Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg skal søke på GLU 5-10 snart, men fagkombinasjonene jeg vil ha gjør det litt vanskelig. Jeg vil ha engelsk og samfunnsfag som store fag og mat&helse og kunst&handverk som 30 sp. fag. Problemet er at høgskolen jeg alltid har hatt lyst til å gå på bare tilbyr fagkombinasjonen norsk/matte + samf/engelsk. Jeg har såååå lyst til å gå der at jeg vurderer å ta norsk og så heller et årsstudium i engelsk etterpå. Jeg er god i norsk, men synes det er veldig kjedelig - dog er nok dette påvirket av at jeg har hatt norsk 5t/uke i snart 3 år.

Så, noen som kan fortelle meg hvordan det er å være norsklærer? Vet at det er mye arbeid med norskfaget, så tenker at jeg kanskje kan lete etter en ledig stilling for samfunnsfag og engelsk først. Noen timer i uka med norsk skal jeg nok overleve, men hvis jeg må ha det noe mer enn 1/3 av tida tror jeg ikke at jeg kommer til å trives så godt...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke norsk er tingen om du synes det er kjedelig. Det er veldig mye arbeid!

Skrevet (endret)

*feilpost*

Endret av Johanne.R
AnonymBruker
Skrevet

TS her :) Takk for svar! Jeg vet selvsagt at norsk ikke er det beste for meg siden jeg ikke er kjempeinteressert i det, men jeg liker veldig godt kreativ skriving og inspirere andre til det i alle fall. Nå er jeg jo også litt lei norsk også pga vgs, vurderer nå å ta et friår først siden jeg sliter med å bestemme meg, så hvis jeg gjør det først er jeg sikkert ikke like lei norsk som jeg er nå.

Noen flere som har erfaringer som norsklærer? Vil gjerne vite litt om det er en stor ulempe for stillinger jeg skal søke senere at "førstevalgsfagene" mine vil være engelsk og samfunnsfag i stedet for norsk.

AnonymBruker
Skrevet

*dytte*

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg skal søke på GLU 5-10 snart, men fagkombinasjonene jeg vil ha gjør det litt vanskelig. Jeg vil ha engelsk og samfunnsfag som store fag og mat&helse og kunst&handverk som 30 sp. fag. Problemet er at høgskolen jeg alltid har hatt lyst til å gå på bare tilbyr fagkombinasjonen norsk/matte + samf/engelsk. Jeg har såååå lyst til å gå der at jeg vurderer å ta norsk og så heller et årsstudium i engelsk etterpå. Jeg er god i norsk, men synes det er veldig kjedelig - dog er nok dette påvirket av at jeg har hatt norsk 5t/uke i snart 3 år.

Så, noen som kan fortelle meg hvordan det er å være norsklærer? Vet at det er mye arbeid med norskfaget, så tenker at jeg kanskje kan lete etter en ledig stilling for samfunnsfag og engelsk først. Noen timer i uka med norsk skal jeg nok overleve, men hvis jeg må ha det noe mer enn 1/3 av tida tror jeg ikke at jeg kommer til å trives så godt...

TS her :) Takk for svar! Jeg vet selvsagt at norsk ikke er det beste for meg siden jeg ikke er kjempeinteressert i det, men jeg liker veldig godt kreativ skriving og inspirere andre til det i alle fall. Nå er jeg jo også litt lei norsk også pga vgs, vurderer nå å ta et friår først siden jeg sliter med å bestemme meg, så hvis jeg gjør det først er jeg sikkert ikke like lei norsk som jeg er nå.

Noen flere som har erfaringer som norsklærer? Vil gjerne vite litt om det er en stor ulempe for stillinger jeg skal søke senere at "førstevalgsfagene" mine vil være engelsk og samfunnsfag i stedet for norsk.

Jeg er ikke norsklærer, men svarer likevel :) Er student på GLU 5-10 med norsk.

For det første er det lurt å velge de fagene man liker aller best, siden man skal jobbe en del med dem i løpet av studietida, samt undervise i fagene i flere år etter. Hvis du mangler interesse for faget, tenk hvilke konsekvenser det kan få i klasserommet. Dette gjelder selvsagt ikke bare norskfaget, men alle fag.

Hvis du allerede nå føler at norsk ikke helt er tingen for deg, råder jeg deg til ikke å velge norsk. Flere på mitt studie som i utgangspunktet likte norsk godt på videregående har opplevd å bli skuffet, da det faglige innholdet ikke helt svarte til forventningene deres. Jeg synes fortsatt faget er kjempespennende, men jeg har planlagt å bli norsklærer siden tidlig videregående og har stor interesse for både språk og litteratur, så kanskje forskjellen ligger der? Mye av litteraturundervisningen tar utgangspunkt i en del forkunnskaper om forfattere og verk gjennom tidene og mange som ikke er spesielt interessert i litteraturhistorie opplever denne delen av faget som kjedelig og uforståelig. Men dette vil nok variere mellom ulike undervisningssted og selvsagt hvem som underviser - litterturlæreren vår er ikke den dyktigste pedagogen og stiller høye krav til selvstendighet (noe ikke alle liker).

Så, hvis du allerede er lei av norsk etter videregående, blir det ikke nødvendigvis bedre å studere norsk på høgskolen, da det krever mye arbeidsinnsats og egeninteresse (etter min mening) - dette gjelder selvsagt også for alle fag. Samtidig kan det hende at du blir mer interessert i norsk når du begynner å studere det. Kanskje du ikke var heldig med dine lærere på videregående? Kanskje er det kjempedyktige norsklærere der du skal studere? Slike ting er vanskelige å forutsi. Men jeg vet at jeg ikke ville nøyd meg med andrevalget mitt i forhold til studier. Men som du sier, kan jo forholdet ditt til norsk endre seg etter et friår. Norskundervisningen på lærerutdanninga er jo noe annet enn på vgs. For eksempel lærer man mye om den viderekomne lese- og skriveopplæringen, vurdering av elevtekster - altså det som handler om didaktikk. Dette er veldig interessante emner. Norsk og engelsk inneholder mange av de samme emnene, sett bort i fra at det handler om to ulike språk, så det kan jo hende du synes norsk blir spennende allikevel.

Men det er nok sikkert en god idé å ta et friår for å tenke litt på hva du skal velge. Det er tungt å starte rett på studier etter vgs, så det kan være fint med ett år uten skole. Hvis du likevel bestemmer deg for å studere nå, hva er mulighetene for å ta et årsstudium i engelsk før du begynner på lærerutdanningen? Da kan kan du jo ta GLU på den høgskolen du aller helst ønsker å studere ved.

Angående det å velge bort norsk som undervisningsfag som norsklærer, avhenger det jo av hvilke fag stillingen du søker på krever. Ofte søkes det etter kombinasjonen norsk-engelsk. Dermed blir det problematisk å velge bort norsk. Men hvis stillingen ikke krever undervisningskompetanse i norsk, men i engelsk, blir saken noe annerledes. Som regel velger jo ikke lærer bort å undervise i fag de har undervisningskompetanse i. På skolen der jeg hadde praksis, var det lærere som valge bort undervisning i enkelte fag, men disse lærerne hadde vært noen år på den aktuelle skolen og fagene det var snakk om var fag de hadde andre lærere til å dekke opp antall undervisningstimer.

Ellers er det stor rettemengde i begge språkfagene, og med begge fagene blir det ikke noe bedre. Rettemengden vil være noe mindre på mellomtrinnet enn ungdomsskolen. Samtidig er det jo fint å få kompetanse i begge språkfagene, da du kan bruke det meste du lærer i det ene faget i det andre.

AnonymBruker
Skrevet

TS her :)

Tusen takk for langt og utfyllende svar! Akkurat sånn som jeg er ute etter :) Jeg vil selvfølgelig først og fremst ha favorittfagene mine, men siden jeg så veldig gjerne skulle studert ved dette studiestedet vurderer jeg derfor å ta norsk også. Det med interesse er litt vanskelig, som sagt liker jeg veldig godt den kreative skriving-delen og kan absolutt tenke meg å inspirere de yngres kreativitet :) Jeg liker ikke norsk så godt nå, men lærerne mine er ikke spesielt gode og vi driver mye med ikke-faglige ting, eller så må vi lese og gjøre oppgaver fra boka. Etter 3 år med dette er jeg rimelig lei. Men tanken om friår virker mer og mer fristende, så hvis jeg tar det først er det kanskje mer overkommelig med norsk likevel. Tror nok norskfaget blir mer interessant når det fagdidaktiske kommer inn også.

Har egentlig ikke tenkt over at norsk og engelsk har mange lignende emner. Grunnen til at jeg vil ha engelsk som undervisningsfag er fordi jeg har hatt gode lærere i faget før som har inspirert meg. For meg er det ganske lett å se for seg hvordan jeg kan gjøre engelskfaget interessant og variert for elevene, men så liker jeg jo temaene man lærer om i engelsk bedre enn norsk også da (om de engelskspråklige landene osv). Har litt problemer med å forestille meg hvordan jeg kan gjøre norsk interessant på samme måte, men dette lærer man jo på studiet også. Nå er jo mitt inntrykk av norskfaget også veldig "farget" av at jeg generelt er veldig skolelei.

Har som skrevet håpt at det ikke skulle vært så vanskelig å finne en ledig stilling som krever fagene jeg er mest interessert i. Jeg kommer jo ikke til å velge bort norsk hvis jeg blir bedt av ledelsen om å ta det f.eks., men jeg har lyst til å finne en stilling som ikke krever norsk. Sånn jeg ser det nå kommer jeg sannsynligvis til å være ganske flyttbar mtp jobb etter studier, og det letter jo jobbletingen en del. Vet at kombinasjonen norsk & engelsk kan føre til ekstrem rettebyrde, så jeg vil prøve å unngå å ta på meg for mye norsk hvis det er mulig. Kan ikke tenke meg å undervise i bare norsk og engelsk i alle fall...

En annen ting er jo det at jeg får høyere lønn om jeg tar GLU med norsk og så engelsk årsstudium etterpå. Studielånet blir jo også dyrere, men kan ikke si at en lønnsøkning på 20 000 eller noe i året gjør det mindre interessant å ta norsk med engelsken etterpå.

Jeg hadde ikke valgt norsk i utgangspunktet, men jeg burde sikkert forklare litt bedre hvorfor jeg vurderer det når jeg ikke er spesielt interessert. Valget står mellom å ta GLU med norsk på studiestedet jeg alltid har drømt om, eller ta GLU med de ønskede fagene på et sted jeg egentlig ikke vil studere. Drømme-studiestedet ligger passe avstand fra foreldrene mine, jeg har vært på besøk og omvisning der, det er veldig billig med husvære og et lite, men veldig engasjert miljø som det er lett å komme inn i. Studiestedet som tilbyr mine ønskede fag ligger derimot 10 timers bilkjøring unna hjemstedet mitt, det er en veldig stor by (trives ikke så godt på større steder der det ofte er vanskeligere å bli kjent med folk) og det er KJEMPEdyrt å bo der.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg synes ikke du skal ta norsk, om du ikke er interessert i det. Norsk er et stort fag, og et viktig fag. Elevene fortjener lærere som er både faglig sterke og engasjert i faget sitt. Norsk er også et av de fagene som er ettertraktet i skolene, så jeg er ikke så sikker på at du kommer til å kunne velge faget bort, om du først har utdanningen. Samfunnsfag er f. eks et fag som mange lærere har, det er større behov for lærere med basisfagene. Det lar seg sikkert gjøre, men det er noe du bør være obs på. Norsk og engelsk er også en fagkombinasjon som mange advarer mot, fordi det blir en en ganske heftig arbeidsmengde.

Når det er sagt, norsk ER et spennende fag. Det er ikke bare et viktig fag, mtp på at det er et danningsfag og et fag som skal gi elevene viktige grunnleggende ferdigheter. Det er også et fag som har store rom for muligheter, om du som lærer klarer å realisere dem. I dag er det f.eks ikke spesifisert verk og forfattere som skal leses i læreplanen, så du som lærer har stor frihet. Og det trenger ikke å være kjedelig. Jeg ser noen nevne litteraturhistorie, og det er nok noe mange tenker på som kjedelig. Men det må ikke være det. Hva med f.eks å legge opp til å lære om islendingsagaene og den norrøne epoken ved å la f.eks elevene sammenligne Gunnlaug Ormstunge med filmen 8 mile? Eller ta dem med ut for å se et av Ibsens stykker dramatisert, fremfor å lese seg gjennom litteratur som faktisk er ment å dramatiseres? Hva med norskfaglig orienteringsløp rundt på skolen, hvor oppgavene dreier seg rundt temaet man jobber med? Norskfaget har også rom for å jobbe med spennende litteratur. Jeg hadde nylig litteraturformidling på ungdomstrinnet, og det er morsomt å se når elevene får lyst til å lese og bobler over av inntrykk ettr å ha lest en bok de liker. Dette er bare noen få eksempler, mulighetene er mange.

Til syvende og sist vil hverdagen som norsklærer henge sammen med hva du klarer å gjøre det til. Jeg er lærrstudent, men tilhører ALU, ikke GLU, og er nå i gang med frivillig fordypning i norsk. Jeg studerer sammen med GLU studenter som har det som et obligatorisk fag, og mange av disse sliter med motivasjonen og kommer seg såvidt gjennom. Så, som jeg skrev innledningsvis, norsk er ikke nødvendigvis et fag jeg anbefaler, med mindre du faktisk har lyst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, Varpunen :) Jeg er helt klar over at norsk + engelsk = ALT for mye arbeid, det er også en av grunnene til at jeg ikke er særlig interessert i å undervise i norskfaget.

Du kommer sikkert til å bli en flott norsklærer, Varpunen :) Jeg er jo ikke den minst kreative personen, men hadde likevel ikke klart å se de mulighetene i norskfaget som du gjør - men igjen, det har jo sikkert litt med utdanninga å gjøre også.

Har nå sett gjennom en del jobbannonser for å se på fagkombinasjonene det søkes etter, og jeg skjønner hva du mener ang. samfunnsfag. På NAV var det 1500 ledige lærerstillinger om jeg husker rett, og bare 2-3 hadde nevnt klart samfunnsfag (spørs jo litt om søkefunksjonen på sida der er rett da). Klart flest søker etter norsk, engelsk, matte, k&h og naturfag.

Æsj, vanskelig dette her. Skulle ønske jeg var 2 år eldre, da hadde jeg gått ALU nå på drømme-studiestedet mitt nå med akkurat de fagene jeg vil ha :gjeiper:

Når tilsynelatende alle stillinger krever norsk, er det sikkert ikke det lureste faget å ta hvis jeg ender opp med å ha 30% norsk, 40% engelsk og 20% k&h f.eks. Det frister ikke meg med så mye retting og karaktersetting... Kanskje jeg kan spørre den høyskolen jeg vil på om det går an å ta et årsstudium engelsk før GLU og så bare "droppe" valgfag 1 (norsk eller matte) når jeg går GLU... Det burde jo gå i teorien i alle fall, siden det er like mange studiepoeng og årsstudium i engelsk er myntet på undervisning i skolen.. Da får jeg jo også mulighet til å jobbe mer ved siden av, helst i skolen da selvfølgelig.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke finlest tråden, men jeg er norsklærer. Jeg digget ikke faget selv på skolen, men nå som jeg har studert nordisk og blitt flink i faget så er det tusen ganger morsommere, og jeg identifiserer meg mer med faget. (En viss interesse hadde jeg jo, men jeg likte samfunnsfag, religion og historie bedre.)

Jeg har også studert historie, men det får jeg foreløpig ikke anledning til å jobbe med. Det er nok ofte sånn at om man har norsk, så er det gjerne der stillingsprosentene først fylles opp. Så jobber man for mye med norsk i et par år og går lei og slutter, så er det en ny uteksaminert som må ta norskbyrden. Ond sirkel. Får jeg ikke inn litt historie i stedet for bare norsk snart så skal man ikke se bort i fra at jeg takker for meg jeg også. :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

TS her :)

Tusen takk for langt og utfyllende svar! Akkurat sånn som jeg er ute etter :) Jeg vil selvfølgelig først og fremst ha favorittfagene mine, men siden jeg så veldig gjerne skulle studert ved dette studiestedet vurderer jeg derfor å ta norsk også. Det med interesse er litt vanskelig, som sagt liker jeg veldig godt den kreative skriving-delen og kan absolutt tenke meg å inspirere de yngres kreativitet :) Jeg liker ikke norsk så godt nå, men lærerne mine er ikke spesielt gode og vi driver mye med ikke-faglige ting, eller så må vi lese og gjøre oppgaver fra boka. Etter 3 år med dette er jeg rimelig lei. Men tanken om friår virker mer og mer fristende, så hvis jeg tar det først er det kanskje mer overkommelig med norsk likevel. Tror nok norskfaget blir mer interessant når det fagdidaktiske kommer inn også.

Har egentlig ikke tenkt over at norsk og engelsk har mange lignende emner. Grunnen til at jeg vil ha engelsk som undervisningsfag er fordi jeg har hatt gode lærere i faget før som har inspirert meg. For meg er det ganske lett å se for seg hvordan jeg kan gjøre engelskfaget interessant og variert for elevene, men så liker jeg jo temaene man lærer om i engelsk bedre enn norsk også da (om de engelskspråklige landene osv). Har litt problemer med å forestille meg hvordan jeg kan gjøre norsk interessant på samme måte, men dette lærer man jo på studiet også. Nå er jo mitt inntrykk av norskfaget også veldig "farget" av at jeg generelt er veldig skolelei.

