Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal antakeligvis studere i Tromsø f.o.m. høsten 2012, og i den anledning lurer jeg på om noen her kan fortelle hvordan Tromsø er som studentby?

I hvilke områder av byen/"øya" er det mest praktisk å bosette seg?

Hvilke barnehager kan anbefales (for dere som har barnehagebarn)?

Hvilke studentboliger (familieboliger) kan anbefales? Alle jeg har sett bilder av, ser rimelig shabby ut... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg bodde der var Storskogåsen populært hos barnefamilier fordi det var fine leiligheter og ligger fint til oppe på øya.

Selv bodde jeg med familie på Mortensnes og trivdes veldig godt. Nær universitetet, nær handelspark, barnehage osv.

Barnehagene tror jeg generelt er gode alle sammen.

Byen er levende og det er relativt mye å finne på.

Kunne godt tenke meg den studietiden igjen ... :jepp:

Lykke til!

Gjest finurlig
Skrevet

Er enig med Vinterspeil, Mortensnes/Håpet er nok en av de mest attraktive stedene å bosette seg, men Stakkevollan er også bra :) Og Kræmer. Men Tromsø har et fantastisk kollektivtilbud, så det er egentlig ikke så nøye :)

AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk kollektivtilbud?

Jeg studerer i Tromsø på første året, og jeg trodde "alle" var enige om at busstilbudet suger. Det har vel vært spesielt mye problemer i vinter med overgang til nytt busselskap, men likevel. Skal man basere seg på buss og ikke være avhengig av å sjekke når bussen går, nå bør man i alle fall bo på strekningen fra UiT til sentrum. Men selv da må man dra tidlig til universitetet for å vite at man faktisk kommer med bussen, det er ikke sjelden at bussene på morgenen bare kjører forbi fordi de er fulle.

Familieboliger har jeg ikke så god oversikt over, men Prestvatnet tror jeg er bra for barn. 3-romsene ligger i trehus foran den store kolossen av en blokk som utgjør resten av studentboligene der, og det er en del gress rundt ("hage"), kort vei til selve Prestvatnet med turstier og slikt, og også kort vei til både student- og kommunale barnehager. Aberet er jo at de leilighetene har trehvite vegger (og trehvitt betyr ikke hvitt, men trefarget!).

Skal du ha god standard, så må du nok se til det private markedet.

• Liker 2
Gjest finurlig
Skrevet

Jeg studerte i Tromsø 09-10, og jeg synes det var helt utrolig. Men så er jeg fra Kristiansand hvor kollektivtilbudet er til å gråte av..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal antakeligvis studere i Tromsø f.o.m. høsten 2012, og i den anledning lurer jeg på om noen her kan fortelle hvordan Tromsø er som studentby?

I hvilke områder av byen/"øya" er det mest praktisk å bosette seg?

Hvilke barnehager kan anbefales (for dere som har barnehagebarn)?

Hvilke studentboliger (familieboliger) kan anbefales? Alle jeg har sett bilder av, ser rimelig shabby ut... :sjenert:

Gratulerer med valg av flott studiested!

Tromsø er en fin studentby. Her er det ikke like mange studenter som Oslo, Bergen og Trondheim, så som student blir en kanskje mer "sett".

Tromsø er ingen småby, men heller ingen storby. Det er godt utvalg i butikker og nå er Nord-Norges største kjøpesenter under bygging - så utvalget blir større. I Tromsø er det mye som skjer på kulturfronten: Hålogaland teater, Kulturhus med diverse arrangement, stor kino, Studenthuset Driv med konserter og diverse andre arrangement, flere museer, i tillegg til mye annet. Her er det stort utvalg i kafeer, restauranter og utested. I umiddelbar nærhet til byen har du flott natur, hvis du liker å gå fjellturer eller gå på ski. På toppen av Tromsøya er lysløypa, som binder sammen øyas bydeler og korter ned avstanden mellom dem. Her kan du gå på ski om vinteren og turer om sommeren. I tillegg er det skibakke om vinteren med skitrekk (Bak-Olsen). Studentidrettshallen Kraft har hovedlokale i Breivika, rett ved lysløypa. Her er det billig trening. Både sal, spinning og styrke- og kondisjonsrom, i tillegg til TSI (studentidretten) med lag innenfor flere idrettsgrener. Karft Breivika har også muligheter for klatring. Kraft har også ei avdeling på Elverhøy eller Prestvannet (husker ikke hvilke av dem), men kondisjons- og styrkerom. I tillegg holder flere treningsstudio til i Tromsø, de fleste i sentrum, men SATS har to avdelinger (Langnes og sentrum). I vinterhalvåret holder ishallen åpent, du finner tennishall og klatrehall, svømmehaller (noe dårlig tilbud), lekeland for barn.

Det kollektive tilbudet i Tromsø er bra. Ja, det har vært mye styr i det siste med overgang til nytt busselskap, men det ser ut til å bedre seg nå. Det går ruter fra alle byens bydeler til universitetet - noen ekspressruter som kun går morgen og ettermiddag. Ellers går de fleste bussene hvert 15.- 20. minutt dagtid - noen ruter går oftere morgen og ettermiddag. Et månedskort koster 380 kr for studenter. Du kan også kjøpe busskort for 90 dager.

Universitetet i Tromsø har flere campuser:

Campus Breivika, hvor de alle fleste studier holder til, ligger nord på øya. Her er helsefag, realfag, ingeniørfag, samfunnsfag og humaniora, økonomi m.m. Breivika ligger vel omtrent 5 km nord for sentrum. Det helsevitenskapelige fakultetet er knyttet sammen til universitetssykehuset, så skal du studere helsefag er det glimrende. Det er bussforbindelser fra alle bydeler i Tromsø til campus Breivika, men noen av rutene er såkalte ekspressruter som kun går morgen og ettermiddag/kveld. Det er likevel ikke noe problem å komme seg hit. Lysløypenettet på øya, gjør det mulig å gå til campus Breivika fra flere områder på øya (Hamna, Stakkevollan, Mortensnes, Prestvannet, Workinnmarka).

På Mortensnes/Håpet er det studentboliger. Her bor det vel i hovedsak familier og boligene er vel av nyere standard. Handelspark (snart Nord-Norges største) og flyplass er noen av fasilitetene. Skal du ta buss herifra til Breivika, må du nok bytte buss i Giæverbukta (bussterminal hvor de fleste av byens ruter er innom), eller i sentrum (men det tar nok noe lengre tid). Ellers er det mulig å gå, det tar vel omtrent 30 min – en del oppoverbakker. :P

I bydelen Stakkevollan finner du studentboligene Stakkevollan og Ørndalen. Begge er vel av nyere standard – og noe høyere i pris. Fra Stakkevollan studentboliger tar det ca 10-15 min å gå til Breivika. Fra Ørndalen tar det noe lengre tid, siden boligene ligger øverst på Stakkevollan. Stakkevollan ligger i umiddelbar nærhet til lysløypa. Du finner også matvarebutikk og svømmehall/idrettshall på Stakkevollan. Bussforbindelsene fra Stakkevollan er veldig gode. Rute 20 går direkte til Breivika, videre til sentrum og til Kroken (den nordligste bydelen på fastlandet). Fra Stakkevollan studentboliger tar det vel 5-7 minutter med buss til uni og kanskje 10-15 min fra Ørndalen. Utenom rushtida tar det ca 15 min med buss til sentrum, men i rushtida omtrent 20-25 min. Rett sør for Stakkevollan er området Gimle. Her er det mange eneboliger med utleie, hvis du vil inn på det private leiemarkedet. Avstanden til uni blir enda kortere herifra. Rute 42 binder Stakkevollan sammen med Kvaløya, og bussen går helt til den ytterst bydelen i sentrumssonen, Storelva. På Storelva er det også studentboliger, fantastisk tilgang til natur med fjell rett utfor døra, men avstanden til sentrum er selvsagt noe lengre. Bor du på Storelva eller i Kroken må du belage deg på å ta buss i omtrent 40-50 minutter til Breivika.

Storskogåsen studentboliger skal vel også ha ganske grei standard. Disse ligger omtrent midt mellom sentrum og Breivika, noe som gjør det mulig å gå begge steder.

Elverhøy og Prestvannet er av noe dårligere standard. De ligger på toppen på den sørlige delen av øya.

Høyblokka på Åsgård har kun hybler, men det finnes også noen hus her. Jeg tror det er leiligheter i husene. Avstanden til Breivika fra Åsgård er noe lengre, men om morgenen går det ekspressbuss. Ellers må du regne med å bytte buss i sentrum eller i Giæverbukta.

Breivang studenboliger ligger nærmest Breivika, omtrent 1 km unna. Men her er det vel også kun hybler, samt en stor andel yngre studenter.

Skal du gå grunnskolelærerutdanning eller førskolelærer tilhører du Campus Lærerhøgskolen, som holder til i den gamle lærerskolen ca 2 km sør for sentrum. Lærerskolen har egne studentboliger, Elevheimen, hvor det også finnes leiligheter og studentbarnehage. Men det bor mange yngre studenter her, så kan sikkert bli en del støy. Campus Lærerhøgskolen ligger ved Bjerkaker, Sydspissen og Røstbakktoppen. Rute 34 går direkte fra Bjerkaker/Sydspissen til Breivika, samt inn til sentrum. Det tar omtrent 25 minutter med buss til Breivika.

Rett uten for sentrum finner du også avdeling for noen ingeniørfag og musikk/kunstfag. Disse er også nært Campus Lærerhøgskolen.

Det er matvarebutikker i alle bydelene, mange bydeler har spisested og idrettshaller. Det er barnehager omtrent over alt i Tromsø. Flere av dem ligger i nær tilknytning til Campus Breivika.

Sånn, det var det jeg kom på i farten. Håper det er ti litt hjelp.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

* Ignoerer aller skriveleif i innlegget ovenfor :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke studert eller bodd i Tromsø, så jeg kan ikke si noe om bolig. Derimot, så vil jeg anbefale deg å søke plass i en av barnehagene til Samskipnaden i Tromsø. Fleksible med tanke på åpningstider og sykdom i eksamensperioder, gode priser og generelt et tilbud tilpasset en studenthverdag. Du kan lese om de her: http://www.sito.no/barnehage

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom til Tromsø som student i 1996, og jeg er her fortsatt jeg. :) Tromsø er blitt min hjemby, og det er ingenting som tyder på at jeg kommer til å flytte herfra med det første.

Tromsø er flott både som studentby og for oss som ikke lenger er studenter. Du har fått mange gode råd over her, og jeg tror nok du kommer til å få det fint i Tromsø. :)

Lykke til, og velkommen!

• Liker 1
Skrevet

Tromsø er en flott studentby (har studert der forrige semester og skal absolutt tilbake)!

Når det gjelder boliger vil jeg anbefale Mortensnes for familier. Her kan du til og med få nyoppussede boliger til samme pris som eldre boliger grunnet utbyggelse i fjor (trur det var i fjor). Når det gjelder buss så kan du gå til et busstopp (ca 7min rolig gange) forså å ta bussen opp bakkene og havne på den andre siden forså å gå i ca 5 min (nedover) og komme til en sitobarnehage forså 2 min gange til universitetet..

Når det gjelder barnehage vil jeg anbefale sito@s barnehage®. De(n) ligger i nærheten og er veldig fin(e)!

Håper svaret var til hjelp, spør gjerne om mer!

Skrevet

Jeg har ikke studert i Tromsø, men har vært der. Og kjenner folk som har studert der. Jeg har bare hørt positivt om Tromsø. Tilogmed folk som er oppvokst i Oslo likte seg godt i Tromsø.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I motsetning til hva som ble sagt over her, så er vel ikke Elverhøy akkurat den styggeste studentboligen i Tromsø. Det er den dyreste (Prestvatnet som ble nevnt i samme ordelag, ligger like ved Elverhøy og har en del lavere pris pr. kvm!). Har sett flere leiligheter som er billigere, nærmere sentrum eller universitetet og har like god/bedre standard enn Elverhøy - problemet er bare at de leilighetene/hyblene som finnes i Tromsø, de er det MANGE om beinet for å få...

Mange, og stadig flere, av de jeg studerer med, har kjøpt egen leilighet!

Kommer selv fra en mellomstor by lenger sør i landet, og trives godt i Tromsø. Her har man både by- og naturliv hånd i hånd. Det er det jeg synes er det beste! Er også veldig fornøyd med universitetet! Skulle jeg valgt sted å bo helt fritt så hadde jeg nok heller bodd lenger sør, men som student synes jeg Tromsø er helt greit. Mange snakker om den kjipe mørketiden, men har inntrykk av at de fleste kommer seg helt greit gjennom den. Synes selv det er verre nå å se "alle" vennene mine fra resten av landet (dvs ikke Nord-Norge) skryte av utepils og poste bilder av grilling og grønne plener - og vite at det blir leeenge til noe sånt skjer her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Angående det med kollektivtilbudet; Vil det fikse seg i løpet av kort tid? Blir student til høsten, og må benytte meg at buss noen kilometer til universitetet.

AnonymBruker
Skrevet

Angående det med kollektivtilbudet; Vil det fikse seg i løpet av kort tid? Blir student til høsten, og må benytte meg at buss noen kilometer til universitetet.

Det kommer an på hva du mener med "fikse seg"?

På grunn av at Nobina har tatt over for Cominor nå i vinter, har det vært ekstra mye problemer med busser som er forsinket, kansellerte bussruter, busser som aldri kommer selv om de ikke er meldt som kansellerte, halvparten av bussjåførene har vært sykemeldt osv. Dette har skapt en del problemer spesielt i februar og starten av mars, men nå har det blitt bedre, tror jeg.

Om du kommer til å bli fornøyd med busstilbudet når det fungerer som det skal er avhengig av hva du er vant med og hvor du bor. Noen steder går det direktebuss som fungerer bra, og på strekningen mellom sentrum og UiT går det vel busser omtrent hele tiden i rushen i alle fall.

Hvis du bor på studentboligene Prestvatnet og Elverhøy, så går det faktisk ingen vanlig direkterutebuss, men rute 36 går noen ganger i døgnet. 06:55, 07:25, 08:25, 08:45, 09:45, 11:45 går bussen fra et stopp ikke langt unna Prestvatnet (6 minutter senere på Elverhøy) og da vil du være fremme 07:15, 07:45, 08:45, 09:05, 10:05, 12:05. Skal du på forelesning kl 08:15 må du altså ta bussen litt før halv åtte, og komme frem ca en halvtime før første forelesning starter... Samme rute går også den andre veien, sju ganger i tidsrommet 15:15 til 20:10. Hvis du skal komme deg mellom Prestvatnet/Elverhøy og universitetet utenfor disse tidene, eller i helgene, så må du belage deg på å bytte buss enten i sentrum eller i Giæverbukta (eventuelt gå 15-20 minutter til sentrum og ta bussen derfra).

Jeg flyttet hit fra Oslo og har vært bortskjemt med et tross alt veldig godt kollektivsystem der. Syntes busstilbudet her var skikkelig dritt. Etter å ha blitt strandet i Giæverbukta en halvtime her og en halvtime der pga. forsinkede busser, så endte jeg opp med å ikke fornye busskortet og heller sykle lysløypa til universitetet (som er en fin morgentur!) og kjøre bil.

Når det er sagt, så er det nok veldig mange som studerer her som er vant med at det går ca. en halv buss om dagen på det stedet der de kommer fra, og som synes at busstilbudet her er med ett ord, "rimelig fantastisk".

• Liker 1
Gjest Armule
Skrevet (endret)

Med mindre man skal noe i mellomtiden, så trenger man ikke å ta 36-ruta halv åtte hvis man har forelesning kvart over åtte.. Bussen er som regel på universitetet fem minutt over hel hvis man tar bussen som går fra Elverhøy 07.50, 08.50, 09.50 og 11.50.

Endret av Cervix
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre man skal noe i mellomtiden, så trenger man ikke å ta 36-ruta halv åtte hvis man har forelesning kvart over åtte.. Bussen er som regel på universitetet fem minutt over hel hvis man tar bussen som går fra Elverhøy 07.50, 08.50, 09.50 og 11.50.

Hvilken buss? 26 som går forbi Elverhøy går vel kun mellom Tromsdalen og Giæverbukta?

Gjest Armule
Skrevet

Hvilken buss? 26 som går forbi Elverhøy går vel kun mellom Tromsdalen og Giæverbukta?

Rute 36 går direkte til universitetet. Kjører fra Skoglyst, innom Elverhøy og Åsgårdblokkene bl.a.

AnonymBruker
Skrevet

Var innom Universitetssykehuset sist vinter i forbindelse med et møte, og det er eneste stedet jeg har vært hvor det sto masser av ski "parkert" utenfor inngangen. Mange brukte faktisk å gå på ski dit på vinteren, lysløypa gikk visstnok like forbi. Det kan du iallefall ikke gjøre ved UiO....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...