vi begynte å bruke mobilen til avledning da hun måtte på astmamedisin. Å se en filmsnutt av seg selv på dyrebutikken var perfekt avledning, da gjorde ikke masken over halve fjeset noe. Senere lærte hun å bla gjennom bildene selv. Plutselig kan hun å åpne tastelåsen og finne frem bildegalleriet. Hun har ikke lov til å holde på med telefonen alene, men hun får lov til å holde på med et lite tegneprogram og se på bilder mens hun sitter i sofaen sammen med meg eller pappaen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå