Gjest Armule Skrevet 25. mars 2012 #21 Skrevet 25. mars 2012 Var innom Universitetssykehuset sist vinter i forbindelse med et møte, og det er eneste stedet jeg har vært hvor det sto masser av ski "parkert" utenfor inngangen. Mange brukte faktisk å gå på ski dit på vinteren, lysløypa gikk visstnok like forbi. Det kan du iallefall ikke gjøre ved UiO.... Ja! Ski på vinteren, sykkel på sommeren
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #22 Skrevet 25. mars 2012 Off topic, men det heter ikke Prestvatnet, det heter Prestvannet. Sorry, men jeg vokste opp like ved og feilstavingen i denne tråden gjorde meg litt gal 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #23 Skrevet 25. mars 2012 Var innom Universitetssykehuset sist vinter i forbindelse med et møte, og det er eneste stedet jeg har vært hvor det sto masser av ski "parkert" utenfor inngangen. Mange brukte faktisk å gå på ski dit på vinteren, lysløypa gikk visstnok like forbi. Det kan du iallefall ikke gjøre ved UiO.... Den "skigarderoben" du tenker på er vel på MH-bygget, altså på medisin/helsefakultetet. Med.fak i Oslo (UiO) holder til ved Rikshospitalet, og jo, man kan faktisk gå på ski omtrent til døra der også, fra for eksempel studentboligene på Kringsjå. (Forskjellen mellom Oslo og Tromsø er såklart at i Tromsø kan MANGE gå på ski til universitetet siden lysløypa ligger "sentralt" på øya, mens i Oslo er det et fåtall som har den muligheten...) Kjenner flere som har skiene stående på universitetet og tar seg en tur ut på ski, før de drar tilbake til skolen, dusjer og leser videre.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #24 Skrevet 25. mars 2012 Den "skigarderoben" du tenker på er vel på MH-bygget, altså på medisin/helsefakultetet. Med.fak i Oslo (UiO) holder til ved Rikshospitalet, og jo, man kan faktisk gå på ski omtrent til døra der også, fra for eksempel studentboligene på Kringsjå. (Forskjellen mellom Oslo og Tromsø er såklart at i Tromsø kan MANGE gå på ski til universitetet siden lysløypa ligger "sentralt" på øya, mens i Oslo er det et fåtall som har den muligheten...) Kjenner flere som har skiene stående på universitetet og tar seg en tur ut på ski, før de drar tilbake til skolen, dusjer og leser videre. Sesongen er vel noe lengre i Tromsø også, vil jeg tro :gjeiper: Fortsatt mye snø der nå, mens det grilles på østlandet..... Ikke misunnelig nei....
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #25 Skrevet 26. mars 2012 Hei! Så flott å lese så mange positive tilbakemeldinger på Tromsø som studentby! Dette var en god start på uka. :-) Har bare lyst til å tipse om at Universitetet i Tromsø har ny, offisiell Facebook-side. Der finner du blant annet tjenesten "Spør en student", hvor studenter fra ulike studieprogrammer svarer på spørsmål om eget studie og om studentlivet i Tromsø. Du kan også kontakte oss i administrasjonen via chat. UiTs offisielle Facebook-side finner du her: https://www.facebook.com/UniTromso Ha en fortsatt fin dag! Mvh Liv-Inger, rådgiver ved avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt UiT :-) 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #26 Skrevet 26. mars 2012 En ting til: Har dere fått med dere Snu Norge-kampanjen? I kampanjens Facebook-spill kan du vinne gratis studielån og hybel i ett år (verdi 135 ooo kroner). Sjekk ut her: https://www.facebook.com/snunorge Liv-Inger :-)
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #27 Skrevet 26. mars 2012 Angående det med kollektivtilbudet; Vil det fikse seg i løpet av kort tid? Blir student til høsten, og må benytte meg at buss noen kilometer til universitetet. Jeg bruker bussene i Tromsø daglig. Det nye selskapet har hatt en del problemer, men det er mye bedre nå. Det største problemet er selvsagt de nye rutene, som skal kjøres inn, og ikke minst været. På høsten når du skal starte studiene, er det ikke snø, og det burde ikke være noe problemer da. Selv har jeg ikke opplevd noe særlig negativt med bussene, kun noen forsinkelser på noen minutter. Det finnes ulike ruter i Tromsø, og fra noen steder kan du ta i bruk flere ruter for å komme deg dit du skal. Altså, dersom den ene bussen ikke kommer, så finnes det andre alternativer. Selv ville jeg ikke bekymret meg noe over kollektivtransporten. Den går, og de aller fleste opplever ikke problemer. Dersom du skal flytte opp hit vil jeg heller fokusere på å få et sted å bo. Søk på studentbolig, slik at du i alle fall har tak over hodet. Sett inn annonse i Nordlys eller Tromsø-avisa om du vil leie privat, vær tidlig ute. Alt i Tromsø er ganske sentralt, siden byen ikke er så stor, men om du vil bruke minst mulig tid på transport til og fra universitetet, så kan det anbefales å bo et sted på Tromsøya.
