Gå til innhold

Noen som vet om klamydia kan ligge latent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

:tristbla: Jeg møtte partneren min i juni 2011. Vi hadde noen uskyldige netter sammen, før vi fant ut at det kunne bli noe mer. I Perioden juni til august har han fortalt at han har hatt sex med eksen sin. (Vi var ikke "eksklusive" da, så det var helt lov av han, jeg kunne gjort det samme..)

Jeg testet meg for alt mulig av kjønnsykdommer i september 2011, og da var alle prøver negative. Nå har jeg dog testet meg igjen da jeg var på rutinekontroll, og det viser seg at jeg nå har klamydia, altså positive tester..

Jeg har jo friket fullstendig ut, og tenkt at han har vært utro, noe han nekter plent på. Jeg har ikke vært med andre gutter enn han.

Er det på noen måte sansynlig at klamydiaen kan ha "ligget der" fra begynnelsen hos en av oss, men at det ikke har slått ut på prøvene mine fra 2011?

Jeg har ikke hatt symptomer, så jeg vet ikke når det eventelt skal ha slått ut.. han merker heller ingen symptomer, men skal sjekke seg nå han også.. :(

Jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre.. Hvis klamydiaen kan ha ligget der og ikke slått ut på prøvene mine så tidlig i forholdet så er det jo greit.. Da kan det forsåvidt være like mye min feil som hans, men hvis det ikke er mulig så har han jo vært utro, og i tillegg løyet om det så da er det jo rett ut..!! Hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Heyya

Klamydia kan ligge lenge i kroppen og "ulme" før den slår ut, så jeg tror du kan stole på typen din og heller dra til legen og bli behandlet begge to, og leve videre som normalt :)Om han ikke har symptomer burde han uansett behandle seg, ellers kan det slå ut på han om et halvt år for eks. og du kan bli smittet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan klamydia ligge latent, altså? Vet at det ikke nødvendigvis gir symptomer, men at det bare ligger i kroppen og venter på å slå ut?

Ble dere testet begge to i begynnelsen av forholdet, TS? Hvis han ikke testet seg kan det jo være at han ikke hadde smittet deg ennå (dersom det da er han som smittet deg). Det er vel også mulighet for at det ble en feilaktig negativ test forrige gang du testet deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frisk

Du bør spørre legen om det er tilfelle at klamydia kan ligge latent i kroppen, noe jeg tviler sterkt på er tilfelle.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han hadde ikke testet seg før han var med meg (han testet seg før han ble sammen med eksen, og da var han rein. dvs hvertfall ett år før jeg møtte han)

jeg har sendt mail til legen, og spurt, så jeg venter på svar. Skal også dobbeltsjekke med en annen lege.

Er bare så innmari frustrerende..! Min eks var utro, og jeg hadde ikke peiling, så når sånt som dette kommer opp friker jeg jo helt ut og tar det for gitt at han har vært utro.. Men når fornuften tar overhånd, så ser jeg også muligheten for at jeg enten ikke var blitt smittet ennå, eller at det ikke hadde brutt ut da jeg tok siste test..

Vaaaaanskeliiiiiig! Vil jo ikke hive ut den beste mannen jeg har møtt hvis han faktisk ikke har vært utro, og det er sansynlig at jeg har fått det før/etter første test.. (Har han vært det så er han ikke akkurat den beste mannen da men.. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler veeeeeldig sterkt på at klamydia kan ligge latent i kroppen og slå ut seinere på en test. Men man vet aldri. La oss vite hva legen sa, for det vil jeg gjerne vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tina69

Klamydia kan ligge lenge latent i kroppen,spesielt gutter kan gå med det i flere år uten og merke noe som helst til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klamydia ligger ikke latent uten å slå ut på tester, det skal slå ut noen uker etter eventuell smitte. Det at man kan gå med det i flere år betyr bare at man ikke har noen symptomer. Men dersom han ikke testet seg samtidig er det mest sannsynlige at han hadde det, og ikke hadde smittet deg enda da du tok testen. Du er ikke garantert å bli smittet med en gang dere har sex, så dette kan ha tatt litt tid, og skjedd etter den første testen du tok.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke klamydia en bakterie da? Den ligger da ikke latent, til slutt går infeksjonen over ved at immunsystemet bekjemper den ville jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke klamydia en bakterie da? Den ligger da ikke latent, til slutt går infeksjonen over ved at immunsystemet bekjemper den ville jeg tro...

