Gå til innhold

Prevensjon Spiral

TylerDurden

Anbefalte innlegg

Hei, vi vurder å ta i bruk hormonspiral som prevensjon,og har noen spørsmål.

Vi har kikket litt på nettet, der fant vi bl.a. et tverrsnitt illustrasjonsbilde, det ser ut som om staven ligger hvor penisen er under samleie.

Kjenner vi spiralen under samleie, eller ligger den utilgjengelig for penisen?

Ettersom du skal kjenne etter om spiralen ligger riktig ved jevne mellomrom med fingeren, så virker det som om at den ikke er langt unna og kan være i veien under samleie.

Har noen her erfaring med spiral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har spiral.. Er med på et forsøkspeosjekt for unge kvinner og har i den forbindelse fått satt inn en mini-hormonspiral. For meg var det vondt i to/tre uker etter de satte den inn, ellers kjenner jeg den ikke. Ventet to uker med sex, og var livredd for at samboeren skulle "stikke seg" på trådene. Gynekologen klippet trådene korte, så her har det ikke vært noen problemer.

Fikk tilbake litt av menssmertene jeg hadde som yngre, men nå har jeg ikke mensen mer, litt smerter ca en time en dag i mnd, og en dag m truseinnlegg.

Etter et halvt år er jeg strålende fornøyd, og kan ikke tenke meg å begynne på p-piller igjen. Positive for meg er at kroppen finner tilbake til sin originale syklus, og hormoner virker lokalt i livmorhalsen.

Lykke til, håper du ble noe klokere!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spiral i rundt 15 år, før jeg "endelig" kunne slutte med prevensjon siden samboeren er sterilisert.

Jeg hadde riktignok kobberspiral, men den ligger jo på samme måte. Noen kunne kjenne trådene, andre ikke. En gang måtte jeg få klippet dem kortere etter et bytte, men trådene var sjelden noe problem. Det "verste" med kobberspiralen var store og lange blødninger under mensen.

Nettopp pga disse mensperiodene prøvde jeg hormonspiral én gang. Dessverre ble jeg dårlig påvirket av hormonene, og mistet nesten all sexlyst. Da gikk jo vinninga på en måte opp i spinninga ;).

Det er sikkert individuelt hvordan man reagerer, på samme måte som med p-piller. Uansett ville jeg ha gitt det et forsøk. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt hormonspiral i snart 12 år, og jeg er strålende fornøyd. Ingen mens, ingen PMS, og jeg har aldri vært så kåt som nå. :)

Når det gjelder hvor den ligger så er den i livmoren, ikke i vagina, og trådene klippes så korte at du merker dem normalt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådene blir aldri "i veien" under samleie, men det kan være mulig for mannen å kjenne dem. Dersom det blir tilfelle, tar man kontakt med gynekologen, for å få trådene klippet. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

spiralen festes ved inngangen til livmor - ikke i skjeden.

jeg småblødde et par dager etter innsetting. slapp mensen, og var overlykkelig over å slippe å huske p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må nok ha misforstått det bildet dere så litt. Spiralen blir plassert i livmoren. Penis kommer aldri inn i livmoren, uansett hvor mye han prøver. Så han kan aldri kjenne spiralen.

Det er festet tråder i spiralen, og disse trådene henger ut fra livmoren og ned i sjeden. Disse kan han kanskje kjenne, men ikke alle gjør det. Cluet er å IKKE klippe trådene korte, for da stikker de. Hvis legen lar trådene være ganske lange, vil de etter hvert krølle seg oppover, og dermed ikke kunne kjennes av penis.

For å kjenne etter om spiralen er på plass, skal du kjenne etter trådene med fingrene. Det er altså ikke selve spiralen du skal kjenne etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

Sprialen er som hedda-78 skriver i livmoren, trådene fra den går ned gjennom livmorhalsen og ut i vagina, og kan kjennes. Det er ikke ubehagelig for ham.

Jeg personlig har hatt mye smerter og problemer med uregelmessig mens av hormonspiral, dersom du har brukt progesteron-holdig prevensjon (minipille f.eks) og det har gått bra, er det større sjanse for at du ikke vil ha bivirkninger av hormonspiralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker

Tenkte selv å begynne å bruke dette, men jeg har aldri brukt p-piller før så har ikke peiling på om hvordan hormonet virker på meg. Anbefales det? Jeg er i slutten av 20 årene om det har noe å si..

Anonymous poster hash: 5ada5...9a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør legen/gynekologen din. Kanskje vil legen anbefale å prøve p-piller først, for å se om du reagerer på hormonprevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min kjenner trådene innimellom, det spørs hvor jeg er i syklusen og hvor livmortappen er plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er festet tråder i spiralen, og disse trådene henger ut fra livmoren og ned i sjeden. Disse kan han kanskje kjenne, men ikke alle gjør det. Cluet er å IKKE klippe trådene korte, for da stikker de. Hvis legen lar trådene være ganske lange, vil de etter hvert krølle seg oppover, og dermed ikke kunne kjennes av penis.

Det er ikke min erfaring. Jeg er på spiral nummer to nå, første gang klippet vi ikke trådene, og da hendte det at mannen min stakk seg på trådene under samleie, litt avhengig av hvor i syklusen jeg var og hva slags stillinger vi brukte. Han kunne også kjenne at den satt der den skulle når han fingret meg.

På neste spiral ba jeg legen om å klippe trådene, han klippet da så kort som han kunne, og denne gangen har mannen aldri merket noe til den, etter at den hadde sittet noen uker og livmorhalsen var tilbake til normalen etter innsetting.

Jeg har god erfaring med kobberspiral, og er veldig fornøyd med å slippe hormonpåvirkningen. (Har ingen barn, og har heller ikke hatt noen endring i mestruasjonsmengde eller smerter.)

Anonymous poster hash: 3536b...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk satt inn spiral i forrige uke! Mirena hormonspiral. Var pga at fastlegen min mente at det er skaldelig for kvinner å gå på p-piller i lengden (i allefall når man har fått de barna man skulle ha). Litt murring hadde jeg de første par dagene, men nå går det bra, men blør fremdeles litt.

Legen sier at mange mister mensen helt med spiral, eller blør bare litt et par dager hver mnd. Håper jeg er en av dem!

Jeg spurte om mannen kom til å kjenne tråden. Hun sa det kunne hende, og jeg fikk selv ta på tråden for å kjenne hvordan den kjentes. Den var hard og stakk (tynn ståltråd). Hun sa hun skulle prøve å bøye den til med fingeren, men hvis mannen fremdeles kjente den under samleie, måtte jeg komme tilbake så skulle hun klippe den kortere. Hun ville ikke gjøre det der og da, pga at det er vanskeligere å få den ut igjen hvis tråden er klippet helt kort.

Anonymous poster hash: db9b9...3b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...