Har som skrevet håpt at det ikke skulle vært så vanskelig å finne en ledig stilling som krever fagene jeg er mest interessert i. Jeg kommer jo ikke til å velge bort norsk hvis jeg blir bedt av ledelsen om å ta det f.eks., men jeg har lyst til å finne en stilling som ikke krever norsk. Sånn jeg ser det nå kommer jeg sannsynligvis til å være ganske flyttbar mtp jobb etter studier, og det letter jo jobbletingen en del. Vet at kombinasjonen norsk & engelsk kan føre til ekstrem rettebyrde, så jeg vil prøve å unngå å ta på meg for mye norsk hvis det er mulig. Kan ikke tenke meg å undervise i bare norsk og engelsk i alle fall...

En annen ting er jo det at jeg får høyere lønn om jeg tar GLU med norsk og så engelsk årsstudium etterpå. Studielånet blir jo også dyrere, men kan ikke si at en lønnsøkning på 20 000 eller noe i året gjør det mindre interessant å ta norsk med engelsken etterpå.

Jeg hadde ikke valgt norsk i utgangspunktet, men jeg burde sikkert forklare litt bedre hvorfor jeg vurderer det når jeg ikke er spesielt interessert. Valget står mellom å ta GLU med norsk på studiestedet jeg alltid har drømt om, eller ta GLU med de ønskede fagene på et sted jeg egentlig ikke vil studere. Drømme-studiestedet ligger passe avstand fra foreldrene mine, jeg har vært på besøk og omvisning der, det er veldig billig med husvære og et lite, men veldig engasjert miljø som det er lett å komme inn i. Studiestedet som tilbyr mine ønskede fag ligger derimot 10 timers bilkjøring unna hjemstedet mitt, det er en veldig stor by (trives ikke så godt på større steder der det ofte er vanskeligere å bli kjent med folk) og det er KJEMPEdyrt å bo der.

AB #6, jeg som svarte deg over Vampen.

Skjønner godt at norskundervisningen har vært kjedelig slik du beskriver lærernes undervisningsmetoder. Så skulle du velge norsk har du jo store muligheter for å forme norskeundervisningen slik du ønsker (i tråd med læreplanene selvsagt) og gi en undervisning i norskfaget som du har savnet som elev. Norskfaget har som Vampen sier, uendelige muligheter, det handler om å være kreativ som lærer og tenke litt utenfor boksen!

Hvis du liker innholdet i norskfaget, men ikke måten det har blitt formidlet på, tror jeg ikke du får vansker med å studere norsk eller senere undervise i norsk. Synes du derimot store deler av innholdet er uinteressant, blir det noe verre. Du sier du liker den delen som omhandler kreativ skriving og tror det fagdidaktiske blir spennende, men du må huske at innholdet i norskfaget er STORT. Også som fag i lærerutdanningen er norsk stort. Her jeg studerer er norsk det faget med størst teoripensum, i tillegg kommer det skjønnlitterære pensumet (hovedsaklig barne- og ungdomslitteratur, men også noen verk fra voksenlitteraturen), samt flere arbeidskrav enn noen av de andre fagene.

Nå sier du jo at du vil aller helst ikke søke på stillinger som inneholder undervisning i norsk, da blir det litt meningsløst å ta utdannelse i norsk. Med den innstillingen er det lurt å vente. Det er best å være sikker på fagvalg før man velger. Kanskje endrer du mening i løpet av året. Jeg skal ikke snakke deg bort fra å velge norsk, hvis du vil det, men det vil være veldig dumt å ende opp med å angre på fagvalg i lærerutdanningen. Det kan selvsagt hende at du blir mer motivert for å ta norsk etter ett friår, kanskje du til og med får en større interesse for faget, men tenk deg godt om. Å undervise i et fag man har et lunkent forhold til kan umulig være noe særlig, dette sier seg selv. For norsk handler jo ikke kun om kreativ skriving, som du sier du har lyst å inspirere til.

Det var slik at du kun kunne kombinere matematikk/norsk med samfunnsfag/engelsk? Hva med kombinasjonen norsk-engelsk og samfunnsfag som det tredje faget? Eller er du ikke villig til å gi slipp på k&h og m&h? Eller er det ikke mulig å kombinere norsk og engelsk på skolen du vil studere ved?

Skjønner for øvrig at du vil studere på det studiestedet du aller mest ønsker, trivsel er viktig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...