Gjest tb_xtra Skrevet 26. mars 2012 #28 Skrevet 26. mars 2012 Jeg skal antakeligvis studere i Tromsø f.o.m. høsten 2012, og i den anledning lurer jeg på om noen her kan fortelle hvordan Tromsø er som studentby? I hvilke områder av byen/"øya" er det mest praktisk å bosette seg? Hvilke barnehager kan anbefales (for dere som har barnehagebarn)? Hvilke studentboliger (familieboliger) kan anbefales? Alle jeg har sett bilder av, ser rimelig shabby ut... Hei! Først og fremst: gled deg! Tromsø er ganske greit nordens paradis, rik på årstider, flott universitet og glade mennesker! Som studentby er Tromsø veldig bra, fadderuka sparker året i gang med mye informasjon for nye fjes i en ukjent by, ellers har uit også mange bra tilbud både i skolesammenheng og fritid. uit.no og sito.no anbefales. Tromsø er langt nord, så klær etter vær, vi har masse bra vær sommer og vinter, men vi har selvfølgelig også dårlige perioder. Tromsø og Nord-Norge har utrolig mye bra natur å by på som absolutt bør oppleves. Vil også anbefale å dra ut av byen og rundt. Absolutt et syn Tromsø har et bra kollektiv tilbud, har vært mye tull i det siste slik folk har nevnt tidligere, men det nye selskapet er i en innkjøringsfase så dette er nokså naturlig vil jeg tro. Selv kjører jeg bil, om dere er en barnefamilie vil jeg nok anbefale bil. Mange barnehager i Tromsø, ingen personlig erfaring, men vet at det er mange flinke folk i arbeid der. Angående boplass har jeg ingen efaring med studentsamskipsnaden, er dere flere ville jeg nok heller leid privat. Kan ikke peke ut et spesifikt område som er best i Tromsø. Hamna er forsåvidt kanskje erklært småbarn/familie område på øya. c: Lykke til!
TineB Skrevet 26. mars 2012 #29 Skrevet 26. mars 2012 Jeg skal antakeligvis studere i Tromsø f.o.m. høsten 2012, og i den anledning lurer jeg på om noen her kan fortelle hvordan Tromsø er som studentby? I hvilke områder av byen/"øya" er det mest praktisk å bosette seg? Hvilke barnehager kan anbefales (for dere som har barnehagebarn)? Hvilke studentboliger (familieboliger) kan anbefales? Alle jeg har sett bilder av, ser rimelig shabby ut... Hei og til Tromsø skal du være! Ettersom Mortensnes fikk nye studentboliger i 2010 ville jeg søkt meg dit. Det er greit å hive inn en søknad i dag om du ikke allerede har gjort det, slik at du blir prioritert. Universitetets barnehager skal, etter det jeg har hørt være veldig bra, spesielt Universet. Nå er dette bare noe mine venner med barn har uttalt, så jeg er ikke sikker selv. Selv har jeg ikke barn. Vil oppfordre deg til å bruke "Spør en student" på UiT sine Facebook-sider, vi er alle der for å svare på denne type spørsmål samt studierelaterte. Jeg har studert i Tromsø i snart 5 år og kunne ikke tenkt meg et bedre sted å være student. Selv om vi er ett av de fire klassiske breddeuniversitetene i Norge er vi annerledes. Den nærheten man har til sine forelesere og andre ansatte ved UiT finner man sjelden andre steder. Dette fører til et positivt læringsmiljø hvor man enkelt kan gi tilbakemeling på undervisningen som gis. Mvh TineB.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå