Gå til innhold

Tips til å lage budsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har tiden kommet for at jeg og min kjære endelig flytter sammen! Da jeg fremdeles går skole og ikke har noe inntekt er vi forberedt på at det vil bli stram økonomi i starten, og vi holder på med å lage budsjett. Kjæresten eier halvparten av et hus som han har bodd i siden i sommer, og mener han har peiling på hvilke utgifter som går. Men nå som vi er to blir det kanskje vanskeligere å regne ut hvor mye som skal/bør gå ut på disse utgiftene.

Det vi er ute etter er å finne ut om hvor LAVT går det an å gå når det kommer til evt. kostnader, til mat osv. Jeg er nøye med å gå etter de billigste råvarene osv, og vi elsker å lage allslags mat av kylling og ris. Vi er innstilt på å pakke full fryseren! Jeg mener 4000 bør være nok til mat i en mnd. Hva mener dere? Gjerne del deres erfaringer!

(beklager om dette innlegget kom i feil kategori, usikker på hvor jeg skulle skrive det)

Takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener også at 4000 er mer enn nok for 2 når man spiser helt ok. Om dere virkelig vil gå inn for å bruke minst mulig, så vil dere nok komme vesentlig lavere. Om det er verd det er en annen sak.

Mitt forslag er at dere tar vare på alle kvitteringer fra matbutikken og restauranter for hele april og ser på hvor mye dere faktisk har brukt i løpet av en måned. Da vet dere litt hva som er realistisk for akkurat deres situasjon, og så får dere selv vurdere om dere vil satse på å bruke mindre penger på mat eller fortsette som før.

Skrevet

Takk for svar! Lurt :)

Skrevet

Vi har en konto der vi setter inn 4000 kr, som går til mat og strøm (og evt. andre fellesutgifter, men det er ikke så mye). Det blir mer enn nok uten at vi trenger å tenke noe særlig over hva vi kjøper. Nå bruker vi riktignok veldig lite penger på kjøtt og ferdigmat, men vi kjøper mye økologisk i tillegg til at vi generelt er veldig kvalitetsbevisste når det gjelder mat.

Hvis dere går inn for det, vil jeg tro at dere lett kan komme ned i 3000, om ikke 2000 i måneden i mat. Spis mye vegetarmat, lag maten selv, og planlegg, så dere slipper å kaste mat, så bør det gå helt fint :)

Skrevet (endret)

Jeg og sambo lever på et stramt budsjett nå. Og når jeg planlegger middagene og leser reklamer for de beste tilbudene klarer vi oss med 2000,- pr mnd i matbudsjett inkl toalettpapir, vaskemiddel osv. Dette er uten våre to laster som snus og cola.. Det kjøper vi dersom vi har råd i slutten på mnd. Vi handler mye first price, men også kvalitetsvarer. Bruk litt tid på å planlegge, følg med i reklamene i posten. Ofte kan det være gode tilbud på norvegia (kan fryses!), santa maria produkter osv. Bestemor holder oss med brød og rundstykker :jepp: Handler tørrvarer en gang i mnd, melk og andre kjølevarer 2-3 ganger i mnd.

Benytter oss også av kiwi sine garantier på datovarer og frukt og grønt :skravle:

Endret av Mari*Nade
Skrevet

Flotte svar, tusen takk! Føler jeg ble mye klokere nå. Jeg er veldig kresen på mat, så jeg vil tro 3-4000 vil gå greit. Ah, gleder meg :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi går regelmessig gjennom bankutskrifter for å se hvor mye penger det går. Mat er lett å styre, det er ekstrautgifter som gaver og festligheter man blir invitert til som er vanskelig å planlegge. Bufferkonto tilfelle dyre ting som vaskemaskin, komfyr o.l går i stykker er et must!! Husk at februar og mars er dyre regningsmåneder, så da lønner det seg å spare i eks juli og august, da det ikke kommer noe særlig... Meld deg inn i kundeklubber som Kappahl, Lindex o.l. De har ofte 30% på varer, så da kan det være litt å spare på klær... Coop Mega og Coop Obs har ofte kampanjer på dopapir, vaskemidler, ost, fisk, pølser o.l. så der kan det også være endel å spare...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...