Det er en bakterie ja, men den går ikke vekk av seg selv! Og man burde i hvert fall ikke vente lenge med å drepe den heller siden det kan føre til en infeksjon i eggstokkene og det kan føre til at man ikke kan få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bakterie ja, men den går ikke vekk av seg selv! Og man burde i hvert fall ikke vente lenge med å drepe den heller siden det kan føre til en infeksjon i eggstokkene og det kan føre til at man ikke kan få barn.

Ja, ubehandlet klamydia har helt klart konsekvenser, det var ikke meningen å hevde noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klamydia kan ligge lenge latent i kroppen,spesielt gutter kan gå med det i flere år uten og merke noe som helst til det.

jaaa, men det slår jo ut på tester om du er smittet da selv om man ikke merker noen plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke det kan ligge latent og ikke slå ut på en test, men en kan gå uten symptomer veldig lenge. Derfor det er så skummelt med klamydia, siden en kan bli steril før en oppdager symptomer og dermed får behandling.

Testet han seg samtidig som du testet deg? Hvis ikke så kan han ha hatt det, og smittet deg etter at du testet deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heyya

Til alle dere som sier at den IKKE kan ligge lenge i kroppen, så tar dere feil. Jeg er utdannet sykepleier og har selv hatt klamydia og den kan ligge LENGE i kroppen før den slår ut. Som jeg skrev på toppen her, behandle dere begge to for det kan være tilfelle at kjæresten din har det liggende inni seg uten at det slår ut helt enda, men klamydiaen evt. ligger der og kan smitte deg tilbake igjen ved senere anledning. DEN LIGGER LENGE. Til de som sier nei til dette, sjekk fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til alle dere som sier at den IKKE kan ligge lenge i kroppen, så tar dere feil. Jeg er utdannet sykepleier og har selv hatt klamydia og den kan ligge LENGE i kroppen før den slår ut. Som jeg skrev på toppen her, behandle dere begge to for det kan være tilfelle at kjæresten din har det liggende inni seg uten at det slår ut helt enda, men klamydiaen evt. ligger der og kan smitte deg tilbake igjen ved senere anledning. DEN LIGGER LENGE. Til de som sier nei til dette, sjekk fakta.

Selve utbruddet kan komme etter en stund, ja, men bakteriene fra smitten vil allikevel vises på test fra like etter smitte. Så sjekk fakta selv, kjære sykepleier.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selve utbruddet kan komme etter en stund, ja, men bakteriene fra smitten vil allikevel vises på test fra like etter smitte. Så sjekk fakta selv, kjære sykepleier.

Signerer denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette er tilfelle ja.....det slår ut på tester, men kan ligge lenge latent før utbrudd. Bakterien er der.

Hilsen annen sykepleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvis det ligger lenge før utbrudd så vises den alikevell på tester? Selv om det ikke har brutt ut ennå..?

Og hvor stor er sansynligheten for at man kan ha sex ca 10 ganger med en som er smittet, uten selv å bli smittet?

(Vi møttes periodevis de to første månedene, så tipper vi hadde sex sånn ca 10 ganger før jeg sjekket meg første gang)

Vil så gjeeerne la tvilen komme han til gode, og stolepå at han ikke har hatt noen andre, men er så redd for at det ikke er sant, og at jeg skal bli såret igjen senere pga at han er utro.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan ble du testet?

For å være 100% sikker på at testen er riktig så bør man testes i livmorhalsen og i urinrøret. Noe som sjelden gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...