Gå til innhold

Hvilket digitalkamera har du? Fornøyd?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Camelia

Jeg er en råtass til å fotografere, og det blir dyrt! :o

Liker det egentlig på den gammeldagse måten, manuelt speilrefleks, men jeg vurderer å kombinere med et digitalt kamera. Men hva kjøpe?

Har ikke sjekket noen ting som helst, stiller helt blankt. Tenkte jeg kunne begynne her med å spørre:

Hvilket digitalt kamera har du?

Hva kostet det?

Hva er du fornøyd med?

Hva er du mindre fornøyd med?

Takker og bukker for alle svar... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sunshine-t

jeg fikk digital IXUS V3 til jul. så jeg har ikke peiling på hvor mye det koster, men jeg er kjempefornøyd med det jaffal og vet andre fotografer som også bruker det og er kjempefornøyde de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Olympus mju300 og er storfornøyd! Lite, enkelt å bruke og tåler en støyt. Bildene blir helt utmerket så lenge jeg ikke skal forstørre til mer enn ca. 20 x 25 cm og ikke tar bilder på kortere/lengre avstand enn ca. 20 cm./25 - 50 m. Billedredigeringsprogrammet som fulgte med har dessuten vist seg å kunne forvandle "katastrofer" til helt greie bilder. Her i Norge koster det nå ca. 3.400 + evt. større minnekort. (Du klarer deg fint med 128 mb minne som koster NOK 5 - 600) Jeg har kjøpt mitt i USA og der kostet det ca. NOK 2.800 m/256 mb minnekort. En annen fordel med kameraet er at laderen tar alt fra 100 - 240 volt. (Det er bare å bruke en reisekontakt så får du ladet overalt. Veldig kjekt når man er på ferie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en råtass til å fotografere, og det blir dyrt! :o

Liker det egentlig på den gammeldagse måten, manuelt speilrefleks, men jeg vurderer å kombinere med et digitalt kamera. Men hva kjøpe?

Har ikke sjekket noen ting som helst, stiller helt blankt. Tenkte jeg kunne begynne her med å spørre:

Hvilket digitalt kamera har du?

Hva kostet det?

Hva er du fornøyd med?

Hva er du mindre fornøyd med?

Takker og bukker for alle svar... :D

Jeg hadde det samme utgangspunktet som deg da jeg kjøpte digitalt kamera. Var vant til - og fornøyd med - mitt gamle Nikon speirefleks, som jeg hovedsakelig foretrakk å stille inn manuelt.

Da et digitalt speilrefleks-kamera var noen hakk for dyrt for min lommebok, valgte jeg et Canon Powershot G3.

Det kosta rundt 6000 kr, men er nok tusenlappen rimeligere i dag. I tillegg fikk jeg en 512 minnebrikke i gave.

Jeg er meget fornøyd med det meste. Svært bra billedkvalitet, selv på lav oppløsning, mange muligheter når det gjelder innstillinger, god LCD-skjerm, svært lang levetid på batteriene og det er et kamera som det er lett å gjøre seg kjent med. Oversiktelig bruksanvisning er også et pluss. Det samme gjelder den lille fjernkontrollen.

Autofokusen kunne vært bedre, men dette minuset var jeg klar over før jeg kjøpte kameraet. Macroen måtte jeg jobbe litt med før jeg fikk teken på den, og da det ikke er ofte jeg tar macrobilder, så hender det jeg sliter litt fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er vant til speilrefleks kan det også hende at du vil ha glede av HP 850. Blir helt vanvittig bra bilder (Har bl.a. 8 x optisik zoom), men kameraet i seg selv er stort og uhåndterlig til digitalkamera å være. Mener å ha sett det nå til ca. 4.000 her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fotoentusiast, og stiller endel krav til kameraet. Bruker til vanlig en EOS 30 (analog speilrefleks), og har et digitalt kompaktkamera som heter Fuji Finepix 401. For meg blir et vanlig kompaktkamera, enten det er analogt eller digitalt, en dårlig erstatning for en speilrefleks.Jeg er derfor også på utkikk etter et fullgodt digitalt kamera, og har testet en del forskjellige.

Som Retz nevner, Er G3 et godt kamera. Enda bedre er "arvtageren" G5. Mange manuelle muligheter, muligheter for ekstra optikk osv er viktig for meg. G5 koster mellom 7500 og 8000. Et alternativ til dette, kan være Nikon Coolpix 5400 (ca 8500,-). Dette har jeg akkurat testet, og har ikke fått sett resultatet på print ennå. Det har hvertfall sett meget lovende ut hittil.

Mye av de samme funksjonene som på Canons G5. Et pluss er at LCD-skjermen kan vris 360 grader rundt. Dog er skjermen litt liten. Jeg syns også de faste programmene var litt klønet tilgjengelige i menyen, men det kan være fordi jeg er bedre vant med Canon.

Fram til jeg så resultatene, var jeg fast bestemt på å kjøpe den digitale speilrefleksen Canon Eos 300D. Jeg ble imidlertid svært skuffet over resultatet. Ingen hjelp i særs god brukervennlighet, kjapp autofokus og god skjerm når alle bildene blir under-/feileksponerte.

Hvis ikke Coolpix 5400s papirkopier bergtar meg, holder jeg altså en knapp på G5'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil ha litt mer avansert, styrer du unna lommekameraene, (F.eks. IXUS og mju) og kjøper et litt dyrere med bedre makrofunksjon og optisk zoom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et Canon Powershot S40 og er veldig fornøyd. Eneste minuset er at det tar litt tid fra du bestemmer deg for å knipse til bildet faktisk blir tatt. Har fått mange bilder av nakken/profilen til mitt lille barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte nytt denne uka, ett Canon Ixus 400.

Er så langt veldig fornøyd med det. Det har de funksjonene som vi "trenger"- kan ta opp som videokamera, ta bilder osv.

Det kostet ca 5000. Husker ikke eksagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et Fuji Finepix S602 Zoom. Det er et såkalt digitalt speilreflekskamera. Kostet nesten 9000kr nytt i Norge (i 2002), men vi bestilte fra Sverige via internett og fikk det for 7100. Veldig bra kamera! :D

Her er en link, men det har sikkert kommet en nyere modell nå:

> S602 Zoom

På www.akamera.no kan du kanskje få litt tips til å finne et bra et. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk digital IXUS V3 til jul. så jeg har ikke peiling på hvor mye det koster' date=' men jeg er kjempefornøyd med det jaffal og vet andre fotografer som også bruker det og er kjempefornøyde de også.[/quote']

Det kameraet har vi også. Er kjempefornøyd! Det er brukervennlig, og bildene blir som regel veldig flotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har nettopp kjøpt meg et casio elexim

har ikke fått prøvd det ennå, men det har 3xoptisk zoom, 4 mega pixels oppløsing, er svært lite og nett, men har samtidig bra stor skjerm

fikk det og et 256-minnekort for ca 4800 kr, så jeg er kjempefornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så å si alle de digitale kompaktkameraene jeg har forsøkt å ta bilder med, tar fine bilder - når de først TAR bildene. Jeg får helt fnatt av den forsinkelsen du har fra du trykker på utløseren og til bildet blir tatt. Jeg synes man mister hele spontaniteten i fotograferingen. Selv om jeg tar masse bilder (og det blir dyrt!) har jeg ikke giddet å kjøpe noe digitalkamera ennå. Når jeg får råd til å kjøpe en proff digital speilrefleks, kommer jeg definitivt til å gjøre det. Denne, for eksempel: http://www.europe-nikon.com/details.aspx?c...Id=121&catId=91

Nikon kommer med en digital speilrefleks for amatører nå, D-70. Ikke så dumt, tror jeg (men jeg vil helst ha et som er kjappere og bedre enn det kameraet jeg har i dag.)

Lykke til med valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de bruker ekstra tid, før de tar bilder, er fordi de autofokuserer for å gi deg et skarpt bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grunnen til at de bruker ekstra tid' date=' før de tar bilder, er fordi de autofokuserer for å gi deg et skarpt bilde.[/quote']

Autofokusen er en grunn til tidsforsinkelse. Endel bruker også ekstra tid fordi bildet skal lagres på minnebrikken før kameraet kan ta et nytt bilde.

På speilreflekskameraene er dette løst ved at lagrer bildene i en slags hurtigbuffer. Et. eksempel er Canons EOS 300D, som jeg nevnte tidligere. Den tar 5 eksponeringer i sekundet. Desverre feileksponerer kameraet, så jeg er spent på Nikons modell. EOS 10D kommer visstnok også snart i ny og rimeligere utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Grunnen til at de bruker ekstra tid' date=' før de tar bilder, er fordi de autofokuserer for å gi deg et skarpt bilde.[/quote']

Jeg forventer naturligvis skarpe bilder, men jeg vil gjerne bruke den tiden kameraet trenger til å fokusere FØR jeg trykker på utløseren, slik som man gjør med speilreflekser. Dessuten har Morrison et poeng med hurtigbufferen. Jeg hater det at jeg trykker for å få med en situasjon/et uttrykk/hvasomhelst, som så er helt annerledes når bildet *endelig* kommer opp på skjermen og det er mulig å ta et nytt bilde. Som nok en gang blir forsinket.

På kompaktkameraer har man jo heller ikke den kontrollen med fokusområdet som man har på en SLR.

Det kommer jo alt an på bruksområdet, selvfølgelig.

Men jeg gleder meg til jeg plutselig får 30000 i hendene! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...