Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal på en ukes ferie til høsten, går på aap. Må ferie søkes om igjennom nav, eller hvordan fungerer dette ? Alle har vel rett på en ueks ferie en gang i året uansett om de er nav brukere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er nødt til å melde fra til NAV slik at de kan holde tilbake (altså, ikke betaler ut) AAP for de dagene du befinner deg utenfor nasjonen (hvis du drar utenlands). Husk på at det ikke har noe å si om du befinner deg 15 minutter eller 23 timer utenfor landet en dag, så lenge du har vært utenfor nasjonens grenser så skal AAP trekkes for den dagen.

AnonymBruker
Skrevet

VIRKELIG? Er de virkelig firkantet?! :sjokkert:

Gjest Surrehodet
Skrevet

Firkantet?? Om du jobber så får du ikke betalt for de dagene du har ferie?

Det får du feriepenger for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Firkantet?? Om du jobber så får du ikke betalt for de dagene du har ferie?

Det får du feriepenger for.

Man har jo ikke feriepenger når man får aap da.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så om man f.eks reiser en dagstur på noen timer over grensa til sverige for å handle, så trekkes man for den dagen? Det vil jeg si er veldig firkantet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på AAP i 2 år og min veileder har bare bedt meg gi beskjed hvis jeg skal reise noen steder (inn eller utland).

Hvis man ikke skal ha utført noen spesiell aktivitet i den tiden, kan man, slik jeg har forstått det, reise. Jeg for min del har fått beskjed om at dette er helt greit og ikke medfører noen problemer. Nå driver jeg ikke å reiser rundt i inn-og utland hele tiden da men...

Det står greit forklart på nav sine hjemmesider:

http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/Ferie+med+ytelser+fra+NAV.202538.cms

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar. Man Nav kan ikke si nei til at man drar? Får ikke tak i mitt nav kontor, så har ikke fått noen gode svar ...

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar. Man Nav kan ikke si nei til at man drar? Får ikke tak i mitt nav kontor, så har ikke fått noen gode svar ...

Nav kan vel ikke nekte noen å reise på ferie - men de kan nekte å utbetale penger. Det høres ihvertfall logisk ut for meg :-)

AnonymBruker
Skrevet

Så om man f.eks reiser en dagstur på noen timer over grensa til sverige for å handle, så trekkes man for den dagen? Det vil jeg si er veldig firkantet.

Nope - du blir ikke trukket penger for en dagstur. Ref linken over som jeg la inn. Skulle da bare mangle. Det er jo alltid noen som mener at siden vi får penger fra Nav så skal vi bare sitte hjemme og være snille, glade og takknemlige for at vi får penger fra staten ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Du er nødt til å melde fra til NAV slik at de kan holde tilbake (altså, ikke betaler ut) AAP for de dagene du befinner deg utenfor nasjonen (hvis du drar utenlands). Husk på at det ikke har noe å si om du befinner deg 15 minutter eller 23 timer utenfor landet en dag, så lenge du har vært utenfor nasjonens grenser så skal AAP trekkes for den dagen.

Hvor får du dette i fra da? Det er skummelt å slå om seg med bastante formeninger om hvordan lovverket fungerer når en tydelig ikke vet noe om det!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal de gi deg penger i det hele tatt?

Du kan ikke jobbe, men å dra på ferie går helt greit?

Man klarer det man vil...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

:klappe:

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du reiser utenlands uten å avklare dette med NAV først, så får du ikke penger for de dagene du er utenlands. Det du kan gjøre, er å få en lege til å uttale seg om at ferien ikke vil gjøre deg dårligere, og gi beskjed om dette til Nav FØR du reiser, så vil du få penger likevel.

Og som du skriver får man ikke feriepenger på NAV, men man betaler ikke skatt i juni måned, så de ekstra pengene blir på en måte som feriepenger.

AnonymBruker
Skrevet

Det er på grunn av deg jeg nesten ikke våger å spørre om noe her inne. Bare så du vet det, jeg jobber. Men det finnes grunner til at man har aap, grunner du ikke behøver og bry deg med. Hvis du er så misunnelig på folk som går på nav, har du et stort problem.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det jeg har fått beskjed om er at når man skal reise utenlands skal man i utgangspunktet benytte seg av feriepenger. Siden jeg ikke får feriepenger må jeg søke NAV før jeg drar, slik at jeg får utbetalt AAP selv om jeg befinner meg utenfor "Kongeriket Norge". Da må jeg legge ved legeerklæring på at jeg ikke blir dårligere av å dra. Jeg pleier å skrive noe sånt som "Jeg søker om å dra til *utland* i den og den perioden. Reisen går ikke utover tiltaksplanen min. Vedlagt: Legeerklæring." Saksbehandleren min sender da en mail med at det er greit at jeg drar.

Endret av Store My
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Trekker tilbake det innlegget, jeg ble teit og usaklig. Lot meg provosere av teit og usaklig innlegg lenger oppe.

Endret av Store My
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har fått beskjed om er at når man skal reise utenlands skal man i utgangspunktet benytte seg av feriepenger. Siden jeg ikke får feriepenger må jeg søke NAV før jeg drar. Da må jeg legge ved legeerklæring på at jeg ikke blir dårligere av å dra. Jeg pleier å skrive noe sånt som "Jeg søker om å dra til *utland* i den og den perioden. Reisen går ikke utover tiltaksplanen min. Vedlagt: Legeerklæring." Saksbehandleren min sender da en mail med at det er greit at jeg drar.

Tusen takk for et godt svar! Jeg har ikke noe spesielt i tiltaksplanen min, bare å jobbe der jeg jobber. Og i den perioden jeg skal bort, jobber jeg ingen vakter der. Men jeg behøver ikke beholde pengene mine under reise, men jeg får jo bare ringe å spørre. På tur skal jeg uansett, aldri vært på ferie før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet hva AAP er? Du vet også at man kan jobbe inntil 50% når man går på AAP og faktisk også 100% over en periode uten at tiltaket blir trukket tilbake? Eller kanskje du ikke vet nok til å uttale deg...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...