Gjest Spinell Skrevet 23. mars 2012 #61 Skrevet 23. mars 2012 Så når spørsmålet er "hvilken er best?" så er det ikke lov å svare "ingen av dem..."? Hadde man holdt det til akkurat det, så ville ikke denne diskusjonen funnet sted. 3
Gjest Silvermist Skrevet 23. mars 2012 #62 Skrevet 23. mars 2012 Kan du vise meg hvor man kaller andre stakkarslige i denne tråden? Det svineriet har jeg ikke hørt på femten år og kommer aldri til å spise det igjen. Det er bare stakkarslige folk som spiser TORO. Værsågod, fra side 1. 2
Ryvre Skrevet 23. mars 2012 #63 Skrevet 23. mars 2012 Lurer på hvilken av "sidene" som sporet av mest her jeg
Ryvre Skrevet 23. mars 2012 #64 Skrevet 23. mars 2012 Lurer på hvilken av "sidene" som sporet av mest her jeg
Inx Skrevet 23. mars 2012 #65 Skrevet 23. mars 2012 Det er søren meg bare på KG man kan starte en ordkrig på bakgrunn av et "hvilken Toro-gryterett liker du best"-spørsmål. Jesus! Noen liker det, noen liker det ikke, og det er helt greit. Men å dra det derfra til å kalle folk stakkarslige på bakgrunn av halvfabrikata-preferanser er bare...for dumt. Vel, det er jo noen som mener at veien til helvete er sukker og hvetemel her inne også... Gærninger, strebere, glad-kristne, lavkarbissere, "mat-fra-bånn folk" osv. mange av disse på forumet her, det hadde jo ikke vært så morsomt uten 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #66 Skrevet 23. mars 2012 Værsågod, fra side 1. Ok, men det var ikke meg, så jeg trodde helt seriøst du hadde tolket litt vel fritt etter hukommelsen. Tar til meg den. (Men det var altså ikke jeg som sa det, vil gjerne understreke det. Har faktisk ikke uttalt meg ett ord om menneskene som serverer Toro, bare om selve maten. ) 1
Gjest Spinell Skrevet 23. mars 2012 #67 Skrevet 23. mars 2012 Ok, men det var ikke meg, så jeg trodde helt seriøst du hadde tolket litt vel fritt etter hukommelsen. Tar til meg den. (Men det var altså ikke jeg som sa det, vil gjerne understreke det. Har faktisk ikke uttalt meg ett ord om menneskene som serverer Toro, bare om selve maten. ) Med mindre det er en annen AB som har skrevet det innlegget jeg siterer under her, er det jeg har uthevet over i beste fall en unøyaktighet: Hvorfor kan man ikke svare om bare lager mat fra bunnen? Jeg synes Toro smaker dritt, og synes det er på sin plass å advare ts om at det kanskje vil få noen kjipe konsekvenser dersom h*n serverer Toro-gryte på første date. Bare hjelpsomt ment. Det er kanskje ikke så rart om de som frekventerer mat-forumet ikke lager ferdigmat eller halvfabrikata? Jeg antar at de som er interessert i mat, heller ikke lager Toro-gryter. Det gjelder hvertfall for meg; jo mer interessert jeg er blitt i mat, desto mindre halvfabrikata befinner seg i skuffer og skap. Men dessverre har ferdigmatprodusentene klart å overbevise mange om at 1) ferdigmat smaker godt og 2) vi ikke har tid til å lage skikkelig mat. Enda godt det faktisk finnes noen som kan lage mat på dette matforumet. Nei, ingen rakker ned på andre. Det noen derimot gjør, inkludert meg selv, er å påpeke at ferdigmat smaker dårlig. Og det er ikke å rakke ned på de som lager denslags mat, det er en objektiv beskrivelse av maten. Hilsen den første AB som skrev at jeg seriøst hadde skygget banen dersom jeg hadde fått servert Toro på date. For meg betyr mat såpass mye at jeg ser på en som synes Toro er bra mat på date som en som har et ganske annerledes verdisyn enn meg. Vedkommende må selvsagt ikke være stjernekokk, men det er noe med innstilling til ferdigmat å gjøre. Da hadde jeg satt tusen ganger mer pris på ost og vin. For eksempel. Her skriver du at de som lager Toro-mat ikke er matinteressert. Videre antyder du at de som lager ferdigmat ikke kan å lage mat (Hva ellers kan menes med "Enda godt at det finnes noen som kan lage mat på matforumet"?) Dernest antyder du ett eller annet om verdisynet til de som serverer slik mat. Hvis dette ikke er å ha uttalt seg om de som serverer Toro-maten, hva er det da? Det er i alle fall ikke utelukkende beskrivelse av maten! 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #68 Skrevet 23. mars 2012 Jeg blir tullete i magen av Toromat.... Så hadde min kommende type servert det på første date så ville den daten gått rett i dass. Bokstavelig talt.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #69 Skrevet 23. mars 2012 Til Spinell: Det finnes selvsagt et vell av nyanser mellom de som utelukkende lever av halvfabrikata og ferdigmat, og de som bare lager mat fra bunnen. Og jeg kan selvsagt ikke påstå at alle som kanskje befinner seg et sted midt mellom de to ytterpunktene ikke kan lage mat. De aller fleste - som er flinke til å lage mat - lager også litt halvfabrikata innimellom. For meg er det selvsagt helt greit, og jeg har ingen formening om deres kokkeferdigheter. Men jeg må si at jeg finner det langt mer inspirerende og interessant å lese om de som er kompromissløse i sin matlaging - og det er det tross alt noen av her inne - enn de som lager litt ferdigmat og litt hjemmelaget. Dette ble skrevet som et svar på dette: Basert på hvor mange på kvinneguiden som sier de "aldri" eller "veldig sjeldent" spiser ferdigmat eller halvfabrikata skjønner jeg jammen meg ikke hvordan Toro og Stabburet osv fortsatt eksisterer. Skulle jo tro "alle" lagde alt fra bunnen selv ut i fra hva folk skriver her ...og jeg mente bare å understreke at det kanskje var sånn at de som lager hjemmelaget mat ofte er de som svarer i tråder på matforumet. Nettopp fordi matlaging er en viktig og stor hobby. Så det var igrunn ment som et argument for at det ikke var så rart at Toro-entusiastene (ikke negativt ment, bare ment som et begrep) er i mindretall. Jeg har sagt at jeg synes matvalg dreier seg om verdivalg. Der er forskerne enige med meg. Det er mye som kjennetegner en forbruker som velger økologisk, kvalitet fremfor kvantitet, osv. Jeg har ikke sagt ett ord om at mine verdier er bedre enn de som velger annerledes, jeg har bare sagt at for meg - og for partneren min, siden jeg allerede er gift - så er mat og matfilosofien vår en ganske viktig verdiplattform. Det dreier seg om hva slags mat vi ønsker å spise, om den er etisk - både med tanke på dyrevelferd og miljø, om den er sunn, at det er mat som vi ønsker at barna våre skal spise, osv. At mange ser på det som underlig at jeg ser på matvalg som et verdivalg får så være. Selv synes jeg det ikke er spesielt rart. Det er min overbevisning at valget jeg har tatt ut fra mitt verdisyn er det riktige for meg, hva som er viktig og riktig for andre får være opp til dem. At andre velger å være veganere, vegetarianere, om de følger lavkarbodietten e.l. er helt greit for meg. Det er også greit dersom noen utelukkende ønsker å leve på ferdigmat, eller om de ikke har reflektert over det i det hele tatt. Men det ønsker ikke jeg. At jeg har et annerledes verdisyn betyr ikke at jeg rakker ned på dem. Også er det ikke sånn at jeg "antyder (du) ett eller annet om verdisynet til de som serverer slik mat..." - jeg sa at vedkommende som serverer Toro på date har et annerledes verdisyn enn meg. Ikke dårligere.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #70 Skrevet 23. mars 2012 Ja. Og heldigvis er ektefellen min enig med meg. Og heldigvis er ikke jeg som dere to. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #71 Skrevet 23. mars 2012 Og heldigvis er ikke jeg som dere to. Men det er greit å rakke ned på andre, så lenge man rakker ned på de som lager hjemmelaget mat? 2
Gjest Vinglepetra Skrevet 24. mars 2012 #72 Skrevet 24. mars 2012 Den eneste torogryta jeg har smakt er meksikansk gryte, den var helt ok. Hverken god eller kvalmende, foretrekker helst hjemmelaget, men jeg ser ikke ned på folk som spiser toro-mat. Det er en grunn til at det selges på butikkene, det er nettopp fordi folk kjøper det, om alle hadde laget all maten sin fra bunnen av tror jeg de hadde gått konkurs temmlig raskt. Så når de fleste her på KG påstår at de lager alt maten fra bunnen av, tar jeg det med en klype salt. Ellers kan det gått hende at kremen av matentusiaster holder til her på KG, hva vet jeg....
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #73 Skrevet 24. mars 2012 Den eneste torogryta jeg har smakt er meksikansk gryte, den var helt ok. Hverken god eller kvalmende, foretrekker helst hjemmelaget, men jeg ser ikke ned på folk som spiser toro-mat. Det er en grunn til at det selges på butikkene, det er nettopp fordi folk kjøper det, om alle hadde laget all maten sin fra bunnen av tror jeg de hadde gått konkurs temmlig raskt. Så når de fleste her på KG påstår at de lager alt maten fra bunnen av, tar jeg det med en klype salt. Ellers kan det gått hende at kremen av matentusiaster holder til her på KG, hva vet jeg.... Når man sier at man foretrekker hjemmelaget mat fordi man misliker Toro, er man enten snobb eller rakker ned på andre, eller juger? Right.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #74 Skrevet 24. mars 2012 Skal man lage mat til en date, bør man lage noe man føler man behersker. Om daten forsvinner fordi man serverte noe personen ikke likte, da mener jeg at personen bare kan dra. Forteller maten hvordan personen er? Må alle være like engasjerte i matlaging? Jeg lager mye fra bunnen av, men er utrolig glad i lettvinte løsnigner av og til som vi liker her i huset. Det er umulig å vite hva en annen liker, uten at man har diskutert dette på forhånd. 1
Gjest Karm a Skrevet 24. mars 2012 #75 Skrevet 24. mars 2012 Italiensk gryterett er best Men dersom det er en date, så hadde jeg strengt tatt disket opp med noe annet. Dette er kjempegodt og enkelt: - Stek strimelt storfekjøtt i stekepanne, tilsett salt og krydder du liker. - Kok opp pasta Tagliatelle. Tilsett grønn pesto. - Skjær opp cherrytomater, squash, løk i ringer, små brokkoli-buketter og sjampignon. Bland alt dette sammen i liten ildfast form med en god del olje i. Ha på masse godt krydder, blant annet Provence. Stek i stekeovn på ca 200 grader. Og selvfølgelig rødvin ved siden av!
Gjest Karm a Skrevet 24. mars 2012 #76 Skrevet 24. mars 2012 Skal man lage mat til en date, bør man lage noe man føler man behersker. Om daten forsvinner fordi man serverte noe personen ikke likte, da mener jeg at personen bare kan dra. Forteller maten hvordan personen er? Må alle være like engasjerte i matlaging? Jeg lager mye fra bunnen av, men er utrolig glad i lettvinte løsnigner av og til som vi liker her i huset. Det er umulig å vite hva en annen liker, uten at man har diskutert dette på forhånd. Det som er greia med dates, er jo at en gjør en liten innsats. Det betyr som oftest at en er litt opptatt av at den andre skal like en. Hadde jeg fått servert hjemmelaga middag som ikke smakte allverden, så hadde jeg likevel satt enorm pris på innsatsen hans. Å lage halvfabrikata er enorm turn-off, fordi det viser at han ikke er interessert i å imponere meg.
Gjest Vinglepetra Skrevet 24. mars 2012 #77 Skrevet 24. mars 2012 Når man sier at man foretrekker hjemmelaget mat fordi man misliker Toro, er man enten snobb eller rakker ned på andre, eller juger? Right. Det jeg mente var at, jeg er litt imponert over fordi man at "alle" lager maten fra bunnen av, samtidig som det stadig kommer nye ferdigprodukter på markedet. Jeg har ikke sagt at alle som sier de foretrekker hjemmelaget lyver, eller noe om at man er mat snobb om man liker hjemmelaget! Og foresten er jeg en av de som foretrekker hjemmelaget, og nei jeg er ingen snobb, men jeg rakker ikke ned på folk som foretrekker toro eller lignende. Jeg er for at folk skal få lov til å spise det de vil, uten at noen andre skal se ned på dem.
Gjest Vinglepetra Skrevet 24. mars 2012 #78 Skrevet 24. mars 2012 (endret) Dobbelpost Endret 24. mars 2012 av Vinglepetra
Ryvre Skrevet 24. mars 2012 #79 Skrevet 24. mars 2012 Det som er greia med dates, er jo at en gjør en liten innsats. Det betyr som oftest at en er litt opptatt av at den andre skal like en. Hadde jeg fått servert hjemmelaga middag som ikke smakte allverden, så hadde jeg likevel satt enorm pris på innsatsen hans. Å lage halvfabrikata er enorm turn-off, fordi det viser at han ikke er interessert i å imponere meg. Helt enig. Hadde blitt litt skuffa om jeg hadde blitt servert gryterett fra Toro. Hell posen og 8dl vann i en kjele, ha i kjøttdeig. Thats it liksom. Selv om jeg syns mexicansk gryte smaker helt greit, så ville jeg likevel satt mer pris på litt mer innsats i matlagingen når det kommet til date eller middag med andre.
Jade Skrevet 24. mars 2012 #80 Skrevet 24. mars 2012 Det som er greia med dates, er jo at en gjør en liten innsats. Det betyr som oftest at en er litt opptatt av at den andre skal like en. Hadde jeg fått servert hjemmelaga middag som ikke smakte allverden, så hadde jeg likevel satt enorm pris på innsatsen hans. Å lage halvfabrikata er enorm turn-off, fordi det viser at han ikke er interessert i å imponere meg. Jeg hadde heller satt pris på en god Toro-middag enn en dårlig fra-bunnen-av-middag. Hvis han ikke _kan_ lage mat fra scratch, hvorfor skal han da ikke få lage noe han er trygg på at han får til? Med mindre jeg spesifikt er på utkikk etter en mann med seriøse kjøkkenskills, da. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå