Gå til innhold

Hva betyr simpelt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Alle" bruker simpel og simpelt om noe som er lett. Men så er det noen som påstår at det ikke gjør det, men at det betyr at noe er dårlig.

Men i ordboka står det dette.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=simpel&begge=+&ordbok=begge

simpel a5 (ty. el. fr, av lat. simplex 'enkel, oppriktig')

1 tarvelig, dårlig, sjofel en s- dress / han er en s- fyr / det var s-t gjort

2 mest foreld, unntatt i en del faste forb: enkel, alminnelig være ens simple plikt / s-t flertall flertall som utgjør enten mer enn halvparten av de avgitte stemmene, el. flest stemmer for ett alternativ mellom flere, t forskj fra kvalifisert flertall / s-t tyveri jur.: uten skjerpende omstendigheter, t forskj fra kvalifisert tyveri

Så hva er da riktig? Det står jo enkelt der, men også dårlig da.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg bruker simpel(t) om noe som er enkelt OG dårlig, ikke om noe som bare er enkelt eller dårlig.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Man bør i alle fall ikke bruke simpel i betydningen enkel der det kan misforstås.

Ordboka har jo en ganske grei forklaring: simpel betyr dårlig, og kan bety enkel i en del faste uttrykk. Å bruke simpel på samme måten som man bruker "simple" på engelsk er mao ikke riktig.

I dagligbruk hender det at jeg bruker simpel i betydningen enkel med negativt fortegn: "En simpel oppgave burde han virkelig klart å løse raskere."

Man bør f.eks ikke skrive at "fotografier gir en simpel beskrivelse av situasjonen", da dette kan tolkes i to retninger: at fotografier beskriver situasjonen dårlig (min første reaksjon) eller at fotografier gir en forenklet situasjonsbeskrivelse.

Endret av Spinell
  • Liker 1
Gjest Ludovie
Skrevet

På generell basis vil jeg si at et ord betyr det som flertallet av talerne av det aktuelle språket er enige om at det betyr. Og det er dessuten også dette leksikografer legger til grunn når de lager ordbøker. Når det gjelder ordet "simpelt" er dette, etter min oppfatning, betydning 1 fra Bokmålsordboka. Jeg har imidertid lagt merke til at noen i det siste også har begynt å bruke dette ordet i betydningen "enkel", helt sikkert på grunn av påvirkning fra engelsk.

Det er svært vanlig at ord endrer betydning opp gjennom årene, og "simpel" betyr opprinnelig, og betød også tidligere i norsk (slik det er beskrevet under betydning 2), "enkel". Det er jo litt morsomt hvis den opprinnelige betydningen kommer tilbake etterhvert, noe den jo ser ut til å kunne gjøre. :)

Gjest Ludovie
Skrevet

Man bør i alle fall ikke bruke simpel i betydningen enkel der det kan misforstås.

Dette er jeg enig i. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...