Orthia Skrevet 15. januar 2004 #1 Skrevet 15. januar 2004 En bekjent et transkjønnet. Så vidt jeg har forstått, er h*n begge kjønn "i ett", dvs at h*n ikke bekjenner seg til noe spesielt kjønn. Tidligere var h*n en lesbisk kvinne. Nå kler h*n seg som mann og bruker et kjønnsnøytralt navn. Begrepet transkjønn er nytt for meg, og jeg finner svært lite om dette på nett. I min bekjents tilfelle ligger det også en form for politisk ytring i transkjønnetheten; dette er altså ikke bare noe seksuelt eller en trang til å kle seg som det andre kjønn. Er det noen som vet mer om transkjønnethet, eventuelt har noen interessante linker?
Crazee Skrevet 16. januar 2004 #2 Skrevet 16. januar 2004 Ingen lenker (bortsett frå at du kan finna grupper på Usenet (google.groups.com) men om du søker på google, så kan du òg slå opp på "intersexed" og finna litt.
Gjest Per Skrevet 16. januar 2004 #3 Skrevet 16. januar 2004 Jeg har at av ca 50.000 fødte i Norge hvert år, er det 10 en vanskelig kan bestemme kjønnet på. De blir operert til jenter, har jeg hørt. Om alle er tvekjønnet vet jeg ikke, men det kan vel uansett bli problemer for noen av de som blir operert til jente uten å være det (psykisk og fysisk). Heter ikke tvekjønnethet hemafroditt ? Om en da produserer både sædceller og egg vet ikke jeg.
Orthia Skrevet 16. januar 2004 Forfatter #4 Skrevet 16. januar 2004 Søkte på "intersexed" slik du foreslår, Crazee. Kom da opp med resultater som det Per beskriver, om tvekjønnethet. Personen jeg kjønner er biologisk kvinne, og altså ikke tvekjønnet eller hermafroditt. H*n har mer en holdning til at kjønn på sett og vis er uvesentlig, og i stor grad formet av de forventninger og modeller som finnes i samfunnet. Begrepet "transkjønn" har jeg fra personen selv, og det var da nytt for meg. Kanskje dette begrepet ikke er så utbredt, eller kanskje også det kalles noe annet? Er det flere som vet noe?
Crazee Skrevet 16. januar 2004 #5 Skrevet 16. januar 2004 Eg tenkte på det same som deg, Morrison, men eg har visst blanda nokre begrep då. (Evt. at den eg var "i diskusjon" med brukte det som synonym til transkjønna.) Uansett, nokre føler seg som menn, nokre som damer, nokre som ei blanding av desse, og nokre som ingen av delene. Men det er vel rundt eit par-tre år sidan eg var borte i dette, så begrepa som vart brukt hugsar eg ikkje heilt. (Sjølv om ordet "aseksuell/asexual" bankar på - men eg fører deg kanskje på ville vegar igjen?) Forresten - kjønn = både gender og sex, og transgender blir gjerne brukt som eit samlebegrep for diverse transepersonar. (Huff - er så masse ord, og det einaste eg er sikker på at mange legg ulike tydingar i dei. Skal ikkje vera lett...)
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2004 #6 Skrevet 16. januar 2004 Jeg har at av ca 50.000 fødte i Norge hvert år, er det 10 en vanskelig kan bestemme kjønnet på. De blir operert til jenter, har jeg hørt. Om alle er tvekjønnet vet jeg ikke, men det kan vel uansett bli problemer for noen av de som blir operert til jente uten å være det (psykisk og fysisk). Heter ikke tvekjønnethet hemafroditt ? Om en da produserer både sædceller og egg vet ikke jeg. De du tenker på her har en tilstand som kalles "Fragilt X". De er genetiske jenter, men har en feil på det ene X-kromosomet, slik at de fysisk sett (og i noen tilfeller mentalt) ser ut som gutter eller noe midt mellom jente og gutt. Mennesker med fragilt X er ikke tvekjønnede. "Ekte tvekjønnede" kalles som du sier hermafroditter. Ordet kommer fra gresk: Hermes og Afrodite.
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2004 #7 Skrevet 16. januar 2004 Forresten - kjønn = både gender og sex, og transgender blir gjerne brukt som eit samlebegrep for diverse transepersonar. (Huff - er så masse ord, og det einaste eg er sikker på at mange legg ulike tydingar i dei. Skal ikkje vera lett...) Gender blir vanligvis brukt om mentalt kjønn, mens sex betegner det fysiske kjønnet. (Både om kroppen som helhet og kjønnsorganene) Vi har blant annet diskutert temaet her
Orthia Skrevet 16. januar 2004 Forfatter #8 Skrevet 16. januar 2004 Takk skal dere ha. Fikk lest linken du viser til, Revetispa, og også noe i den aktive diskusjonen om skjult transe. Om jeg ble så mye klokere? Tja..Vanskelig tema dette, både begrepene som til en viss grad glir inn i hverandre, og selvfølgelig å forstå hva dette egentlig innebærer for dem som bekjenner seg til en eller annen form for transidentitet. Interessant uansett, og fascinerende teorier om hvordan kjønnsidentiteten vår bestemmes.
HanneLou Skrevet 17. januar 2004 #9 Skrevet 17. januar 2004 Bare kort innom med en liten input... Har en venn(inne) som er mot dette som er nevnt her. Hun er vel også dette i sitt forelskelses bilde, og regner seg ikke som Bi, men blir forelsket i personen, og ikke i kjønnet...
Gjest Gjest_Mymlen_* Skrevet 3. juli 2007 #10 Skrevet 3. juli 2007 Hei, transkjønnede er den nye betegnelsen på transseksuelle ifølge foreninga Landforeningen for transkjønnede (tidligere het de landsforeninga for transsseksuelle) LFTS. Tidligere har transkjønn blitt brukt som et samlebegrep på personer som faller utenfor de "vanlige" kjønnskategoriene. Se lfts http://www.lfts.no og masteroppgave om transkjønn https://bora.uib.no/handle/1956/1239 Intersex er personer født med indre eller ytre kjønnsorganer som ikke ligner det vi vanligvis tenker på som mannlig og kvinnelig. se for eksempel Rikshospitalet (de kaller det "genitale anomalier) http://ssss.oslonett.no/syndrom.php?k=genitale/diagnose Og "jeg er ikke forelska i kjønnet, men personen" er bifiles evige unnskyldning
Gjest ira Skrevet 8. juli 2007 #12 Skrevet 8. juli 2007 Jeg har at av ca 50.000 fødte i Norge hvert år, er det 10 en vanskelig kan bestemme kjønnet på. De blir operert til jenter, har jeg hørt. Om alle er tvekjønnet vet jeg ikke, men det kan vel uansett bli problemer for noen av de som blir operert til jente uten å være det (psykisk og fysisk). Heter ikke tvekjønnethet hemafroditt ? Om en da produserer både sædceller og egg vet ikke jeg. Det er ikke tilfelle, men man gjorde dette før. Barn som ble født og som var tvekjønnet, fikk det kjønnet som var best utviklet, det være seg gutt eller jente. Nå i dag blir det født ca 1-2 tvekjønnet i året her i norge, og de gentester før operasjonen. Og opererer til det genetiske kjønnet. Når det er sagt så vil jeg også si at det er enklere å operere til jente, enn til gutt. Det er enklere å operere kunstig vagina enn en penis som kan få ereksjon. Og det fins mange barn, og voksne i norge som har hatt operasjon av kjønnsorganger som baby
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå